• SchumiFerrari

Får en över 18 ha sex med en under 18?

hmmm har en fråga. Får en över 18 ha sex med en under 18?Jag har för mig att det olagligt. Visst man är byxmyndig när man är 15 men har för mig att man inte får ha sex med någon över 18.

*Älskade Noa*
  • Svar på tråden Får en över 18 ha sex med en under 18?
  • ElinOlsson

Det har jag aldrig hört. Kan väl stämma ändå, men jag tror inte det...

• Enya73

Bara man fyllt 15 så är det ok!

• studentbruttan29

Har hört 15 år, men kan inte lova att det stämmer.

• Valkyriah

Vid 15 års ålder blir man "byxmyndig" och får då ha sex med vem man vill

Att slåss för fred är som att knulla för att bli oskuld!
  • Tyche82

Jag tror att när man är 15 så får man har sexuellt umgänge med vem man vill MEN om personen man har sex med är över 18 och man är i beroende ställning så måste man vara 18 annars räknas det som sexuellt utnyttjande eller nått sånt.

Storbus 050520 & Lillbus 070307
  • SchumiFerrari
    Tyche82 skrev 2008-07-27 20:18:41 följande:
    Jag tror att när man är 15 så får man har sexuellt umgänge med vem man vill MEN om personen man har sex med är över 18 och man är i beroende ställning så måste man vara 18 annars räknas det som sexuellt utnyttjande eller nått sånt.
    jag hittade svaret på min egen fråga...

Kapitel 6
    4 §
    Den som har samlag med ett barn under femton år eller som med ett sådant barn genomför en annan sexuell handling som med hänsyn till kränkningens art och omständigheterna i övrigt är jämförlig med samlag, döms för våldtäkt mot barn till fängelse i lägst två och högst sex år.
       Detsamma gäller den som begår en gärning som avses i första stycket mot ett barn som fyllt femton men inte arton år och som är avkomling till gärningsmannen eller står under fostran av eller har ett liknande förhållande till gärningsmannen, eller för vars vård eller tillsyn gärningsmannen skall svara på grund av en myndighets beslut.

*Älskade Noa*
  • enny signatur

En udner 15 har alltid rätt att ha sex., det är den äldre som begår ett bråott. men jo gärnsen är 15, 18 äär inte relevant i annat än fostran och liknande

Svar på tråden Får en över 18 ha sex med en under 18?