• endogumman

Är det någon som har haft blodpropp och är gravid?

Hej! Jag fick en blodpropp i benet när jag var 20 år (för 20 år sedan!)efter en operation och nu säger läkarna att jag måste ta en spruta varje dag tills efter förlossningen med blodförtunnande medel. Började för några dagar sedan. Är det någon här som har erfarenhet av det och också någon som redan fått sitt barn och kan berätta lite om förlossningen påverkades? Känns inget vidare att behöva göra detta men jag antar att det är för mitt bästa. Är lite orolig för om detta påverkar bebisen och vad som händer om man behöver kejsarsnitt till exempel. Läkaren berättade att det är mycket möjligt att jag inte kommer att kunna ta epiduralbedövning pga av medicineringen.

• Svar på tråden Är det någon som har haft blodpropp och är gravid?
  • dahrma74

Hej
    Går själv på fragmin under hela graviditeten pga 3 djupa ventromboser, den senaste i februari (ska ha den 25 okt. Vid min förra graviditet fick jag gå på fragmin då med men lyckades ändå åka på en ordentlig propp i benet efterråt och det konstaterades att jag skulle haft fragmin i 12 veckor efter förlossningen istället för standard 6 veckor.
    Vid min förra grav skulle jag bli igångsatt den 2 april och fick då sluta med fragmin i några dagar innan, pga det du säger att det går inte tillsammans med epiduralbedövningen. Fragminet påverkar inte bebisen det minsta, utan tänk istället att utan din dagliga spruta så kanske du skulle få en propp som riskerade både ditt och ditt barns liv. Har du mer frågor så bara fråga på.
    Kram på dig....

• Gnom

Jag hade lungemboli -98, och är APC-resistent. Därför går även jag på fragmin varje dag under hela graviditeten till 6 veckor efter förlossningen. (Ska ha i jan-09). Ingen fara för bebisen alls!

• endogumman

Åh, tack för era svar! Det är ju svårt att veta om och hur det påverkar både mig och bebban, så känns skönt att få svar. Jag har bott i Afrika fram till nu och där sa man ingenting om att jag behövde medicin och så när jag kom hit så blev det plötsligt väldigt bråttom. Är nu i vecka 24 och är beräknad till mitten av november.
    GNom: Jag har läst om det där med APC resistens. De håller nu på att utreda mig så jag antar att jag kommer få reda på det snart.
    Dharma: Herregud, 3 tromboser, vad mycket! Går det i släkten eller? Vi har inget sådant i släkten utan jag fick min trombos efter en knäoperation där jag låg stilla för länge efteråt o på så sätt fick trombosen.
    Undrar vad de gör om man måste få akut kejsarsnitt? Antar att de har någon mirakelkur som de pumpar i en för att göra blodet tjockare....

Ha det bra!Kram

• Aminasmamma

Jag fick en djup ventrombos förra gången jag var gravid i v21 och fick ta 2 fragminsprutor/dag under resten av graviditeten + 6 veckor efter. Trots det fick jag epiduralbedövningen, de räknade hur många timmar det var från senaste spruta. Denna gången fick jag börja med sprutor i v6 eftersom jag även är APC-resistent och jag har fått samma svar denna gången (annat sjukhus än förra gången) dvs. att det är timmarna från senaste spruta som avgör om de sätter epiduralbedövning eller inte. Har BF idag, så jag återkommer efter bebisen kommit och berättar om jag fick eller inte. Lycka till.

• golla28

jag fick en djup ventrombos när jag var gravid i vecka 20. Jag fick då börja att ta en fragminspruta om dagen. Förlossningen gick hur bra som helst. Jag sattes igång av olika anledningar och då tog jag inte sprutan. Till slut blev det ett akut kejsarsnitt och allt gick bra. Jag tog inte fragminet under några dagar. Sedan fortsatte jag med fragminet i tolv veckor efter förlossningen.

• Lycklig2012

Jag tar fragmin varje dag då jag fick en (flera) propp i benet efter en låång resa i dec..

• Bebbabus

Fragmin har jag behandlas med vid båda mina graviditer pga av jag har hög risk (blodfel) att bilda proppar. Jag har tagit fragmin från v 12 och nu fick jag en propp i v 37 av graviditeten. Då höjdes min fragmin dos och jag fick 25 000 enheter per dag. En bieffekt av fragmin är att värkarbetet stimuleras (fragmin fungerar ungefär som värkstimulerande medel). Jag låg på  5000 enhet vid min första förlossning och tyckte inte detta påverkade förlossningen alls. Nu andra gången när jag fick 25 000 enheter fragmin fick jag helt klart ett mycket snabbare värkarbete. Förlossnngen tog ca 2 1/2 h mot första som tog ca 12 h. Du behöver inte vara rädd för snitt även om du behandlas med fragmin. Jag blev snittad sist (hade inte med fragminet att göra) och det gick hur bra som helst. Men visst är det så att de inte vill snitta om du går på fragmin  onödan (men de vill ju helst inte snitta oavsett).  Jag äter Waran nu och ska göra det ca 6 månader efter förlossning, men som sagt jag har ett blodfel i botten och det är därför. Däremot fick jag inte spinalbedövning pga av fragminet men det verkar bero på läkare och dos om de är villiga att ge det.

Svar på tråden Är det någon som har haft blodpropp och är gravid?