• Anonym

Inte blivit godkänd av bostadsrättsförening? Någon?

När ni köpt bostad..
    Nån som blivit nekad? varför i så fall?
    Lite orolig. Vann budgivningen och är naturligtvis jätteglad. Men jag har betalningsanmärkningar. 2 stycken. Inga stora grejer alls.
    Kan de neka mig? Bostadsrättsföreningen alltså. Pengarna har jag självklart.

• Svar på tråden Inte blivit godkänd av bostadsrättsförening? Någon?
  • Tessideluxe

Ja, det kan neka dig, men de behöver inte göra det. Det beror på vad föreningen har för policy. Om de nekar så är det förmodligen för att de är rädda att du inte kommer att betala din avgift i tid.

• Anonym

Låter konstigt om de skulle göra det..
    Men lite orolig blir man..

• Rusty

De får bara lov att neka dig medlemsskap om du har visat tydliga tecken på att inte ha skött din ekonomi. Betalningsanmärkningarna måste vara omfattande och allvarliga för att de skall ha laglig rätt att neka dig. Om du har en ok ekonomi så kan du ta dem till hyresnämnden ifall de nekar dig. Hur de gör beror på vad de har för rutiner i föreningen, en del kollar inte ens betalningsanmärkningar.

• Anonym
    Rusty skrev 2008-07-27 22:02:41 följande:
    De får bara lov att neka dig medlemsskap om du har visat tydliga tecken på att inte ha skött din ekonomi. Betalningsanmärkningarna måste vara omfattande och allvarliga för att de skall ha laglig rätt att neka dig. Om du har en ok ekonomi så kan du ta dem till hyresnämnden ifall de nekar dig. Hur de gör beror på vad de har för rutiner i föreningen, en del kollar inte ens betalningsanmärkningar.
    Ok. Vad kollar de annars? Ingenting?
  • Anonym
    Willhellmina skrev 2008-07-27 22:05:30 följande:
    MItt tips är att skaffa en garant. Sitter själv i en bostadsrättsstyrelse och vi beviljade medlemsskap först efter att vi fått en garant.
    Vad är en garant?
  • Rusty

Det är jätteolika. Det beror på vad föreningen har för stadgar och rutiner. I vår förening kollar vi ingenting. Och det finns egentligen inget annat än betalningsanmärkningar att kolla, om man inte har speciella regler i stadgarna (t ex för seniorboenden och sånt). Enda andra anledningen man kan ha att neka är om man har anledning att tro att den som köper inte har för avsikt att bosätta sig i lägenheten.

• Anonym

Ja de kan neka dig. Är en giltlig grund att neka. Har suttit i styrelsen i vår bostadsrättsförening och det var det första man kollade. Men som sagt man kan ju ha olika policy.
    hoppas det ordnar sig.

• mittenavapril

typ som borgenär. En person som kliver in i ditt ställe om du skulle få pengaproblem

• Anonym
    Rusty skrev 2008-07-27 22:06:39 följande:
    Det är jätteolika. Det beror på vad föreningen har för stadgar och rutiner. I vår förening kollar vi ingenting. Och det finns egentligen inget annat än betalningsanmärkningar att kolla, om man inte har speciella regler i stadgarna (t ex för seniorboenden och sånt). Enda andra anledningen man kan ha att neka är om man har anledning att tro att den som köper inte har för avsikt att bosätta sig i lägenheten.
    Har de rätt att kolla var man jobbar?
  • Anonym (missy)

Är det länge sen du fick anmärkningarna? Och vilken typ är det? (alltså är det typ kredit som ellos eller är det hyra)

• Anonym
    mittenavapril skrev 2008-07-27 22:07:45 följande:
    typ som borgenär. En person som kliver in i ditt ställe om du skulle få pengaproblem
    ok
  • Anonym (missy)

De har rätt att kräva ett anställningsintyg

Anonym skrev 2008-07-27 22:08:01 följande:
    Har de rätt att kolla var man jobbar?
  • Anonym

Anonym (missy) skrev 2008-07-27 22:08:32 följande:

Är det länge sen du fick anmärkningarna? Och vilken typ är det? (alltså är det typ kredit som ellos eller är det hyra)
    Det är telefonräkning och spårvagnsböter..
  • Anonym (missy)
    Då är det inte lika allvarligt,fast de kan neka medlemsskap om de kollar sånt. Har du tillräcklig inkomst för att betala lgh och hyran (dvs avgiften på lgh) så kan man ofta prata sig till att bli godkänd

Anonym skrev 2008-07-27 22:09:43 följande:
    Anonym (missy) skrev 2008-07-27 22:08:32 följande: Det är telefonräkning och spårvagnsböter..
  • sasssyy

jag hade MASSOR med anmärkningar, bland annat hyra och el-räkningar..
    Jag bjöd upp några från styrelsen till mig, jag bodde redan i lägenheten för jag hyrde den i andra hand och "provbodde" och hade blivit lovad förtur vid köp (lite mindre ort inte så häftiga budgivningar där).

De bad att få se anställningsbevis och lönespecar för några månader och jag talade om att jag hade anmärkningar och visade min avbetalningsplan samt ett intyg från KF att jag betalat och skött planen..
    de ansåg att det inte var några problem utan de ville ge mig en chans men de ville ha en månadsavgift i säkerhet och det var nemas problemas för mig

Fast sen sålde skitidioten som ägde lägenheten till en annan iaf..

• Anonym

Är ordförande i en bostadsrättsförening. Du kan bli nekad på en betalningsanmärkning som är på en krona.., storleken har ingen betydelse..
    Är styrelsen eniga kan du bli nekad på de flesta fronter faktiskt, t.ex fortkörning eller allmänt nonchalant beteende.
    Dock tror ja inte det finns så nitiska föreningar:)

Svar på tråden Inte blivit godkänd av bostadsrättsförening? Någon?