• CasaMia

Hur dödar man ogräs utan att jorden sen blir giftig?

Vi har ett "ogräsberg" i ett hörn av vår trädgård. Det är många års samlade ogräs och bortrensat som man har slängt i ett hörn. Nu växer lite av varje ganska vilt där. Det är balsaminer, en änglatrumpet, vinbär blandat med allehanda ogräs och vi vill ha bort allt. Vi har grävt bort allt en omgång, men det kommer ju upp igen, så nu behöver vi använda nåt medel.

Nu har jag tänkt göra en köksträdgård i det hörnet. Lite jordgubbar, tomater, ärtor, morötter, olika örter mm. Därför vill jag inte döda ogräset
     med nåt alltför giftigt och fick tips på Granngården om allt använda salt. Jag är bara lite rädd att det gör jorden obrukbar sen.

Vi har tänkt gräva bort ca två decimeter och lägga på ny matjord nästa år, men räcker det?

Eller finns det nåt bättre man kan använda för att kväva eller döda ogräset nu utan att det blir giftigt sen?

Vilse i min egen trädgård ...
  • Svar på tråden Hur dödar man ogräs utan att jorden sen blir giftig?
  • Champagne

Köp en ogräsbrännare och bränn bort ogräset Finns på granngården.

Moderator, pure lust
  • CasaMia

Är inte Roundup giftigt???

Junitråden - för oss som var med ...
  • LoAAAve

Roundup är inte giftigt.. det bryts ner tillsammans med ogräset och jorden blir helt giftfri.
    Dock kostar det en del.. mitt tips är att klippa ner allt och lägga svart tjock plast över. Låt ligga en säsong så kvävs allt som finns under. sen kan ni gräva bort 20 cm och fylla på med ny jord..

• CasaMia

Salt är ingen bra idé då?

Vill inte vänta ännu en säsong. Vi vill göra i ordning nästa vår

• VIXIE

Handkraft ,både bra för miljön och hälsan.Skrattande

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • ALJO

Om det är mycket ogräsfrö i jorden så hjälper det inte att gräva bort, eller rensa, det kommer upp nya frön till ytan som gror hela tiden.
    Det jag brukar göra är att träda jorden, då gräver, fräser eller harvar du jorden flera gånger, rotogräset dör, frön kommer upp och gror för att sedan fräsas ihjäl. Börja nu, fräs sedan varannan ellervar tredje vecka resten av sommaren o hösten, har du gott om gödsel kan du fräsa/gräva ner det ett par ggr i höst, sedan fräser du en gång i vår och sedan har du en ogräsfri superfin jord!
    Roundup bryts ner ganska fort, men det tar inte ogräsfröna. Att täcka marken funkar oxå, men då får du täcka minst ett år.

• CasaMia
    Vixie: Jomen, vi har ju redan grävt och det dröjde inte länge innan en hel djungel växte upp igen. Då har väl inte några små frön en chans till våren ...

La grande dame
    : Jag är lite inne på att bränna ändå - kan man använda nån vanlig gasolbrännare eller liknande? Eller den på Granngården kanske inte är så dyr?
  • TheMilky

Hade du inte haft bråttom så hade du kunnat lägga en pressenning över i ca två säsonger. Det dödar.

• Champagne

Ogräsbrännaren vi köpte var ganska dyr, men det finns mindre modeller också.

Dock har man nytta av ogräsbrännaren om man har mycket marksten, singel eller plattor där det växer ogräs. Det är suveränt och det går fort att bränna.

Moderator, pure lust
  • mimmi 1

hoppar in i tråden.... ogräsbrännaren.. om man har ogräs i gräsmattan,och använder brännaren, dör inte gräset då?? eller funkar den bara på plattor och sten??

• mlsa

Rensa först ordentligt - särskilt viktigt att ta bort flerårigt rotogräs, plantera sedan direkt innan ogräset hunnit få fart igen (öppen jord blir full med ogräs väldigt fort). Ge de nya plantorna en bra start med rätt slags jord, gödsel och gärna kompost. Då får inte ogräset fotfäste lika lätt. Se sedan till att rensa kontinuerligt.
    Jag skulle varken använda roundup eller salt för att få bort ogräs, är rädd att det skulle störa mikrolivet allt för mycket.

Lycka till!

/Monica

• Champagne
    mimmi 1 skrev 2008-07-27 23:19:30 följande:
    hoppar in i tråden.... ogräsbrännaren.. om man har ogräs i gräsmattan,och använder brännaren, dör inte gräset då?? eller funkar den bara på plattor och sten??
    Då dör gräset också . Men mot ogräs i gräsmattan är Stroller Kombi (gödning) oslagbart!! Bara att strö ut, gräsmattan blir otroligt fin och allt ogräs försvinner! Finns också på granngården
    Moderator, pure lust
  • Stellata

måste bara lägga mig i... om ni täcker nu fram tills dess att ni lägger på ny matjord nästa vår dör mycket bort. Sen hade jag gjort iordning platsen och låtit det vara tills det översta lagret av ogräsfrön grott, lagt på och täckt ett par veckor till vilket hade dödat av ogräset och och sen sått. På detta sätt får du bort mycket ogräs och dina växter får ett försprång på ogräset.
    Den svarta väven Mypex är mycket bra till detta och släpper igenom vatten men ej ljus.

Som jag ser det så finns det inget bra medel i handlen idag, läste någonstans att Roundup inte helt försvinner utan faktiskt går ner i grundvattnet vilket ju knappast kan vara bra om vi vill kunna dricka det i framtiden.

• mimmi 1

Nej.. inte nu igen!!! jag hoppas att du inte är helt seriös!! vaddå DDT bensin och diesel???? tala om miljöförstöring... du skrev förut att naturen inte är så skör, att den inte skulle tåla lite DDT, bensin eller diesel.. men många bäckar små... man kan ju inte resonera så.... Fy.. säger jag då bara.. vi måste alla tänka på den miljö vi lånar av våra barn !!!!!!!!

• mimmi 1

La Grande Dame skrev 2008-07-28 13:45:57 följande:

Då dör gräset också . Men mot ogräs i gräsmattan är Stroller Kombi (gödning) oslagbart!! Bara att strö ut, gräsmattan blir otroligt fin och allt ogräs försvinner! Finns också på granngården
    Tack för ett bra tips.. vi har gödslat med TG-växup, men då ska vi prova stroller kombi istället...
  • veera

Stroller kombi är gödsel MED OGRÄSMEDEL! Ogräsmedlen är MCPA och Dikamba.
    Inom jordbruket får man inte anända grässkörden som foder åt djur det år MCPA används, inte ens kompostera halmen eller använda halmen som täckmaterial i tex växthus...

Saepe creat molles aspera spina rosas
  • mimmi 1

mimmi 1 skrev 2008-07-28 22:22:24 följande:

Nej.. inte nu igen!!! jag hoppas att du inte är helt seriös!! vaddå DDT bensin och diesel???? tala om miljöförstöring... du skrev förut att naturen inte är så skör, att den inte skulle tåla lite DDT, bensin eller diesel.. men många bäckar små... man kan ju inte resonera så.... Fy.. säger jag då bara.. vi måste alla tänka på den miljö vi lånar av våra barn !!!!!!!!
    om någon undrar vad jag har svarat på, så hade "anarkokapitalist" ett inlägg om att ta bort ogräs med bensin, diesel och DDT, men det inlägget är borttaget nu...
Svar på tråden Hur dödar man ogräs utan att jorden sen blir giftig?