• Anonym (hmm)

Kan urinvägsinfektion gå över av

sig själv??

Vet att jag har det nu pga att jag har haft det tidigare och symtomen är exakt lika som då!! Ringde nyss till sjukvårdsupplysningen och hon sa att jag skulle dricka mycket och gärna lite citron i och hade jag problem i morgon så skulle jag vända mig till min vårdcentral..! Men alltså kan det gå över av sig själv??

• Svar på tråden Kan urinvägsinfektion gå över av
  • Nyfiken gul

nej du kan bara lindra besvären men inte bota den.

Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • katrili

ja det kan det om det inte är mycket bakterier.

men ja skulle nog aldrig lita på att det går över av sig själv ändå... inte kul om det går längre upp

• katrili

haha du fick lite olika svar =)

• Anonym (hmm)

Oki..två olika svar

• Nyfiken gul
    katrili skrev 2008-07-27 21:19:22 följande:
    ja det kan det om det inte är mycket bakterier.men ja skulle nog aldrig lita på att det går över av sig själv ändå... inte kul om det går längre upp
    bakterier kan aldrig försvinna av sig själv. Man kan bara lindra besvären. Har man inte så mycket besvär kan man dock tycka att man är "frisk" - men i själva verket ligger bakterierna bara kvar och väntar på nästa tillfälle att bryta ut.

man ska aldrig gå med obehandlad UVI - det kan snabbt bli värre av det.
    Victor född 10/6 - 2008- - vår älskade son!
  • Dame72

Ja det kan det!
    Mkt surt och mkt att dricka.
    Får du feber och eller ont bak i ryggen. Blod i urinen mm så kontakta sjukvården igen, eller om det inte är bra inom nån/några dagar (du får självklart inte bli sämre under tiden).
    Men det är väl skönt att slippa en antibiotika kur, eller hur?

**Jag VET vad jag pratar om**
  • katrili

Nyfiken gul skrev 2008-07-27 21:24:42 följande:

bakterier kan aldrig försvinna av sig själv. Man kan bara lindra besvären. Har man inte så mycket besvär kan man dock tycka att man är "frisk" - men i själva verket ligger bakterierna bara kvar och väntar på nästa tillfälle att bryta ut.man ska aldrig gå med obehandlad UVI - det kan snabbt bli värre av det.
    ok, då är det olika skolor som råder, för visst kan man bli av med urinvägsinfektion utan behandling.
  • Anonym (erfarenhet)

Japp det kan gå över. Ser att du redan fått tips om att dricka mkt och surt. Citron och tranbärsjuicer är effektiva men det krävs mkt för effektens skull. Prova några dagar och skulle du bli sämre eller det inte gå över så kontakta sjukvården.
    Idag säger man att om man inte har besvär så behandlar man inte med antibiotika = man kan ha bakterier utan att man måste behandla.

• Anonym (hmm)

Mina symtom:

Kissnödig hela tiden
    Blod i urinen
    Svider lite när jag kissar

Kan detta försvinna själv som hon på sjukvårdsupplysningen sa??

• katrili

om du har blod i urinen skulle jag definitivt gå till läkaren imornbitti

• Anonym (hmm)
    Svar på #11
    katrili skrev 2008-07-27 21:40:52 följande:
    om du har blod i urinen skulle jag definitivt gå till läkaren imornbitti
    Jo jag har tänkt att göra det...var mest nyfiken på om man kunde bota detta själv som sjukvårdsupplysningen sa, har ju som för mig att man måste ha pencilin!!
  • Dame72
    Anonym (hmm) skrev 2008-07-27 22:12:57 följande:
    Svar på #11 Jo jag har tänkt att göra det...var mest nyfiken på om man kunde bota detta själv som sjukvårdsupplysningen sa, har ju som för mig att man måste ha pencilin!!

Nu är timmen sen, men drick surt och mkt och se hur natten blir. Som sagt, det går att bota själv, men har du fått blod i urinen är väl risken att infektionen redan bitit sig fast så det är antibiotika som gäller.

Berätta gärna hur det går!

• Anonym (kissss)

ät penicillin så blir du frisk :) om du nu har fått en riktig uvi..om det "bara" är känningar så kan du lindra det.

• Hoppaloppan

Anonym (hmm) skrev 2008-07-27 21:39:45 följande:

Mina symtom: Kissnödig hela tiden Blod i urinenSvider lite när jag kissarKan detta försvinna själv som hon på sjukvårdsupplysningen sa??
    vad är det för någon som ber dig vänta när du har blod i urinen?! hade jag aldrig accepterat!!

Usch, uvi är aldrig kul. Har haft det 100000 ggr. Blää
  • Dame72
    Svar på #15
    Hon hade ringt sjukvårdsupplysningen kl 21 (ca) på kvällen.
    Man får ingen akuttid för UVI då, självklart enl mig. Utan kvarstod besvären på morgonen skulle hon kontakta vårdcentralen.
  • Anonym (hmm)

Hej! Åkte till akuten på måndag kväll...kissade då nästan rent blod!!
    Hade uvi och fick pencilin!
    Lite jobbigt med tankte på att jag hade uvi senast i början på juni..alltås ca 1 !/2 månad sen!! Fler som också får uvi ofta???

Svar på tråden Kan urinvägsinfektion gå över av