• Anonym

Sälja bilen har billån hos bilfirman

Undrar om det finns några regeler när man ska sälja sin bil man köpt hos bilfriman och har billån på bilen?

Kan annosera ut min bilen och sälja den betala lånet tilll bilfiman? eller måste man kontaka bilfirman för att man vill sälja en bil som man har lån på?? Någon här som vet?

Skulle nämligen behöva snabba pengar samt slippa gå via bilfirman.

Vill nu vara anonym eftersom jag bor på en litet ort i sverige de är endast 100invånre på orten så alla känner alla vill där med inte att hela ortn ska veta något inna jag fatta ett beslut.

• Svar på tråden Sälja bilen har billån hos bilfirman
  • MoonFlight

När vi skulle sälja våran privat var ni tvungena att betala av lånet som vi hade på bilen innan vi fick sälja den alt att man gör inbetalningen med privatköparen på banken.

• Anonym

vi sålde vår bil privat och löste lånet på bilen. Man kan inte sälja bilen och betala annat med. Bilen är ju pant för lånet. Sk kreditförbehåll, att lånet tillhör bilen.
    Ring och prata med dom ni har lånet hos.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-07-26 20:04:11 följande:
    vi sålde vår bil privat och löste lånet på bilen. Man kan inte sälja bilen och betala annat med. Bilen är ju pant för lånet. Sk kreditförbehåll, att lånet tillhör bilen.Ring och prata med dom ni har lånet hos.
    fatta jag ockås att man måste betala bilen först inna man tar pengara till annat.

Men frågan är kanjag sälj abilen sen betala billånet och evtuella resta av pengara använd till annat ????

Eller måste jag betala hela bile sen sälja den?
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-07-26 20:09:35 följande:
    fatta jag ockås att man måste betala bilen först inna man tar pengara till annat.Men frågan är kanjag sälj abilen sen betala billånet och evtuella resta av pengara använd till annat ????Eller måste jag betala hela bile sen sälja den?
    bilen är ju en säkerhet för lånet så du kan inte sälja den först
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-07-26 20:11:11 följande:
    bilen är ju en säkerhet för lånet så du kan inte sälja den först
    man kan allas inyte sälja den äevn om man skulle få tex 500kr mer för den än vad jag har kvar på lånet??
  • Anonym

Sen f givet vis lösa lånet och behålla min 500kr

• Anonym
    Anonym skrev 2008-07-26 20:12:23 följande:
    man kan allas inyte sälja den äevn om man skulle få tex 500kr mer för den än vad jag har kvar på lånet??
    nej jag tror inte man kan det, det bästa är om du kontaktar firman som du har lånet hos och kollar. alt. att du tar ett banklån, betalar av billånet och sen säljer bilen.
  • Anonym
    Anonym skrev 2008-07-26 20:13:31 följande:
    nej jag tror inte man kan det, det bästa är om du kontaktar firman som du har lånet hos och kollar. alt. att du tar ett banklån, betalar av billånet och sen säljer bilen.
    Tja svårt att kolla med bilfirman en lördagkväll går lättare på måndag.

får inte låna mer på banken just nu och vill inte heller låna mer pengar för att lösa ett annat lån med.
  • helsingborg42

Du KAN sälja bilen, men du skall upplysa köparen om vilka lån som finns i bilen, och sen är det lämpligt att affären görs upp på banken, så att banken löser in de lån som finns, och köpare då kan garanteras att inga lån finns på bilen h*n köper.

Du kan INTE sälja bilen och strunta i billånet....

• Anonym
    helsingborg42 skrev 2008-07-26 20:24:09 följande:
    Du KAN sälja bilen, men du skall upplysa köparen om vilka lån som finns i bilen, och sen är det lämpligt att affären görs upp på banken, så att banken löser in de lån som finns, och köpare då kan garanteras att inga lån finns på bilen h*n köper.Du kan INTE sälja bilen och strunta i billånet....
    jag har aldig sagt att jag skulle strunta i bilånet vad får ni de i från?????????????

Då undrar jag vad är skilnde om man har ett hus eller bostdrätt även de är ju pant hos banken och de kan man ju sälja den utan att kontaka banken först sen då man sålt betalat man av lånet.

Vaför skulle inte de vara möjlig med en bildå?? Vad är skillnaden??
  • Anonym

Därför att en bil är betydligt lättare att dra iväg med än ett hus! Sen fungerar fastighetsinteckningar på ett helt annat sätt med pantbrev som ersätter själva huset.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-07-27 12:55:31 följande:
    Därför att en bil är betydligt lättare att dra iväg med än ett hus! Sen fungerar fastighetsinteckningar på ett helt annat sätt med pantbrev som ersätter själva huset.
    Finns ju även bostadsrätter som sagkanr pant brev?? Så förstår inte skillnde mer ok en bostadsrätt eller hus kan man som du säger inte dra i väg.

Men alla bosdsrätte eler hus har inte pantbrev eller annat som ersätterhuset. Vad skuelle annat än pant brev då vara för något??
  • Anonym (varit där)

Det är olika på olika firmor/finansbolag. Hos en var vi tvugna att sälja via en auktionsfirma som det finansbolaget brukade anlita, men när vi hade billån hos ett annat bolag så fick vi göra som vi ville MEN de rekommenderade att anlita auktionsfirma typ Kvarndammen. Detta för att vi själva skulle undgå att blir lurade. Så ring och kolla innan ni säljer.

• Anonym

Anonym (varit där) skrev 2008-07-27 21:21:01 följande:

Det är olika på olika firmor/finansbolag. Hos en var vi tvugna att sälja via en auktionsfirma som det finansbolaget brukade anlita, men när vi hade billån hos ett annat bolag så fick vi göra som vi ville MEN de rekommenderade att anlita auktionsfirma typ Kvarndammen. Detta för att vi själva skulle undgå att blir lurade. Så ring och kolla innan ni säljer.
    Ok men här omkring har jag ej hört talas eller sett någora alls auktionsfimor som säljer bilar.

I vilket fall ska kontakat bilfirman i dag för att hör vad de säger.
  • Anonym

KLart du kan sälhja bilen och betala in lånet och behålla ev. det som blir över...Naturligtvis. Men gör upp affären direkt på banken så köparen betalar in lånet direkt till krediten...

• Anonym

Ev. köpare av bilen vill nog vara säker på att lånet på bilen löses in ordentligt annars finns ju lånet på bilen kvar sas. Så som de skrivit tidigare, gör upp affären på banken så att köparen kan se att lånet löses ordentligt.

• Anonym
    Anonym skrev 2008-07-28 09:00:58 följande:
    Ev. köpare av bilen vill nog vara säker på att lånet på bilen löses in ordentligt annars finns ju lånet på bilen kvar sas. Så som de skrivit tidigare, gör upp affären på banken så att köparen kan se att lånet löses ordentligt.
    Jo kalrt att ev köpre vil veta att bilen är betlad. Nu är de ju så att de är en släkting till mig som funderat på att köap av mig bilen så därför borde de ineta vara några problem alls från något håll.

Men givetvis ska köperna få veta att billånet är betalt och banken ska givetvis få sin apengar så inget som tänker smusla med utan som sagt helt ärlig affärer som s betals korrekt ja hela köpet och försäljning ska givet vis ske korretk de med.
Svar på tråden Sälja bilen har billån hos bilfirman