ADHD, Asperger, bipolär och ärftlighet? Era erfarenheter?
Jag har syskon med Asperger & "bipoläritet" .
2 har Asperger varav en även är Bipolär.
1 är endast bipolär.
Själv har jag ganska stora drag av blandning mellan Asperger och ADHD (ej hyperaktiv), knappast tillräckligt för att få diagnos men fullt tillräckligt för att det ska ge vissa problem.
Inget ngn annan märker av eftersom jag är bäst i världen på att maskera det.
Självklart kommer funderingarna på detta nu när vi pratat om att försöka bli gravida.
Det är utan tvekan ärftligt eftersom vi alla syskon har våra små "slängar av bacillen" och för att jag kan spåra det tillbaks till en av mina föräldrars syskon.
Jag oroar mig för att mina eventuella barn ska få dessa problem och vad det kommer att föra med sig. missförstå mig rätt, självklart tycker jag inte att det är ngt fel på oss/de som har ngn form av NPF eller liknande, men man önskar självklart sitt barn det bästa.
Jag önskar verkligen inte mina barn den jobbiga känslomässiga uppväxt som mina syskon och jag haft pga dessa problem.
Jag vill inte tänka så men kan inte låta bli, är livrädd att en dag märka att mitt barn blir mobbad eller blir illa behandlad av oförstående omgivning (vilket ofta är den bistra verkligheten för mååååånga barn med NPF) eller att bli anklagad för att vara olämplig förälder och granskad under lupp för att "Vi bara måste ha dåliga hemförhållanden i familjen, annars skulle ju X inte vara ett så störigt/oroligt barn"
Ni som har erfarenhet av detta vet vad jag pratar om...
Ni som har barn med något NPF eller själva har något NPF och funderar/har skaffat barn, hur är det för er?
Det skulle vara så skönt att få lufta sina funderingar med någon...