• Dott

Solbränna på spädbarn?

Kan det va så att om bäbisen ligger i skuggan under ett parasoll, att de blir lite "solbrända" eller röda i ansiktet?
    Solen går väl inte igenom ett sånt...eller???
    Om de nu skulle bli röda i ansiktet, vad ska man göra då??

• Svar på tråden Solbränna på spädbarn?
  • Pallas

Man kan bränna sig ordentligt även i skuggan, speciellt om man är av den rödlätta hudtypen.

Men det mest troliga är överhettning, vilket bäst avhjälps genom att badda dem med en fuktig och lite kall trasa.

• ElinOlsson

Jo, du kan bli solbränd i skuggan också. Men det brukar inte bli speciellt mycket, så solbränd är väl fel uttryck kanske. Du kan få färg i skuggan låter väl mer rätt. Solens strålar reflekteras från omgivningen in i skuggan. I denna värmen kan ju ett rött ansikte bero på värmen också.

• Tussen 2008

En solskyddsfaktor för barn är ju att rekommendera även om dom är i skuggan...solen flyttar ju på sig ganska snabbt Det väl ju lika bra att göra så ifall bebisar/barn är ute under dagen

• Majamjau

det är ju massa dåliga ämnen i solskyddssmörj, så små bebisar ska man ju istället för att smörja bara se till att hålla undan solen..

• Veladis

De kan ju bli röda av värmen och/eller få värmeutslag också...
    Håll barnet svalt, badda med sval tvättlapp/handduk, ge ordentligt med dryck...

• Lindsley

Det rekomenderas att inte använda solskyddslotion på barn under ett år. Jag har mitt barn i skuggan och det fungerar alldeles utmärkt! :)

• lia76

Smörj in med solkräm på de partier som är känsligast mot sol... De tunna partierna.
    Ansikte, axlar, händer, fötter osv.
    På älsokost har de en solkräm för barn (fysikaliskt) Weledas.
    Sen finns det en som blivi bäst i test i år: Vichy Capital Soleil.
    Bamses solskydd har fått dåligt resultat.

Garnier Ambre solaire kids är också bra

Trollet BF 3/9-2008, Stella 23/9-2006
  • Majamjau

Fysikalist filter innehåller zinkoxid och det ska absolut inte användas på små bebisar det heller, det är som sagt skugga som gäller för småttingar...

• Marie1978

Viktigt ju att det är "riktig" skugga, dvs bakom hus odyl och inte skugga under parasoll. Parasollet innehåller ju inget uv-skydd och släpper igenom mycket sol, därav att de kan bränna sig. Köp uv-tält för bättre skydd om det inte finns riktig skugga.

Jag skulle aldrig smörja ett barn under 1 år med en massa kemikalier, då håller jag mig hellre inne.

• Majamjau

Finns uv-parasoll, såna man har till vagnen också...

• Virriga familjen

Det finns ju UV kläder och UV kepsar till bäbisar. Kan ju vara bra om man har en bäbis som kryper och är snabb iväg ut i solen.

• Aljen

Min dotter 7 mån, har varit i skuggan hela sommaren, men hon är solbränd, men ska tillägga att hon aldrig bränt sig utan bara blivit lite brun, inte så man lägger märke till det, men det syns under blöjan där hon är lite vitare

Svar på tråden Solbränna på spädbarn?