• BigAuntie

Behöver lite hjälp!

Jag tycker inte om lök!
    Jag tycker att själva smaken av lök och konsistensen på lök är äcklig.
    Jag kan äta lök som smak-förhöjare i t.ex grytor och dylikt för då har den varken smak eller konsistens av lök.

Mitt problem är att mina föräldrar agerar som om det bara är tonårstrots! Men det tycker inta jag att det är! Jag vet att det är möjligt att jag om ngra år kommer att kunna lära mig att tycka om vanlig rå lök.

• Svar på tråden Behöver lite hjälp!
  • Mandi74

Varför vill dina föräldrar att du ska äta rå lök?

Låt dom tro att det är en tonårsgrej, bara du slipper äta det du inte gilla.

Det är mänskligt att tänka vist och handla dåraktigt
  • Neko

Rå lök är oftast inte gott, bara om man tar väldigt lite i kombination med något starkt, för då smakar det sött =)

Men prova andra typer av lök, typ salladslök, silverlök, rödlök, purjo etc (tillsammans med mat, inte enbart!). Tror det är lättare för folk att acceptera om man säger att man gillar röd fast inte gul lök och så.

Purjo och salladslök har dessutom en helt annan konsistens än vanlig lök ^^

• Nidorina

Mina tonåringar har först nu börjat äta lök (petade alltid bort den först). Däremot rödlök har de ätit rå i åratal (tex i sallader). Likaså purjo (men det vägrar min man äta och han är 40).

• BigAuntie

Jag äter ingen lök alls! Min mardröm är när dom sätter rödlök i salladen, för då är det assvårt att peta bort =)

• Hemliga 72an

Min tonårs tjej är likadan och det är bara att acceptera. Men ensak gillar hon. Om man blandar gurka, tomat och rödlök och tillsätter lite salt. Kanske något du kan prova på? Lycka till med dina föräldrar!

• Bevabus

Jag HATAR lök också. Min mamma gör helt enkelt så att när hon gör mat med lök i så gör hon väldigt stora bitar så att jag kan se det och plocka bort, eller så lägger hon löken vid sidan om. Man måste inte gilla lök! Fånigt av dina föräldrar att ta det som tonårsstrots :P hahahahaha

• Turnit

Min dotter som är 14 gillar inte lök, har aldrig gjort, men kan äta det i maten. Ser hon någon bit, kan hon plocka bort den. Jag tvingar henne inte att äta. Däremot gillar hon rå lök på hamburgare.

Jag tycker som så att hon äter det hon vill. Tråkigt för henne att bara äta pommes på resan, men hon äter i alla fall något. Hon tar igen det sen. Hon blir väl vuxen nån gång...

.?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
  • BigAuntie

Vad menar du med att "hon blir väll vuxen nån gång"?

• Annika26

Min far tycker verkligen inte om lök. Till min mors stora förtret. :p
    Men min mamma har kommit fram till att lökpulver är ett bra alternativ, det kan du tipsa dina föräldrar om.

Sen är det ofta som så att smaken förändras. Ju äldre man blir ju mer saker äter man som man tidigare "avskytt".

Men att tvinga i någon saker man säger att man inte gillar är fel. Skulle tex min sambo kräva att jag åt surströmming så blev han singel ;)

• Turnit
    BigAuntie skrev 2008-07-30 01:00:39 följande:
    Vad menar du med att "hon blir väll vuxen nån gång"?
    Inget mer än ord. Vill hon inte äta lök så gör hon inte det. Vad jag menar är att hon kanske lär sig äta flera maträtter när hon blir äldre.
    .?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?..?:*¨¨*:?.
Svar på tråden Behöver lite hjälp!