• Nico och Dylans mamma

Är det bara min 18 månaders som inte pratar? Orolig!

Hej!

Jag har en underbar liten son på 18 månader.
    Han började inte gå förens han var 15 månader och 25 dagar.
    han har inte börjat prata än! Är det nåt fel?
    Han säger typ hej och hej då mamma pappa men sen är det inte så mycket mer.
    Känner en mamma som har en son som är 1,5 månad äldre än min son och han pratar massa bada, vatten, båten traktor osv.
    Jag blir ju orolig för att det ska vara nåt fel.
  • Svar på tråden Är det bara min 18 månaders som inte pratar? Orolig!
  • nallea

Nej då, behöver inte vara ovanligt kan lossna när som.
    Min son som är snart tre däremot å knapp snackar har förmodligen en språkstörning.
    Så länge han hänger med och förstår samt utvecklas tycker jag du kan slappna av.

• Mrs Ray

Min son är också 18 månader och pratar inte. Han kan säga, mamma, titta, gott, pappa, men han säger inte orden så ofta, mest pratar han "pingu-språk" som vi kallar det, :) dvs han härmar hur det låter när man pratar. han har återkommande obegripliga meningar som han upprepar.

Jag har märkt att många barn i samma ålder kan prata ganska bra, men det är ju högst individuellt. Min man var väldigt sen med talet när han var liten, själv var jag tidig. Men det är ju som med att lära sig gå - en del lär sig gå när de är 8 månader, andra när de passerat 1,5 år. Man ser ingen skillnad på dem när de är 3 ändå.

Tyvärr ska man ju ofta jämföra med andra barn och jag kan känna att det nästan blir som en tävling om vilket barn som kan krypa/stå/gå/prata osv osv först. Vid 18 månaders ålder finns ingen anledning till oro om barnet inte pratar.

• kicka84

har en dotter som är 19½mån lärde sig gå vid ca 15månader ålder,
    pratar mycket, men inte mycket man begriper
    säger typ mamma,pappa, titta, titta där, onter"moster" och lite annat.

innan hon fyllde 1år så pratade hon desto mer, sa momme, lampa, apa mm
    men blev lite omställning för henne då hon fick en lillasyrra och var borta från mamma å pappa av å till i 3månader då vi var på sjukhuset med vår ynsta som nu är 6månader, hon föddes iv25. då la min äldsta av med pratet...men som sagt, nu pratar hon igen

är väldigt individuellt de där med pratet som mycket annat, inget du behöver oroa dig för...alla är vi ju olika.
    njut av sommaren nu istället för att oroa dig

• Tindra06

Nej.... Min dotter är 2 1/2 och hon har varit väldigt tidig med allt, utom talet... visst pratar hon nu men det är bara vissa ord. Inga meningar direkt.... Men hon förstår ju precis allt... Det kommer nog tillslut. tycker inte du skall vara orolig

• Wahlentina

Min dotter på 1,5 år säger inte mycket begripligt. Kanppt ens mamma och pappa. Men tror nog det lossnar inom ett halvår eller så. Man får försöka att inte jämföra med andras barn. Alla är olika...

• 1978nettan

min son är 2 år o han säger knappt ett ljud men jag e inte så orolig. det kommer väl när han e redo

• enny signatur

vår dotter på 1½ pratar inte så mycket. ibland (och då kan det vara långa saker) annars bara nee! . jag utgår från att hon pratar när hon är redo.. hon förstår typ allt ju

• Rulltrappa

min son började inte prata begripligt (och absolut inte hela tiden) förrän han var 19-20 månader. däremot har han alltid babblat mycket, något som mest låter som thailändska.

• mammamadeleine

Min dotter hade hunnit fylla 2 innan hon började prata ordentligt, efter hon började på dagis blev det bättre! Hon kunde göra sej förstådd med ord men inte sätta ihop dom till meningar!  Sen gick det jätte snabbt när hon väl lärde sej så 18 månader är ingen större fara!

