• TGIF

Vad är era bästa knep för att göra rent grillgallret?

Vad är era bästa knep för att göra rent grillgallret?
    Finns det något bra medel att köpa? Finns det några gamla trix som ni kan dela med er?
    Jag brukar lägga det i gräset över natten och sedan försöka borsta rent det med den där borsten, men det blir aldrig så rent som jag vill ha det... Vad gör ni andra?

Tycker att det är det värsta nu med allt grillande....

• Svar på tråden Vad är era bästa knep för att göra rent grillgallret?
  • Skusan

Lägg det på gräset med blött hushållspapper över natten. Sen går det fint att få bort smutsen med hett vatten!

• miababia

låt det vara tills det är dags att grilla igen, tänd som vanligt och när det är varmt borsta med en "grillborste"

• Shqiptari

Jag lägger alltid gallret på gräset direkt när vi grillat klart, sen sprayar jag en fettlösande spray på och lägger på hushållspapper och låter det ligga under natten. Dagen efter spolar jag med högtryckstvätten på och gnuggar rent med grillborsten. Blir skinande rent varje gång och gallret är som nytt! Om gallret inte var så stort skulle jag diska det inne, men får inte plats och diska det inne. Haha!

• ninnione

jag brukar faktiskt köra in mitt i diskmaskinen...det blir skinande rent då o inte så mycket jobb...:D

• Freiya

nu har vi iofs gjutjärn, men det funkar säkert med vanligt galler också.
    jag brukar lägga det i gräset över natten, sen spraya på såpvatten och låta det ligga en stund. sen borstar jag med vanlig svamp ( sån med grönt på ena sidan) och sköljer med vatten. blir jätterent!

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • snuttP

Min svärfar använde sandpapper lite lätt nu senast. Blev hur fint som helst!

• chicopico

jag provade cillit bang anti-fett häromdagen och det var helt sjukt för smutsen bara rann av precis som i reklamen
    fast man kan ju undra hur mycket läskiga kemikalier där är i det medlet.....

• snuttP

Det brukar vi men använda..

chicopico skrev 2008-07-27 10:30:39 följande:
    jag provade cillit bang anti-fett häromdagen och det var helt sjukt för smutsen bara rann av precis som i reklamen fast man kan ju undra hur mycket läskiga kemikalier där är i det medlet.....
  • musli
    chicopico skrev 2008-07-27 10:30:39 följande:
    jag provade cillit bang anti-fett häromdagen och det var helt sjukt för smutsen bara rann av precis som i reklamen fast man kan ju undra hur mycket läskiga kemikalier där är i det medlet.....
    Har jag också provat och det funkade inte alls... Konstigt...
  • 68an

Rengör aldrig det.
    Nästa gång när grillen tänds och börjar närma sig grillklar slänger jag på gallret så det får brännas av och sen borstar jag av allt löst med stålborsten.

• Annamaja

sopa och varmt vatten och sån stål boll man har att rengöra kastruller.. funkar jätte bra.

• vill ha fler barn

Jag lägger på gallret direkt när jag tänder grillen och alla rester brinner bort och vilka baciller överlever den behandlingen?
    Jag behöver inte ha glänsande galler för jag tittar inte på gallret mellan grillningarna.

Svar på tråden Vad är era bästa knep för att göra rent grillgallret?