Fästinghalsbandet Scalibor.vet
Vad har ni för erfarenheter av halsbandet!?
Jag har en collieblandning och hört att Collie-släktet inte kanske klarar av halsbandet?
Hon har fått borrelia nu, men vill inte ha det igen....
Vad har ni för erfarenheter av halsbandet!?
Jag har en collieblandning och hört att Collie-släktet inte kanske klarar av halsbandet?
Hon har fått borrelia nu, men vill inte ha det igen....
har det på mina två aussiesar utan problem. Prata med vet om det här med collie. Har inte hört det om just scalibor däremot ivomec mfl mediciner.
Jag använder Exspot till min border collie mot fästingarna och är väldigt nöjd med det. (har gjort det i många år). Jobbar på klinik och vi har ej fått några restrektioner om att scaliboren inte skulle fungera till collieraserna. Pga av det inte innehåller ivormectin som de är känsliga emot. Men ska däremot ha i åtanke att man alltid kan få en allergisk reaktion på vilken hund som helst.
Jag har två collieblandisar och har scalibur på båda sen flera år tillbaka, är jättenöjd! Scalibur är faktiskt enda fästingmedlet som båda hundarna tål och som håller fästingarna borta 
Glömde en sak; tidigare fick man ju Scalibur utskrivet av veterinär, och då var det det som min veterinär på Blå Stjärnans djursjukhus rekommenderade, därav att jag började med det
Visst, mina hundar är ju inte renrasiga, men de har båda mkt collie i sig...
Vet inte om hur det är för collievovvar men det finns andra medel än Scalibor. Bla. ett pulver man strör ut över maten, ett halsband helt utan kemiska produkter, medel som Frontline man duttar i pälsen i nacken osv.
japp. Kenzo's syskon använder pulvret i maten och för dem funkar det finemang ![]()
Använder biobandet, hjälper inte oss alls.
Vad är det för pulver då?!
Mycke frågor här!
Minns inte vad det heter...men läser du Hundsport? Fanns annons där...
Använd Frontline mot fästingar och loppor istället. Kanonbra!
Dom är superbra! Jag har det på båda mina kinesiska nakenhundar och dom har inte haft en enda fästing!! Inte ens myggen vill bita dem! TOPPENBRA! Det enda är att själva spännet skaver/är lite vasst mot deras nakna hud, så jag har fått sy på en liten mjuk tygbit runt.
Frontline var klarade collies tydligen inte heller...
Va tusan använder collieägare?!?!
Har ingen collie men gillar inte att använda giftiga grejer på mina hundar så jag har provat diverse olika saker genom åren :)
Det bästa jag har använt är ett spraybalsam, PCL tror jag det heter. En gul flaska som brukar säljas i foder/djuraffärer. Köpte även lavendelschampot i samma serie och använde. Min golden som annars är en fästingmagnet har inte haft mer än ngn enstaka nu. Jag sprayar lite innan vi går ut, så det är enkelt.
Collie raserna kan använda, frontline, ex-spot och scalibor, det är inga problem.
scalibor funkade inte på våran golden. 5 st fästingar på en vecka trots halsbandet
Min ena är collie/schäfer och min andra collie/samojed... har tidigare testat de flesta medel jag har hittat, men antingen har de inte fungerat, eller så är det någon av hundarna som inte tålt medlet.. så jag är jättenöjd över att ha hittat något som båda hundarna tål OCH som håller fästingarna borta