• Lady Dahmer

No 'Poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård.

Ännu en fortsättningstråd för oss no'poo-are -- vi som inte använder schampoo och vi som gillar naturliga alternativ till den kommersiella skönhetsindustrin.

För er nya och intresserade som vill sälla er till vår lilla familj så uppmanar jag er att läsa TS (+länkarna) i de gamla trådarna, där finns all information man behöver för att själv starta med de metoder man känner sig intresserade av.

Den urspungliga No'Poo tråden, med all info man behöver för att själv komma igång! ---> Jag Uppmanar ALLA nya att läsa den. (istället för att hoppa in här och fråga "vad tvättar ni med då?" och liknande.

Läs TS och länkarna!

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m23678129-1.html

Tråd 2:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26433668-1.html

Tråd 3:
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m29225742.html

--

Ursprungliga Skönhetsvårdstråden med alternativa hudvårdstips: LÄS TS!!!!
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m26627399.html

Blogg med våra recept:
    www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b95979.html

Naturlig hud- och hårvård för baby/barn:
    www.familjeliv.se/Forum-3-28/m32543425.html

En ny uppdaterad rutintråd
    www.familjeliv.se/Forum-5-73/m33281687.html

VÄLKOMNA! (och glöm inte att läsa TS i de gamla trådarna!!!)

It is better to have ideals, and fail to live up to them, than it is to have no ideals at all.
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-26 16:06
    glömde länka till den 4'e tråden!!

www.familjeliv.se/Forum-5-73/m32203185.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-09-01 22:43

Samlad lista på hudvårdande oljor:

www.familjeliv.se/Bloggar-3-47/b103790.html
  • Svar på tråden No 'Poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård.
  • Pormoicheia
    Pormoicheia skrev 2008-07-26 11:18:42 följande:
    Favoritar!!!
    Först
  • Miss T

Andra plats!

Pormoichea
    Du har blekt håret med citron va? Hur gjorde du? Jag vill prova på o slinga håret med det. Bara lite grann att man ser slingor i olika nyanser. Hur ska jag applicera det? Vill ju inte att det ska smeta ut o hela håret blir blekt.  

• kokoskärlek med bubblor

*favvar*

Pssst..

Lady Dahmer
    Kanske ska länka till den senaste (fjärde?) tråden också
    Så folk kan läsa aaaallt innan de ställer knasiga frågor

• vinterlärka

Hej!

Har försökt tyda på förpackningar vad som innehåller mineralolja eller inte, men jag lyckas aldrig. Frågar man expediter om deras grejer innehåller mineraloljor blir de oftast sura. (trevligt) Var på Åhlens idag och skulle köpa en fuktmask och frågade om den innehöll mineralolja och jag sa även att jag inte vet vad et ska stå. Då svarade hon surt: "Ja, det vet ju inte jag heller om du inte vet vad det är för mineralolja. Det finns ju så många olika". Sedan läste hon på förpackningen och sa att det inte verkade innehålla någon olja alls. Jag struntade i det då. Okej om de inte vet, men de kan ju vara trevliga för det!

Därför undrar jag om någon av er vet någon fuktmask som inte innehåller mineralolja? Provade att göra en själv idag med naturell yoghurt, vetekli och basilika, men den blev inte bra på mig. Så gärna en som man kan köpa. Är helt såld på Lush, då de inte testar på djur heller, men de har ingen fuktmask.

Sedan undrar jag om jag kan skriva upp innehållet i min ansiktskräm från MUS till er? Så kanske ni kan tyda bättre? Det är nästan säkert att den inte innehåller det, men jag tycker inte att den går in som den ska, det är därför jag undrar.

Jag är lite för lat för att tvätta och smörja ansiktet med egengjorda grejer, så jag hoppas att jag skrev i rätt tråd nu, annars får ni säga till mig. Tror jag kommer ha all rengöring från Lush, så på det sättet använder jag ju naturliga produkter.

Tack på förhand!

• Pormoicheia
    Miss T skrev 2008-07-26 11:47:29 följande:
    PormoicheaDu har blekt håret med citron va? Hur gjorde du? Jag vill prova på o slinga håret med det. Bara lite grann att man ser slingor i olika nyanser. Hur ska jag applicera det? Vill ju inte att det ska smeta ut o hela håret blir blekt.  
    Blekt och blekt.
    Jag har använt citronskölj men om det är citronen eller solen som gjort mest blekning kan jag inte svara på

Men det borde rent logiskt helt enkelt ta en halv citron och stryka den direkt på håret där man vill ha slingor.

Har läst om dem som haft citronvatten i sprayflaska och legat i solen hela dagen.
    Då har dem helt enkelt sprayat det på håret och hållt det fuktigt hela dagen.
    Men då citron är rätt uttorkande (vilket även solen i sig är) så man får ju göra "monsteråterfuktarinpackningen une" efteråt isåfall.

Allt jag egentligen vet är att det är citronen i samband med solen som ger den blekande effekten.
    Bara citron i sig ger nog ingen effekt, ja förutom att det torkar ut håret då förstås.
  • Lady Dahmer
    kokoskärlek med bubblor skrev 2008-07-26 12:14:09 följande:
    Pssst..Lady DahmerKanske ska länka till den senaste (fjärde?) tråden ocksåSå folk kan läsa aaaallt innan de ställer knasiga frågor
    argh! hur kunde jag glömma det?
    It is better to have ideals, and fail to live up to them, than it is to have no ideals at all.

Lady Dahmer skrev 2008-07-26 16:05:58 följande:

argh! hur kunde jag glömma det?
  • fairyfloss

Tänke fråga här hos er no pooare eftersom ni är en medveten bunt, det här är super OT men vad äter ni? Äter ni lika bra som ni tvättar er?

Kanske borde starta en ehen tråd och återkomma .

Svar på tråden No 'Poo (hårvård utan schampo) och naturlig hudvård.