• Anonym (badkruka..)

Är jag en dålig mamma som ej åker till stranden med min 2,5 åring?

Jag har fortfarande inte varit och badat med min 2,5årige son i sommar. Och har dåligt samvete för det. Är ensamstående. Och innan jag fick barn var det flera år sedan jag var och badade ute. Tål inte solen och bränner mig direkt. Sedan mår jag dåligt när det är så varmt ute. Så jag är helst inne när det är så här varmt.. Har även fibromyalgi och ME så jag har heller inte orkat..
    Men i morgon ska jag gå upp tidigt, så att vi är på stranden kl 7.30.. Måste försöka..

• Svar på tråden Är jag en dålig mamma som ej åker till stranden med min 2,5 åring?
  • MeNoLike

trivs du inte på stranden ska du inte åka till stranden.. jag trivs inte hller så jag har köpt pool åt mina kids och då kan de ju dessutom få lite varmare vatten :)

Mamma till tvillingarna Maximilian & Timothy 070325
  • poik07

Det var min tanke gå dit tidigt eller sent... När värmen inte e total... Då slipper man oftast mycket folk.. Och då kan du ha focus på ungen på ett helt annat sätt. Man behöver ju inte vara där en hel dag 2 timmar räcker för mig!

Ha det så skönt imorgon...

• Anonym (Ann)

Man måste inte till stranden.

Men det är ju kul och nyttigt för 2,5åringen,
    så "orkar" man kan man ju packa fikat å sitta i skuggan,
    ha på sig tröja när man står/sitter vid vattenkanten.
    OCH man behöver inte vara där länge alls heller

Min 2,5åring ÄLKAR att kasta sand (tyvärr),
    så man får "jobba" hela tiden med att säga åt honom,
    inge vidare, men kanske lärorikt, vad vet jag

Vi har gått till både badet (pool+gräsmatta)
    och till en lekpark i närheten de dagar jag inte orkar vara på stranden,
    också mysigt, med fika/lunch medtaget förståss

• KarinKorp

Inte behöver du åka till stranden med ditt barn om du inte vill. Barn tycker det är kul om föräldrarna tycker det är kul! Ett alternativ kan ju vara ett badhus någon gång? Eller bada ihop i badkaret, om det är vattenglädjen du vill dela med din son? Eller ha vattenkrig med varsin blomspruta?

Framför allt ska du inte ha dåligt samvete - att undvika solen är nu för tiden snarare klokt...

• Kimsan82

Vi var på stranden för första gången idag..(detta året) var typ 2 grr förra.. Klart du inte är en dålig mamma, finns ju så mycket annat kul man kan hitta på!!
    Annars kan du ju ordna lite vattenlek hemma om du känner att du orkar..bor du i lägehet fyll lite pantflaskor med vatten och gå ut på närmsat gräsplätt

• Anonym

Om du är sjuk och ensamstående så är det väl inte konstigt att du inte orkar åka till stranden. Finns så mycket annat man göra än att vara på stranden så det finns ingen anledning att ha dåligt samvete. En plastbalja med vatten ute på en gräsplätt funkar väl också kanonbra

• Rulltrappa

jag har ingen strand inom gångavstånd så jag skiter i den biten. snart ska vi åka till mina svärföräldrar och de har köpt en liten pool som sonen kan plaska i på tomten om han vill. duger bra.

• MizzTez

Vi har inte ens en strand.. Så varför måste man åka dit? Släng ut en pool på balkongen eller gården om du har möjlighet till det! Eller skippa vatten och gå till en lekpark! Finns väl annat att göra?!?!

• pindile

vi var där igår med min 3 åring, för första ggn....han ville hem direkt, skrek så fort man ville få honom o bada....helt tokig alltså....."vi åker hem nu mamma". så det var inte stor ide att gå dit inte.....
    och det e ju lite så här, de barnet inte vet har de inte ont av...et barn lever ju liksom i nuet och e lika glad om ni ör nåt kul hemma istället....:)

• Anonym (tjo)

Jag är inte heller någon "ligga på stranden"-typ i traditionell mening. Jag älskar att bada på sommaren (när det är riktigt varmt) men föredrar att hålla mig i skuggan och där det inte är så mycket folk. Och små barn ska ABSOLUT vara i skuggan i denna hetta! Vare sig de är på stranden eller ej.

Du behöver inte ha dåligt samvete, däremot är det ju kul för ditt barn om det får bada, men måste det vara på stranden? En pool (eller bara en halvmeterdjup plaskdamm) duger väl utmärkt för en 2,5 åring.

Det är jättemånga som inte gillar att vara på stranden när det är döhett... Särskilt inte i timmar. Gör det du vill, så länge du ser till att ditt barn får frisk luft samt svalka av sig lite

• Suskiv

Vi är sällan på stranden. Att at sig dit är jobbigt eftersom vi har tre barn ingen bil och därför måste åka buss som går en gång i timmen.

Vihar pool och vattenspridare på uteplatsen. Barnen är nöjda.

• Anonym (Ann)

Jag kan ändå förstå varför vissa föräldrar känner av detta "måste",
    en orsak kan ju vara vart man bor..

Vi bor vid havet, på en ö, vid massor av stränder,
    det kan verkligen vara nyttigt för vår 2,5-åring att få vattenvana...

Att jag som inte är en "strandmänniska", då kan offra nån timme på att gå till stranden när solen skiner är ju ok för mig.

Övriga dagar kan vi tex:
    gå till lekparken,
    gå till badhuset,
    vara hemma på gåren, plaskpool+vattenslang på gården...

Men till
    TS
    Känn inga måsten, vi har nog med sådana ändå i våra liv
    Kraam

• Anonym (solstinget)

Anonym (Ann) skrev 2008-07-27 14:17:07 följande:

Men till TSKänn inga måsten, vi har nog med sådana ändå i våra liv Kraam
    bra sagt, TACKKKK!!!!!! inte för att jag är ts men känne likadant =)
  • Anonym (Ann)

Anonym (solstinget) skrev 2008-07-27 14:23:24 följande:

Anonym (Ann) skrev 2008-07-27 14:17:07 följande:
    bra sagt, TACKKKK!!!!!! inte för att jag är ts men känne likadant =)
    Tack..
    Men också som någon skrev tidigare,
    man ska ju först och främst SKYDDA barnet från solen också..

När man är ute hela dagarna, inte bara på stranden..
    Vi smörjer, smörjer, har på solskyddskläder, dricker vätska, solhatt... you name it

Vi har flyttat vår "uteplats", hittade en plats med skugga, hääärligt!
Svar på tråden Är jag en dålig mamma som ej åker till stranden med min 2,5 åring?