• baby beluga

samsovning och öronproppar

hej alla ni som samsover!

jag har ett litet problem - det pågår ett enorm bygge utanför mitt fönster med mycket oväsen som följd. det enda sättet jag lyckats sova den senare tiden är med öronproppar.

nu är jag lite nervös inför bebisens ankomst eftersom vi kommer samsova. känns inte bra att ha öronproppar i, men samtidigt inte bra att inte kunna sova heller. Känns som att man vill höra barnets andetag etc. lär ju höra om han skriker, men andningen och småljud är väl också viktiga?

vad säger ni - är det farligt med öronproppar vid samsovning?

• Svar på tråden samsovning och öronproppar
  • Tjofsen

Alltså.....samsovning betyder väl att du sover i samma rum/säng? Du kan inte stänga ute så mycket med öronproppar. Du LÄR höra din bebis

Tänk på att du stör också barnet med dina ljud, samt att man kan sova rätt dåligt om man samsover. Min bebis var i samma rum som mig de första veckorna - sen har han eget rum. Ingen kan sova i samma rum som han för han låter jättemycket. Dessutom är han lite lättväckt så man stör honom också. Så jag sover i ett annat rum med öronproppar - men vaknar ändå av att han börjar bli hungrig (innan han skriker).

• LizLiz76

Jag tyckte inte att samsovning fungerade med öronproppar, jag har testat någon gång för maken snarkade. Visst, det var skönt till en början MEN jag hörde inte heller när bebis började skrika! Blev så illa till mods att jag lät bli propparna. Och då var sonen runt halvåret.

Jag hade inte vågat samsova med en nyfödd o öronproppar - med facit i hand. Tilläggas bör att jag sover oftast mycket bra och djupt o somnar på 2 minuter, kanske andra sover mer 'vaket'.

• Tjofsen
    LizLiz76 skrev 2008-07-26 23:41:25 följande:
    Jag tyckte inte att samsovning fungerade med öronproppar, jag har testat någon gång för maken snarkade. Visst, det var skönt till en början MEN jag hörde inte heller när bebis började skrika! Blev så illa till mods att jag lät bli propparna. Och då var sonen runt halvåret. Jag hade inte vågat samsova med en nyfödd o öronproppar - med facit i hand. Tilläggas bör att jag sover oftast mycket bra och djupt o somnar på 2 minuter, kanske andra sover mer 'vaket'.
    Ja, jag har mer sömnsvårigheter.....så jag vaknar vid minsta lilla.
  • baby beluga

hmm... ja, det blir väl till att testa hur det känns. med öronpropparna jag använder hör jag dock om min man pratar med mig, så skriker bebisen lär jag höra det! Det är mest att jag är rädd att jag kan missa om han slutar andas, eller om han börjar gny lite...men jag vet inte hur mycket man märker av sånt utan öronproppar heller...

• Tjofsen
    baby beluga skrev 2008-07-27 14:09:25 följande:
    hmm... ja, det blir väl till att testa hur det känns. med öronpropparna jag använder hör jag dock om min man pratar med mig, så skriker bebisen lär jag höra det! Det är mest att jag är rädd att jag kan missa om han slutar andas, eller om han börjar gny lite...men jag vet inte hur mycket man märker av sånt utan öronproppar heller...
    Du kan omöjligen ligga och höra efter om han slutar andas........då blir du galen. Bättre om du köper andningslarm om du är orolig eller att bebisen verkligen vill sova på magen. De första veckorna studsar man upp och kollar tusen gånger om bebisen rör sig /andas osv. Sen kan man inte hålla på så. När du väl får sova så måste du sova.

Det gör inget om han gnyr lite. Du ska bara låta honom sova vidare. Du lär dig att höra när det är matdags på gång och lite lite skrik dör ingen av. De skriker mycket första veckorna men sen lär sig även bebisen att den kan göra olika ljud och läten för att få mat

Du lär dig snart själv att höra när han gör hackljuden (matdags)....han liksom hackar/pickar på sina händer
  • Hallonpaj

Jag har inte läst något om det, och vet inte riktigt om det finnsnågon bevislig påverkan eller risk. Men själv känner jag att jag blir lite "avstängd" när jag använder öronproppar, lite borta typ. Jag skulle nog inte våga samsova med en bebis om jag har öronproppar i, skulle vara rädd att sova extra tungt eller något sånt. Men det är mer en känsla jag har bara!

• baby beluga

ja det är ju det där med känslan... jag förstår ju att jag inte aktivt kommer lyssna efter bebisens andetag - men däremot kanske man gör det instinktivt på en annan nivå liksom. så att man instinktivt vaknar om nånting förändras.

jag tror jag får se när det väl blir dags, hur det känns.

men är nyfiken på om nån annan provat, eller läst nåt.

• Slumraren

Men jobbar de på bygget nattetid också?

Jag sover alltid med ett öra på glänt så öronproppar känns helt omöjligt för mig, jag måste kunna höra allt och missar sällan något trots att jag sover... hjälper ju inte dig, tyvärr... Men jag hade nog inte vågat samsova med öronproppar.

• TantaLoran

samsovit med min dotter i 4-5 år och alltid haft öroproppar för annars kan jag inte sova. har aldrig skett någon olycka el att jag ej hört henne.

• Chutney

JAg har samsovit med båda mina barn och har alltid öronproppar. Jag kan inte sova annars. Man hör ju absolut om bebisen vaknar eller så!

• fröken X

Samsover och använder öronproppar. Jag lovar dig, du hör din bebis ändå.
    Glöm det där med att du måste höra att din bebis andas, du måste få sova för att orka.

• Eva S

Jag sover alltid med öronproppar. Även när vi samsov. Funkade utmärkt. Men så hade vi andningslarm också.

Svar på tråden samsovning och öronproppar