• FrökenChockrosa

Vad gör man med böcker som man harrensat ut?

Jag har rensat ut hur mycket som helst av mina böcker som jag inte vill ha kvar. Enligt mig är det ju böcker som inte har något som helst värde men samtidigt så känns det lite konstigt att slänga dem helt.

Att försöka sälja dem känns inte som något alternativ och vissa är böcker är läsex som jag fått från jobbet och det skulle kännas dumt att försöka tjäna pengar på det.

Men vad gör man, vad gör ni mer era gamla böcker som ni sorterat ut?

• Svar på tråden Vad gör man med böcker som man harrensat ut?
  • Krabbolina

skänker till loppisar
    kollar runt med släkt/familj/vänner om de vill ha böcker
    sätter ut annons på blocket

• studentbruttan29

myrorna t.ex. men tänk på att de inte tar vilket "skit" som helst.

annars tradera, lägg ut dem för 2 kr styck t.ex.

• devega

jag brukar sälja dem på loppis eller tradera om jag tror att man kan få några pengar för dem. annars skänker jag dem till typ myrorna eller liknande butiker eller organisationer.

• Mor1977

Ge dem till ett bibliotek eller någon secondhandaffär. man kan också skänka bort via annons på nån försäljningssajt. Det gjorde jag med en grej. Ska dock erkänna att jag har en påse på vinden med böcker som bara ligger...

• Elli47

Senast igår förde jag en kasse pocketböcker till Kupan (Röda Korset), sen får de göra vad de vill med böckerna.

• Liiza

Jag funderar också på en rejäl bokrensning,
    liksom ts har jag också en massa läsex,
    så att sälja känns inte som ett alternativ.

Det handlar dessutom om mycket böcker,
    så att skicka dem tar nog för mycket tid/kraft...

Kanske skänka till bibliotek/myrorna är enda alternativet för mig då?

• Elli47

Du kan ju kolla ifall något bibliotek är intresserat av att ta emot? För många år sen gjorde jag en rejäl rensning bland inbundna böcker och då donerade jag ett 50-tal böcker till bibblan, de behöll faktiskt nästan allting!

• FrökenChockrosa

Ja, precis min nya grej är att gå tillbaka och ställa dem i vår "läshylla" på jobbet men det fungerar ju inte med för gamla läsex. Då blir de inte glada även om jag försöker göra det när ingen ser... ;-D

Har sen delar av serier som jag inte orkat samla hela så för mig är de helt värdelösa och en hel massa (tråkiga) deckare.

Jag funderar ibland på om jag borde lägga upp en lista och sen får de som vill ha dem höra av sig och betala för frakt så skickar jag dem men samtidigt så är det ju extremt tidskrävande.

Så det får nog bli biblioteket (En del är ju faktiskt relativt nya) eller myrorna, har redan försökt ge bort en del till vänner men de verkar vara "mätta" på böcker...

• Dressy Bessy

De flesta bibliotek vill inte ta emot skänkta böcker. Eftersom de måste plasats och sättas etikettr på och läggas in i katalogen är det tyvärr billigare för biblioteken att köpa böckerna färdigfixade.
    De flesta städer/samhällen brukar ha nån form av antikvariat eller åtminstone kupan/erikshjälpen som tar mot böcker. Ge gamla böcker dit istället!

/Bibliotekarien

Svar på tråden Vad gör man med böcker som man harrensat ut?