• alexandhraberg77

Kan man ta Citodon mot smärta i tredje trimestern? Ni som vet

Hejsan!
    Jag har en fråga ang. smärtlindring. Kan jag ta citodon någon enstaka gång mot svår foglossning och migrän när jag är gravid? Är i v.31.
    Jag fick i början av graviditeten kraftiga smärtor i livmodern och då gav de (Överläkaren gyn) mig ketogan samt dexofen, men sa att det inte var någon som helts fara för babyn. Men tydligen så har inte det samma verkan. Någon som har erfarenhet av detta?
    Tacksam för svar!
    Kram

• Svar på tråden Kan man ta Citodon mot smärta i tredje trimestern? Ni som vet
  • fia0411

Intag av Citodon ska undvikas av kvinnor som planerar graviditet eller är gravida. Behandling under någon del av graviditeten ska endast ske efter läkares ordination.

www.fass.se

• bambigirl

Jag fick citodon utskrivet av läkare i vecka 23 mot migrän. Barnet i magen kan utveckla ett beroende och få abstinens men då måste man ta citodon ofta. Jag hade migrän ca 2 gnr per vecka och då var det ingen fara.

Skulle dock rekommendera att du själv bokar ett läkarbesök (kanske genom din bm) för att själv få ett ok att du kan ta det.

• Chivasreal

Har du fått citodon av läkaren? Jag tog det när jag vart höggravid för jag hade svår värk å det är ingen fara för barnet däremot får man inte ta ipren eller liknande som täpper igen luftvägarna eller något med andningen.

• alexandhraberg77

Tack för svaren!
    Jag har fått det utskrivet för annat(tandvärk) och har ej tagit något förutom alvedon under min gravititet fram tills i förrgår, då hade jag så ont att jag stod inte ut och kunde inte resa mig ut sängen. Har haft foglossning sedan v.15 och har varit sjukskriven sedan dess. Tycker själv att jag inte har behövt smärtlindring då jag har försökt att vara "bror duktig", men då fick jag nog.

• Chivasreal

Du kan säkert ta dem när du har jätteont för det är lite starkare än alvedon du tar bara när du har ont då ska det inte vara något fel tycker jag men säkert tycker någon annat men jag har fått dem när jag hade svår värk i min graviditet.

• liten lilja

Ta absolut inte citodon utan läkarordination! Kodein, som tillsammans med Paracetamol är verksam substans i Citodon, förvandlas till morfinliknande ämnen i kroppen. Be istället att få Dexofen utskrivet om det känns olidligt. Lycka till och hoppas smärtorna lindras.

• alexandhraberg77

liten lilja:
    Ketogan är också morfin, men det kan man ge till en gravid kvinna och i början av graviditeten också. Det är inte så att jag har tagit medicin varje dag, utan en gång då jag inte stod ut. Vill inte åka till BB bara för att man har ont. Jag håller tummarna att det inte ska behövas något mer, men det kan vara skönt att få höra av andra som har varit i samma situation.

• ploppviola

Ja efter läkares ordination(o eftersom de är receptbelagt blir de ju klart deFundersam)
    Jag hade svår migrän med barn två o tre efter v29 o fick då citadon vid flera tillfällen..De kändes inte bra men min smärta var helt otänkbar att handskas med så jag var tvungen..Mina barn blev som dom skulle iafFlört
    Hoppas du slipper ha ont nåt mer nu!

Du är värdefull
  • Tuttan27

Jag har också fått Citodon utskrivit av läkare och detta är helt OK att ta även under graviditeten. Jag fick mitt mot migrän.

• ihärdig

Jag blir banne mig upprörd av dessa inlägg!!! OM man har funderingar kring läkemedel under graviditeten, så MÅSTE man ta kontakt med en läkare för att reda ut frågetecknen. Man får aldrig lita så mycket på svar från ett internetforum att man tar medicinska beslut därefter! Jag tänker inte svara på frågan, eftersom jag anser att det är fel att göra det, utan jag tycker å det bestämdaste att du skall ta kontakt med en läkare. Bums.

• ihärdig

Tillägg: vissa läkemedel kan man ta i början av graviditeten men inte senare, och andra kan du inte använda i början men väl i slutet. Tag reda på fakta, ring till läkaren. Det finns hjälp att få mot värken, men om hjälpen heter Citodon eller någonting annat är inte upp till någon här inne att råda kring.

• ploppviola

Jag var hos dr i dag o vi pratade just om citadon..Han säger att de är ok att som gravid men helst inte innan tredje månaden..

Du är värdefull
  • alexandhraberg77

Stort tack ploppviola, Chivasreal, Tuttan27, bambigirl! Det känns mycket bättre när man har fått snacka lite och fått lite råd. Lycka till med era graviditeter. Kram

• Tuttan27
    alexandhraberg77 skrev 2008-07-28 17:27:54 följande:
    Stort tack ploppviola, Chivasreal, Tuttan27, bambigirl! Det känns mycket bättre när man har fått snacka lite och fått lite råd. Lycka till med era graviditeter. Kram
    Ingen fara! :)
    Självklart har jag rådfrågat både min BM o läkare ang citodon nu när man blivit gravid o de har varit helt ok!
  • Tingelina

Du ska inte, INTE, ta receptbelagda mediciner när du är gravid eller annars heller för den delen baserat på vad folk skriver på ett forum. Att det finns andra som fått ta det under sin graviditet betyder inte nödvändigtvis att du kan göra det, det kan finnas andra faktorer som spelar in. Ta ALLTID kontakt med läkare först.

• Tuttan27
    Tingelina skrev 2008-07-28 17:53:28 följande:
    Du ska inte, INTE, ta receptbelagda mediciner när du är gravid eller annars heller för den delen baserat på vad folk skriver på ett forum. Att det finns andra som fått ta det under sin graviditet betyder inte nödvändigtvis att du kan göra det, det kan finnas andra faktorer som spelar in. Ta ALLTID kontakt med läkare först.
    Klart det är individuellt från person till person, men för det mesta är det iaf OK att ta Citodon, men först ska man självklart prata med sin läkare.
  • liten lilja
    Svar på #7
    Jo jag vet att det också är morfin, min poäng var snarare just den som många skrivit, ta alltid kontakt med läkare för diskussion. Har själv svår foglossning och har fått Dexofen, det är jättebra om man kan ta Citodon för bra lindring. Hoppas allt går bra!
Svar på tråden Kan man ta Citodon mot smärta i tredje trimestern? Ni som vet