• Lilja84

Vad är det för skillnad mellan låg & högpastöriserad?

Alltså drack ett glas mjölk och uttråkad som jag var läste jag på mjölkpaketet och där stod det att den var lågpastöriserad .. okej tänkte jag och kunde förstås inte släppa tanken på vad som högpastöriseras ..
    Så till frågan då vad är det för produkter som blir högpastöriserade(alltså bara nått exempel) och vad är det för skillnad på pastöriseringen ,ja menar lågpast. är väl inte direkt sämre?
    Nu vet säkert alla förutom jag svaren på dessa frågor,men om man inte frågar får man inget veta har jag lärt mig ..

• Svar på tråden Vad är det för skillnad mellan låg & högpastöriserad?
  • Catrine

Vet inte. Men lågpastöriserad mellanmjölk (den är lågpastöriserad överallt vad jag förstått) är ok att dricka. Så gå in och kolla på livsmedelsverkets hemsida.

• eldoona

Nästan alla mjölkprodukter som säljs i sverige är lågpastöriserade. Den typen av pastörisering går till så att produkten värms upp till strax över 70 grader så att alla eventuella bakterier dör.
    Högpastöriserade produkter, kallas även för UHT (Ultra High Temperature), värms däremot upp till en mkt högre temperatur. Dessa produkter får en längre hållbarhetstid och tål även att förvaras i rumstemperatur tills dess att förpackningen brutits. De har också en tendens att smaka "kokt". Exempel på en UHT-produkt är mjölk med extra lång hållbarhetstid som finns i de flesta affärer.
    Ur bakteriesynpunkt är alla pastöriserade produkter, såväl låg- som högpastöriserade, helt säkra.

• Shalita

Låglaktosmjölk är högpastöriserad så att laktosen är nedbruten innan man dricker den. Det gör att sån mjölk smakar sötare än vanlig mjölk.

Svar på tråden Vad är det för skillnad mellan låg & högpastöriserad?