• fridajonsson

Hjälp mot grönt hår!!

Ja e blond å mitt hår blir grönskiftande av vårat vatten, vet att de e lite surt då vi har egen brun.
    Undrar nu därför om de är någon som har något tips mot det. Kan inte färga över det hela tiden då de sliter så mycket på håret!
    Eller är jag den enda med de problemet??

• Svar på tråden Hjälp mot grönt hår!!
  • Leather Cravat

Silvershampoo kanske fungerar?
    Fast det är ju visserligen mot gult hår..

• soulfuel

Hej! Jag har haft samma problem när jag flyttat till annan stad. Tror det berodde på att de var mer mineraler i vattnetän vad jag var van vid. Provade allt möjligt som fanns att köpa hos frisörer men blev bara fattigare och obetydligt mindre grön. Hittade tillslut något som funkade. Vanlig tomatketchup! Smeta in och låt sitta ca 30 min. skölj ur. Luktar inge vidare och ska väl inte göras för ofta men det funkade kanon för mig. Håret blev blont o fint och att jag inte gillade att äta ketchup på nästa 5 år var det värt!
    Lycka till!

• SannaStina

Har för mig att orsaken är att man har många vattenledningar i koppar. Har ni det?
    I så fall kanske du får önska framtida nya rör i annat material när ni har råd.

En jobbarkollega fick detta förklarat i alla fall när hon fick grönskimrat hår i sina blonda slingor. Hon löste det med att flytta (var hyreslägenhet)

• fridajonsson
    Svar på #1

Leather Cravat skrev 2008-07-26 19:56:57 följande:
    Silvershampoo kanske fungerar?Fast det är ju visserligen mot gult hår..
    Vad är speciellt med det? å vart köper man det?
  • fridajonsson
    Svar på #2
    soulfuel skrev 2008-07-26 20:00:14 följande:
    Hej! Jag har haft samma problem när jag flyttat till annan stad. Tror det berodde på att de var mer mineraler i vattnetän vad jag var van vid. Provade allt möjligt som fanns att köpa hos frisörer men blev bara fattigare och obetydligt mindre grön. Hittade tillslut något som funkade. Vanlig tomatketchup! Smeta in och låt sitta ca 30 min. skölj ur. Luktar inge vidare och ska väl inte göras för ofta men det funkade kanon för mig. Håret blev blont o fint och att jag inte gillade att äta ketchup på nästa 5 år var det värt! Lycka till!
    Jasså, ja har hört att ketchup ska funka mot om man blir grön av att bada mycket i basäng å får grönt hår pga klor, men inte surt vatten. Iaf värt å prova. Tack!
  • fridajonsson
    Svar på #3
    SannaStina skrev 2008-07-26 20:03:51 följande:
    Har för mig att orsaken är att man har många vattenledningar i koppar. Har ni det? I så fall kanske du får önska framtida nya rör i annat material när ni har råd.En jobbarkollega fick detta förklarat i alla fall när hon fick grönskimrat hår i sina blonda slingor. Hon löste det med att flytta (var hyreslägenhet)
    Jo vet att de beror på att vattnet är lite surare än vanligt, och att de gör att de blir kopparutfällningar i rören, som i sin tur leder till det gröna.
    Jo de kan ju va bra å byta ledniger, spec i längden! då flytta inte är något alternativ då vi köpte huset för ca 9månader sen :)
  • Leather Cravat

Silvershampoo drar ut de gula nyanserna i ett blont hår, så det kanske kan fungera mot gröna nyanser med..

• NeA 84

lös upp några brustabletter c-vitamin med lite lite vatten. sen ska man ha det i håret en stund. det tar bort det gröna. funkar också med vanlig citron på flaska...sån man har till fisk.

• fridajonsson
    Svar på #8

NeA 84 skrev 2008-07-26 21:48:47 följande:
    lös upp några brustabletter c-vitamin med lite lite vatten. sen ska man ha det i håret en stund. det tar bort det gröna. funkar också med vanlig citron på flaska...sån man har till fisk.
    de ska ja prova, tack så mycket för tipset!!
  • optimisten

Det räcker med att koka vattnet för då frigörs metallerna och förstörs så slipper man använda brustabletter och ketchup

• Em00

hahaha, ska man stå och koka vatten till ett bad/en dusch?? =P
    Lycka till!

optimisten skrev 2008-07-26 23:01:01 följande:
    Det räcker med att koka vattnet för då frigörs metallerna och förstörs så slipper man använda brustabletter och ketchup
  • optimisten

Bara till håret så att man får det ursköljt. Har en kompis som gjorde detta och det funkade..

• Spacekotten
    Em00 skrev 2008-07-26 23:08:34 följande:
    hahaha, ska man stå och koka vatten till ett bad/en dusch?? =PLycka till!
    Det går alldeles utmärkt!
    Det har vi gjort många gånger när jag var liten när vattnet tog slut i brunnen och vi fick gå o hämta vatten
  • BejbisAngelina

Ketchup hjälper!
    Har själv provat! Är ett gammalt naturknep!

• optimisten

Men ketchup och brustabletter osv sliter ju enormt på håret för det är ju nästan frätande men det gör ju inte uppkokat vatten

• fridajonsson
    Svar på #16
    optimisten skrev 2008-07-26 23:20:42 följande:
    Men ketchup och brustabletter osv sliter ju enormt på håret för det är ju nästan frätande men det gör ju inte uppkokat vatten
    menar du att kopparavlagrinagrna försvinner när vattet kokas??
  • myntizen

Djuprengörande shampoo, finns hos frisören.

Funkade bra på mitt hår när vi hade egen brunn.

Svar på tråden Hjälp mot grönt hår!!