• Ninni68

Vi trodde vår son skulle bli tidig med talet eftersom han alltid babblat så men icke. Nu kommer jag inte ihåg när han sa sitt första ord (mat), men han var kanske 14 månader då. Vid 15 månader började han säga mamma och då betydde det även pappa och farmor och lite alla möjliga. Vid 18-månaderskontrollen fick jag med knapp nöd ihop de där 8-10 orden som de "ska" kunna då - och då var det ord som "mä" som betydde hund eller katt eller liknande djur. Vår BVC-sköterska verkade fullt nöjd med det, han förstod väldigt mycket, följde uppmaningar och kunde peka ut långt fler kroppsdelar än dem hon frågade om.

Efter 18-månaderskontrollen lossnade det och bara två, tre veckor senare sa han många fler ord. Under sommaren har språkutvecklingen verkligen gått i rasande fart: han började med tvåordsmeningar någon gång efter midsommar, sen treordsmeningar och nu säger han ibland fyra ord. Han är 21 månader, så om tre månader kanske din son också säger "den ä stoor bil" .

Jag gick för övrigt med yttersta tveksamhet vid 16 månader, men jag är rätt bra på att gå idag. Och jag hade bättre betyg än min man som började gå vid 10 månader.

• flickmamman

Vid 18månaders kontrollen så fick vi frågan om min tjej kunde 8 till tio ord och det kunde hon absolut inte... fyra på sin höjd.... Nu är hon 25 månader och pratar i tre ordsmeningar....härmar allt man säger och hon pratar jätte förståeligt....det bara smälde till för en månad sedan... Alla barn är individuella och jag tror att det kommer när det kommer... jag var inte orolig vid 18 månaders och det tycker jag verkloigen inte du ska vara heller!

• Suskiv

Min etta var så. Paratde sent. Syns inte nu när hon är fem.
    Min trea är likadan. Han är 18 månader, säger typ mamma, pappa, hejdå och tutte. Men jag är inte orolig den här gången, jag vet att det kommer när det kommer.

Tvåan var förörvigt tidig med talet.

• glassen

Min 20-månaders pojke pratar också bara enstaka ord. På 18-månaderskontrollen fick vi det till 5 ord. Jag känner också oro ibland, men vet ju att alla barn utvecklas olika och att det finns flera i släkten som var sena med språket, men ändå haft lätt för sig sen när de väl lärt sig.

• sophialicious

min flicka är 17 månader och kan säga MASSOR av saker...med det där ju olika hennes kompis som är 2 månader yngre säger bara mamma.

• denna där

Min son är *räknar* 20 månader och säger inte många ord. Typ

taaa = tack
    oj
    heeåå = hej då
    Mamma
    isch = usch

Thats it.
    Jag vet däremot att han FÖRSTÅR betydligt mer. Lägg den på golvet. Kan du ge mig nappen. Var är nallen? Hämta bilen och så vidare.
    Men det mesta som kommer ur hans mun är rappakalja...

Ge fågeln mat....Ge undulaten mat...
  • Isadora11

Min dotter kunde ca 5 ord vid 18 månader, jag var orolig för detta då. Men sedan lossnade det och en månad senare kunde hon ca 10 ord till, nu när det gått ytterligare någon månad har hon lärt sig kanske 10 ord till. Hon talar dock fortfarande lite otydligt men vi föräldrar vet ju vad hon menar. Och det viktigaste tänker jag är att hon försöker prata.

• berta1

Vår son är 19 månader och det enda han kan säga är mamma och nä. Men jag är inte speciellt orolig för jag var själv sen med att prata. Sa bara 2 ord när jag fyllde 2 år. Så det släpper nog för honom också vad det lider. Men han tjattrar desto mer på sitt obegripliga språk.

Svar på tråden Är det bara min 18 månaders som inte pratar? Orolig!