• HardrockGoddess

Var kommer du begrava ditt djur?/Var har du begravt?

Hejsan

Min katt Aloette blev sjuk och fick tyvärr avlivas i fredags. Vi fick begrava henne i skogen, och vi gjorde det "i smyg" för jag har hört att man inte får begrava djur hur som helst.

Vad jag känner till finns det ingen djurkyrkogård i närheten (bor i Stenungsund 5 mil norr om Gbg), annars kanske det hade varit ett alternativ.

Nu har jag två katter kvar och en dag kommer de ju inte finnas med oss längre.

Hur har ni som förlorat husdjur gjort? Och finns det någon djurkyrkogård i närheten av Göteborg?

• Svar på tråden Var kommer du begrava ditt djur?/Var har du begravt?
  • LuMa

Vi har begravt våra husdjur hemma på gården.
    Om man får eller inte har jag ingen aning om..

• Muslimah

Sedan jag och mina systrar har varit små har vi haft många kära husdjur under flera års tid, som familjemedlemmar.

Vi begravde dem i trädgården, helt enkelt. Alla samtliga var fina och rogivande platser. Vi hade en kanin som vi begravde på hans favoritplats i trädgården.

• Krabbolina

vi kremerade vår hund, enskild kremering (alltså man får tillbaka askan). Kan även kremeras så man inte får askan.
    Askan ligger nu i minneslunden på djurkyrkogården i perstorp.

• Muslimah
    LuMa skrev 2008-07-27 20:52:00 följande:
    Vi har begravt våra husdjur hemma på gården.Om man får eller inte har jag ingen aning om..
    Samma här... har vi inte heller haft någon aning om faktiskt.
  • Krabbolina

Fakta Begravning av husdjur
    Det är förbjudet att begrava djur i trädgården.
    Det går inte att bli begravd bredvid sitt husdjur. Inte heller att bli kremerad tillsammans. Det svenska begravningsväsendet handlar bara om människor.
    De flesta kommuner har däremot möjlighet att kremera djuret, separat eller tillsammans med andra djur, i särskilda anläggningar. I de fall då djuret kremeras gemensamt, strös ofta askan ut på en särskild plats. En separat kremering kostar mer och då får djurägaren en urna med askan.
    I de flesta kommuner finns numera särskilda minneslundar eller djurkyrkogårdar, som i många fall drivs som ideella föreningar. Där kan man bli tilldelad en särskild grav mot en avgift - och det är en plats för många djurägare väljer att återkomma till.
    Jordbruksverket på www.sjv.se har alla regler samlade kring hur man hanterar döda djur. Även varje kommun har någon som vet vad som gäller kring miljö- och hälsofrågor på orten.

• Heisan

Jag har ett gång med husdjur på en djurbegravningsplats i såne-de djur som har dött nu när vi bor i hus ligger i trädgården. Även min hund som vart kremerad-har inte velat begrava honom vart som helst, vill att han skall vara där jag är...

Dec-07: 107-89,2
  • Heisan
    Krabbolina skrev 2008-07-27 20:54:15 följande:
    Fakta Begravning av husdjurDet är förbjudet att begrava djur i trädgården.Det går inte att bli begravd bredvid sitt husdjur. Inte heller att bli kremerad tillsammans. Det svenska begravningsväsendet handlar bara om människor.De flesta kommuner har däremot möjlighet att kremera djuret, separat eller tillsammans med andra djur, i särskilda anläggningar. I de fall då djuret kremeras gemensamt, strös ofta askan ut på en särskild plats. En separat kremering kostar mer och då får djurägaren en urna med askan.I de flesta kommuner finns numera särskilda minneslundar eller djurkyrkogårdar, som i många fall drivs som ideella föreningar. Där kan man bli tilldelad en särskild grav mot en avgift - och det är en plats för många djurägare väljer att återkomma till.Jordbruksverket på www.sjv.se har alla regler samlade kring hur man hanterar döda djur. Även varje kommun har någon som vet vad som gäller kring miljö- och hälsofrågor på orten.
    Däremot så kan man bli begravd med t ex sin hund om den är kremerad..
    Dec-07: 107-89,2
  • viseversa

vi kremerade våran katt Jonas och fick tillbaka askan i en urna.Urnan står i bokhyllan.har aldrig haft hjärta att sprida ut den.Vill ha honnom hemma.

• HardrockGoddess

Okej. Någon som har något minnesmärke typ gravsten där djuret begravts? Antingen hemma i trädgården eller på djurkyrkogård?

Vi grävde först en grop. Sedan lade vi ner lådan där Aloette låg i, med rosor, kattmat och filt. Eftersom gropen var större på bredden än lådan, lade vi ner stenar och pinnar runtomkring. Sedan lade vi stenar ovanpå. Efter det fyllde vi igen med jord och de sjok med jord och gräs som varit överst på marken.
    När detta var klart byggde vi ovanpå med massor av stenar så det blev en hög.

Tror man förstår att ett djur har begravts där, men är rädd att skogsägaren skall förstöra, om han blir arg för att man varit och begravt i hans marker

• HardrockGoddess
    Krabbolina skrev 2008-07-27 20:54:15 följande:
    Fakta Begravning av husdjurDet är förbjudet att begrava djur i trädgården.Det går inte att bli begravd bredvid sitt husdjur. Inte heller att bli kremerad tillsammans. Det svenska begravningsväsendet handlar bara om människor.De flesta kommuner har däremot möjlighet att kremera djuret, separat eller tillsammans med andra djur, i särskilda anläggningar. I de fall då djuret kremeras gemensamt, strös ofta askan ut på en särskild plats. En separat kremering kostar mer och då får djurägaren en urna med askan.I de flesta kommuner finns numera särskilda minneslundar eller djurkyrkogårdar, som i många fall drivs som ideella föreningar. Där kan man bli tilldelad en särskild grav mot en avgift - och det är en plats för många djurägare väljer att återkomma till.Jordbruksverket på www.sjv.se har alla regler samlade kring hur man hanterar döda djur. Även varje kommun har någon som vet vad som gäller kring miljö- och hälsofrågor på orten.
    Tack för informationen.
    Men som det verkar begraver många sina djur i trädgården (med all rätt tycker jag).

Jag skall nog ringa kommunen här och höra
Svar på tråden Var kommer du begrava ditt djur?/Var har du begravt?