• MiaLau

varför ska man föda...

kunde det inte varit typ, telepati eller något enklare att få ut ungen på..

Jag är så sjukt rädd för att dö under förlossning!!!
    ja vet inte om jag vill ha kejsarsnitt eller vanlig förlossning.

för några dagar sedan var jag säker på att jag ville ha kejsarsnitt.. men nu vet jag inte det längre.

orsakerna till rädslan är sånt här.

umea.expressen.se/Nyheter/1.748976/kvinna-dog-av-kejsarsnitt

sydsvenskan.se/lund/article242554.ece

• Svar på tråden varför ska man föda...
  • Cecese

För att det är så häftigt att föda barn. Jag älskar att föda barn och längtar så tills oktober när jag får göra det igen.

Mamma till ♀-98, ♀-03, ♂-06 och pyret bf sept/oktober -08
  • MiaLau
    Cecese skrev 2008-07-27 16:52:12 följande:
    För att det är så häftigt att föda barn. Jag älskar att föda barn och längtar så tills oktober när jag får göra det igen.
    neej. det är läskigt :S =)
  • Muslimah

För att dels:

1) Ungen måste ut
    2) Det är det naturligaste - att man föder (vaginalt)

Vaginal förlossning sägs vara bättre, det är enklare att gå ner i vikt efteråt och man slipper ett ärr vid magen dessutom innebär det stora risker vid ett kejsarsnitt, både för mamman och för bebisen.

Tänk, vad häftigt att veta att du har kunnat prestera något som att föda ett barn! Försök se det från den ljusa sidan, att något fruktansvärt inträffar är mycket, mycket ovanligt.

Oroa dig inte gullet

• MiaLau
    Muslimah skrev 2008-07-27 16:55:38 följande:
    För att dels:1) Ungen måste ut2) Det är det naturligaste - att man föder (vaginalt)Vaginal förlossning sägs vara bättre, det är enklare att gå ner i vikt efteråt och man slipper ett ärr vid magen dessutom innebär det stora risker vid ett kejsarsnitt, både för mamman och för bebisen.Tänk, vad häftigt att veta att du har kunnat prestera något som att föda ett barn! Försök se det från den ljusa sidan, att något fruktansvärt inträffar är mycket, mycket ovanligt.Oroa dig inte gullet
    men tänk att spricka. tänk att bli uppklippt.. tänk OM man kan får en propp i huvudte.. aah.. TÄNK OM!

Jag hatar tänk om .. men jag tänker alltid "TÄNK OM" =)
  • Muslimah
    MiaLau skrev 2008-07-27 17:00:08 följande:
    men tänk att spricka. tänk att bli uppklippt.. tänk OM man kan får en propp i huvudte.. aah.. TÄNK OM! Jag hatar tänk om .. men jag tänker alltid "TÄNK OM" =)
    Men duuu... TÄNK INTE OM! Istället.
  • Endrawien

När man väl är inne på förlossningen så tänker man inte på det. Innan jag fick min son så var jag också sjukt nervös inför allt, men väl därinne så brydde jag mig inte när dom ville klippa mig.

Det går jätte bra det är nog kännslan av allt som kan hända innan som är värst..

• MiaLau
    Muslimah skrev 2008-07-27 17:01:59 följande:
    Men duuu... TÄNK INTE OM! Istället.
    haha INTE är ett ord som man INTE använder så ofta.. =)
  • Liiza

Jag tänker såhär:
    "Fixar (nästan) alla andra det, så fixar ju jag det,
    människan har ju fixat detta i åratal!"

Nu vet jag ju att jag fixar det också, har ju fått ett barn så..

• Teskedsmamman
    Den 22-åriga kvinnan kom till Sverige från ett afrikanskt land i april i år.
    umea.expressen.se/Nyheter/1.748976/kvinna-dog-av-kejsarsnitt

Hon behandlades för blödningar efter förlossningen men skrevs sedan ut på egen begäran.
    sydsvenskan.se/lund/article242554.ece

De kvinnor som dör i sverige är vanligtvis utländska kvinnor som inte har lika stor koll på MVC - om de ens går där alls. Får man havandeskapsförgiftning då så upptäcks den ju inte i tid (som den gör på de som sköter sin mvc) och dödsfall är många gånger ett faktum.

Att sedan skriva ut sig från BB på egen begäran är väl inte det absolut bästa man kan göra utan anser BB att det finns anledning att ligga kvar, då ligger man kvar. Jag ville ingenting hellre att åka hem efter 4 dagar på BB när min första kille föddes, jag fick feber och de ville inte släppa hem mig - jag stannade kvar, nu visade det sig vara att mjölken kom igång men det kunde ju varit värre orsak...

I Sverige föder omkring 106 000 kvinnor barn varje år. 5 av dem dör. Mödramortaliteten är alltså 5 på 100 000 graviditeter (=0,005% risk.) I de fallen är dödsorsaken kopplad till graviditet eller förlossning. Dödsfallet inträffar under graviditeten eller som mest två månader efter förlossningen.I Sverige är de vanligaste orsakerna till att kvinnan dör havandeskapsförgiftning eller komplikationer i samband med kejsarsnitt.I U-länder, där mödramortaliteten är betydligt högre, är de vanligaste orsakerna blödningar och infektioner.Barn som dör i livmodern (från vecka 28) eller som mest en vecka efter förlossningen, sk perinatalt döda barn, är vanligare. 5 av 1000 barn dör, 2/3 av dem är dödfödda. (5 av 1000=0,5%)Det är 10 gånger lägre risk att ett barn dör i samband med graviditet eller förlossning i Sverige jämfört med övriga världen.Det är 100 gånger lägre risk att kvinnan döri samband med graviditet eller förlossning i Sverige jämfört med övriga världen.

Källa: Henrik Högberg, prof i obstetrik vid Sahlgrenska sjukhuset.

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • katrili

oj den statistiken gillade inte jag.

jag som gjort mig av med min förlossningsskräck, men att 5 mammor dör per år, det var många fler än jag trodde, det är ju fler än en per kvartal... nu vet jag inte riktigt om jag har lust att föda ut bebisen, har oxå haft som skräck att dö under förlossningen

Svar på tråden varför ska man föda...