• Tänkaren73

Hur vet man vilken barnmorskemottagning man ska kontakta?

Jag har precis plussat och undrar vad man ska göra nu. Ringer jag vårdcentralen och frågar var jag ska vända mig eller kan man kolla någonstans vilken barnmorskemottagning man hör till? Hur länge bör man vänta innan man kontaktar barnmorskemottagningen? Tacksam för svar.

• Svar på tråden Hur vet man vilken barnmorskemottagning man ska kontakta?
  • Niike

Ring den vårdcentral som ni går till i vanliga fall åh fråga, det borde väl finnas bvc där oxå antar jag, och då tillhör du nog den...

• Juppepuppe

Grattis!
    Ja, ring din vårdcentral. Jag ringde nog efter ett par veckor, men man kan ju ringa direkt. De tar oftast inte emot innan det gåt 13 veckor i alla fall. Inte här i alla fall.

• Tänkaren73
    Svar på #2
    Tack för snabba svar! Jag väntar nog ett par veckor innan jag kontaktar dem i så fall. Det jag egentligen är intresserad av just nu är att få listor över vad man inte får äta samt lite rekommendationer om träning och annat, men det kanske man kan hitta på nätet? Hur har ni gjort?
  • Niike

Jag har tränat på som vanligt undvikit endast viss insjöfisk som man tydligen ska göra, men du som inte är så långt gången antar jag behöver inte tänka på så mycket just nu, kanske inte ska dricka alkohol *ler* men det tror jag nog redan du visste =) lev på ditt liv som du gjort sen när du pratat me bvc så kommer du att få reda på mer...

• Tänkaren73
    Svar på #4
    Vad bra! Ja, alkohol har jag redan skippat, samt insjöfisk och opastöriserade ostar. Det är typ det enda jag känner till att man inte ska äta. När det gäller träning så funderade jag lite på om det är dumt att springa och om man ska undvika träningspass med mycket magträning, men jag antar att man förmodligen känner om det är någon träning som inte funkar. Annars borde det ju bara vara bra att röra på sig.
  • Duvemåla

Vad jag vet så får man välja vilken MVC man vill gå till. Ta en som är nära hemmet eller jobbet så blir det lättare rent praktiskt, telefonnummer finns i telefonkatalogen eller på nätet (sök på ditt landsting). Sen skulle jag ringa och boka tid på en gång så är det lättare att få en tid som passar bra för båda föräldrarna.

Motion är bra. Gör det inte ont eller känns obehagligt så kör på. Lite senare när magen växer och blir tung kan man ju undvika träning där det blir mycket hopp och studs.

Svar på tråden Hur vet man vilken barnmorskemottagning man ska kontakta?