• Freiya

barnpassning vid förlossning?

Jo, jag undrar om tex min mamma kan ta föräldrapenning, VAB eller nåt liknande för att vara hemma och passa våran 2-åriga dotter när jag ska föda?
    Det är ju inte alla som kan ta ledigt hur som helst utan betalt eller bara ta semester sådär.

Går det? Hur har ni gjort?

Nu flyger vi, sa räven. Kastade grisen i tryckkokarn.
  • Svar på tråden barnpassning vid förlossning?
  • Longwayhome

Har samma problem. I värsta fall måste jag ta med mig syskonet till förlossningen och det vill jag såklart inte men har man såhär mitt i sommaren ingen tillgänglig pga semesterresor, arbete eller andra hinder så vad gör man????Bor dessutom mitt ute på landsbygden med två grannar varav den ena är kjellkriminell och den andra är senil så hos någon av dem skulle jag aldrig i livet lämna mina barn för passning. Släkt och vänner är 50 mil bort. Intressant fråga du tog upp ts, verkar som om "alla andra" har massor av hjälp och folk som ställer upp titt som tätt.

Busprins född 060314 och lillebror i magen BF 080817
  • Freiya

usch va jobbigt, då har du det värre än jag!
    vi har folk som gärna passar, syskon och ett gäng föräldrar :) men dom jobbar ju. dom kan ju inte räkna med att kunna ta ledigt från jobbet bara sådär.

läste lite trådar och det verkar inte som att man kan ge bort FP-dagar iaf.. men tillfällig FP kan utomstående ta, men då fuskar man ju.

• CeeJay

Man kan INTE överlåta FP dagar till annan än barnets andra förälder.

Man kan INTE ta "vab" för barnpassning.

• CeeJay

Oj jag råkade skicka iväg lite tidigt

Man kan alltså inte ta/överlåta tillfällig föräldrapenning till någon annan eftersom man själv inte har kvar den rätten när man ligger och föder barn. Pappan har ju inte heller rätt till vanlig tfp och kan därför inte heller överlåta till någon annan.

Det finns ingen ersättning i socialförsäkringen som täcker "barnpassning". Man får förlita sig på att farmor/mormor/farfar/morfar eller vem som nu ställer upp och passar det äldre barnet gör det "gratis". Om inte NI vill betala ur egen ficka så klart

• Cia o krabaten

Syrran jobbar samma tider som dottern normalt har på dagis så det blir dagis och syrran för oss.
    Ok med dagis att det ev blir lite längre dgar just under förlossningen, men det handlar ju om en dag eller två sen kan ju pappan komma hem även om inte jag kan lämna sjukhuset.

Alla har ju olika möjligheter, men kan verkligen inte mormor vara utan betalning EN dag?
    Det är ju en engångsgrej liksom...

• Freiya
    Cia o krabaten skrev 2008-07-28 19:33:20 följande:
    Syrran jobbar samma tider som dottern normalt har på dagis så det blir dagis och syrran för oss.Ok med dagis att det ev blir lite längre dgar just under förlossningen, men det handlar ju om en dag eller två sen kan ju pappan komma hem även om inte jag kan lämna sjukhuset.Alla har ju olika möjligheter, men kan verkligen inte mormor vara utan betalning EN dag?Det är ju en engångsgrej liksom...
    det e inte pengarna jag tänker på, utan just möjligheten att ta ledigt. fp och vab kan man ju inte bli nekad :) alla arbetsgivare e ju inte så förtjusta i att man tar ledigt bara sådär med några timmars varsel.
    men det fixar sej nog ändå, jag har många kandidater, va mest nyfiken på vad det finns för möjligheter.
    nej pengarna spelar absolut ingen roll!
Svar på tråden barnpassning vid förlossning?