• Esa

Ni som haft flera missfall, dricker ni kaffe nu när ni är gravida igen?

Jag har haft två missfall och vi har försökt i två år. Nu är jag gravid igen i v.10 och vågar inte dricka kaffe. Har hört att det kan öka risken för missfall. Jag är inte så sugen på rent kaffe men en kaffe latte skulle sitta fint ibland. Hur gör ni?

• Svar på tråden Ni som haft flera missfall, dricker ni kaffe nu när ni är gravida igen?
  • Me o Mike

Jag drack kaffe... Och det kan du också.. Man bör ej dricka mer än 3 koppar SVART kaffe/dygn.. Så jag LOVAR dig att du kan ta en latte eller 2.. Varje dag om du vill!

• Esa

Hade du haft missfall innan denna graviditeten när du drack kaffe?

• Teskedsmamman

2 missfall bakom mig... drack kaffe...

Det finns en påvisad risk, alltså man kan se små ökningar, om man intar mer n 300 mg koffein per dag. Det innebär att mer än 2 l cola så är man ändå uppe i de kvantiteterna..

En caffe latte orsakar inte missfall... 20 st på en gång kanske... men inte en....

Mina drömmar uppfylldes 0402, 0510 och 0707, tre underbara killar!!!
  • Me o Mike
    Esa skrev 2008-07-27 23:12:16 följande:
    Hade du haft missfall innan denna graviditeten när du drack kaffe?
    ja jag hade haft 2 mf på 5 månader.
  • mumsfillibabba

Älskar kaffe... drack det dagligen i massor!

Men inget kaffe sen jag blev gravid... varför riskera att något händer. Så viktigt är det inte med kaffe. Har till och med skippat cola.

• SilverEmma

Dricker kaffe när jag är sugen! Det händer dock inte så ofta då jag slutade röka när jag plussade och för mig hör kaffe ihop med cigg...så jag är inte så värst sugen på kaffe längre

• LykkeLee

Drack 3 liter Pepsi Max per dygn under fem graviditeter och inget missfall.. nyss ett missfall.. plussade idag igen och tänker inte sluta dricka Pepsi max.. jag vet att det kan öka risken, men jag har ju som sagt väntat och fått fem friska barn så..

• Esa

Jag har faktiskt druckit kaffe latte nu vid två tillfällen. Det är ju väldigt lite kaffe i den och det var jättegott!

Svartfågel, med risk för att låta som en moraltant så måste jag säga att i pepsi max så är det nog inte koffeinet som är det värsta utan aspartamet. Borde du inte dricka vanlig pepsi i stället? Aspartamet är ju en cancerframkallande kemikalie som finns i mängder i pepsi max!

• Armani

Med första graviditeten slutade jag med både rökning och kaffe- Slutade i MF

Med andra graviditeten, blev gravid direkt efter, hade jag fortfarande inte börjat röka men drack lite kaffe någon gång ibland- Slutade i MA

I tredje graviditeten nu så har jag tagit det lugnt med kaffet men har inte uteslutit det helt, jag dricker väl nån kopp om dagen men visst finns det dagar då jag både dricker mer eller mindre och det har gått bra hittills

V. 32 (¯`°?.¸ ღBF 081007ღ ¸.?°´¯)
  • knyttetsmamma

Jag drack normalmycket kaffe under min graviditet 1, nu har jag lärt mig tycka att koffeinfritt nescafe är lika gott!

• LykkeLee
    Esa skrev 2008-08-06 09:28:07 följande:
    Svartfågel, med risk för att låta som en moraltant så måste jag säga att i pepsi max så är det nog inte koffeinet som är det värsta utan aspartamet. Borde du inte dricka vanlig pepsi i stället? Aspartamet är ju en cancerframkallande kemikalie som finns i mängder i pepsi max!
    Fast det där är ju bara en myt...

vetenskapsnytt.blogspot.com/2007/09/tummen-upp-fr-aspartam.html

www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

Säger Livsmedelsverket att det är ok så förutsätter jag att det är det.. enligt Sverige-hysterin så kan man ju få cancer av allt så jag frotsätter dricka Pepsi Max med gott samvete.
  • Anki och Louise

I Japan är aspartam förbjudet...

• 3fraimsdotter

Jo jag dricker en kopp på morgonen mest för att det är trevligt och det är också det enda koffeinintaget jag har, för jag dricker inte läsk eller äter choklad eller så. Mina MF och MA har visat sig bero på en sjukdom så där spelade kaffet ingen roll. Jag tar det med ro. Jag häver inte i mig av något, röker inte (vilket är långt värre) och har koll på min medicinering. Det får räcka.

• smon

Jag drack kaffe i början av min graviditet men sen förändrades smaken och jag tyckte inte längre om kaffe så då slutade jag helt. Nu börjar jag gilla kaffe i mycket små mängder igen så nu har jag börjat att drick en kopp då och då. Är i vecka 37 nu... Har fått för mig att det är ganska vanligt att sluta gilla kaffe när man är gravid.

• 3fraimsdotter

^ Japp. Jag kunde inte dricka kaffe så länge jag hade grav.illamående. Fast det var så mycket jag inte stod ut med å andra sidan...

Svar på tråden Ni som haft flera missfall, dricker ni kaffe nu när ni är gravida igen?