• Anonym (sjukskrivn)

Sjukskrivning vid depression?

Är det lätt att bli sjukskriven? Förra ¨gången jag ringde och skulle beställa tid, så kändes det inte som om hon i andra änden tyckte det var en bra idé. Hon sa att jag kan ju sjukskriva mig själv 1 vecka från jobbet... Hmm, precis som om 1 vecka skulle hjälpa! Jag fick en läkartid ett par veckor efter det, men jag avbeställde samma dag. Var så rädd för att inte bli tagen på allvar.
    Jag fick antagligen en förlossningsdepression för drygt 3år sedan, som jag fick hjälp med först för ett par månader sen. Jag har 2 små barn som jag inte orkar med nästan. KÄnner ingen glädje, skäller på barnen och är jämt sur och på dåligt humör. Detta går ut över hela familjen.

Hur lätt är det att få bli sjukskriven ett tag? Blir man tagen på allvar, eller tror dom bara att man inte "VILL JOBBA"???

Tacksam för alla svar jag kan få.

PS! JAg går alltså hos psykolog 1 gång i veckan och har gjort det sen i påskas!

• Svar på tråden Sjukskrivning vid depression?
  • Anonym

Enbart sjukskrivning hjälper inte, det gör bara att det blir mer obehagligt att gå till jobbet sedan. Du kanske behöver antidepressiva läkemedel. De kan behövas som komplement till psykologsamtal. Du ska absolut beställa en ny tid hos din husläkare.

• Anonym (sjukskrivn)

Jag vill inte börja äta medicin. Jag behöver fokusera på mig själv ett tag. Ta hand om mg själv liksom.
    Ja, jag ska betälla en tid imorgon.

• Anonym

Jag fick en depression i somras. Mår mycket bättre nu, men inte helt bra än. Jag har hela tiden blivit tagen på allvar, fått psykologhjälp, fått medicinsk hjälp, äter tabletter, vilket jag ser som ett komplement till övrig behandling, och jag har varit 50% sjukskriven sedan mars, först pga andra orsaker, senare pga depressionen. Nu ska jag snart börja jobba 75%, vilket jag ser fram emot, men samtidigt finns en oro att det inte ska gå bra...

Mitt råd till dig är: Beställ tid hos läkare, fortsätt gå till psykologen, prata med din chef. Detta involverar alla, och det enda du kan göra är att vara totalt ärlig med hur du mår och hur du känner, du kommer må mycket bättre bara av det.

Lycka till.

• Anonym (sjukskrivn)

ja, psykologen ska jag fortsätta hos. Jobbet vet inget ännu. Jag är bara så jävla nere!!!!

• Anonym

hejsan. jag vart sjukskriven i tre månader pga deppression. den går ut den sista augusti. blir antagligen förlängt. så det går. iaf om de bedömer det som tillräckligt allvarligt.

• Anonym (sjukskrivn)

vad är tillräckligt allvarligt då? Typ självmordsbenägen? Det är jag inte, men jag är så nere så alla runtomkring mig märker det tydligt. Tycker ingenting är kul, gnäller över allt, gråter ofta och känner verkligen ingen glädje över att leva. Men jag har inte ens övervägt tanken att ta livet av mig. Barnen behöver mig, även om jag inte är så glad. Jag vill väl tro och hoppas på att jag kommerbli mitt gamla vanliga jag igen. Sån som jag var innan barnen kom...

• Anonym

nej det tror jag inte. är själv inte självmordsbenägen. men jag satt å andra sidan och bölade hur mycket som helst när jag var där. så hon såg ju att jag mår skit. jag är också ledsen, allting är grått liksom. ingenting är som det ska vara. har nu fått remiss till psykolog. och eftersom jag känner att jag måste funka så blir det medicinering. bara för att ge mig andrum om inte annat. jag måste ju orka gå upp och vara mamma varje dag. något som är en kamp just nu.

• Anonym (serran)

Mig vill de sjukskriva pga utmattningsdepression, men jag vill inte vara sjukskriven. Älskar mitt jobb!

• Anonym

Jag har ätit medicin i flera år, provade att sluta i höstas och mådde jättedåligt- till slut kände jag att det gick ut över jobbet.

Jag valde att börja äta medicinen igen, för med den mår jag bra och jag har inga problem på jobbet.

Alla fungerar olika, men jag blir lätt apatisk och går snarare ner mig om jag isolerar mig (även med familjen)- har provat det också när jag var arbetslös och led av panikångest och depression för många år sedan.

• Anonym (ångest)

Jag ska till läkaren på måndag och jag hoppas att jag blir sjukskriven. Jag klarar inte av att jobba längre, jag bara "sitter av tiden". Jag mår piss hela tiden och får inget gjort, varken hemma eller på jobbet.

Svar på tråden Sjukskrivning vid depression?