• Oktoberkrabaten

Tips för att avvänja 9 månaders att äta på natten (oh hur mkt mat får era 9-mån på dan?)

Vår 9-månaders vaknar på natten och kan inte somna om igen om han inte får nåt att äta (har i och för sig haft långa perioder innan när han sovit hela nätter). Nu är vi har semester har vi tänkt att avvänja honom vid det. Vill att han ska sova hela nätter igen (och vi vill också sova...)
    Nån som har bra tips på hur man kan göra?
    Ska man bara vara stenhård och ta ett par tuffa nätter med gråt eller finns det andra sätt?

kan det vara så att han är inne i en tillväxtfas och behöver mer mat nu? hur mkt mat ger i era 9-månaders?

Tacksam för alla svar!!!

• Svar på tråden Tips för att avvänja 9 månaders att äta på natten (oh hur mkt mat får era 9-mån på dan?)
  • tinnor

Jag tog några tuffa nätter och sen var det över.. Men det har gått i perioder.. Tycker inte min lilla tjej äter mycket alls..

07.00 Ammas
    08.30 ca ½ portion Gröt + macka
    9.00 Ammas
    12.00 1 dl puré + frukt
    14.00 Ammas
    16.30 1 dl puré + plockmat +frukt
    18.00 ca ½ portion Gröt eller välling + macka
    19.00 Ammas

• Linda och William

Tryck i honom mat under dagen samt mycket aktivitet. Viktigt med vila också iofs. Min son har sovit hela nätter sedan han var ca 3 månader dvs ingen mat under natten. Följer sina kurvor perfekt. Han är nu 9 månader (född 19 okt) och äter så här;
    ca 06.00 - 06.30 Välling
    08.30 gröt
    11.30 lunch (en barnmatsburk samt fruktpure)
    14.00 mellis (banan, kex, yoghurt eller nåot annat)
    16.30 Middag ( en halv till tre fjärdedels barnmatsburk)
    17.45 Välling
    18.00 Sover

• Tvåbarnsmorsan

Försök ge så mycket mat som möjligt på e.m/kväll som gröt eller välling! Men vaknar han på natten och är hungrig och inte vill ha napp så ge han vatten först, duger det är det bra men annars så ge välling/ersättning! Kan vara som du säger att han är inne i nån tillväxtperiod och är mer hungrig helt enkelt!
    Har en dotter som snart blir 9 månader och hon äter:
    7:30 220ml välling
    10:30 200g pure + 100g fruktpure och vatten
    14:00 220ml välling el. mellanmålsbägare el. en drikki
    16:30 1 portion gröt + 100g fruktpure el. äppelmos och vatten
    19:30 220ml välling

• Oktoberkrabaten

Tack!
    Det verkar som om min grabb äter som han ska iallafall!
    Han har sovit hela nätter från 2 månaders ålder i proncip. Det är först nu den senaste månaden som han vaknar och bökar runt. Sitter, står, snackar, leker, skriker ibland om han inte får komma upp till oss.
    Jag har jobbat nu under sommaren och min nya teori (mammahormonerna som spökar kanske....?) är att han längtar efter mig och vill vara nära. Han som halva natten på min arm inatt.... (Nä, jag vet inte alls vad det beror på egentligen faktiskt!) Hoppas att det bara är en fas som han går igenom! Men det blir ännu mer aktivitet på dagarna nu iallafall och till hösten drar det ju igång en hel del aktiviter också. Nu på sommaren blir det mest att hänga/leka med pappa gräset.

Svar på tråden Tips för att avvänja 9 månaders att äta på natten (oh hur mkt mat får era 9-mån på dan?)