• Zazla

vilken färg ska vi ha på soffan?

Vi ska flytta snart och då ska vi måla om i nya lägenheten
    Nu har vi ett litet problem med soffan i varadagsrummet. Vi vill nämligen ha en beige/sand färg med en mörkare brun fondvägg. (har ett halvtaskigt förslag i mitt galleri) Problemet är att vår soffa är blå! Passar det? Jag tycker att det känns lite fel. Vi har en tomelillasoffa nu och jag hatar verkligen kuddarna i den ( förövrigt är den snygg) så jag är inte helt främmande för att köpa en ny soffa. Isåfall ska det vara en hörsnsoffa i tyg (absolut inte skinn) Men vilken färg passar? Vitt hade säkert varit jättesnyggt men inte så passande då vi snart ska ha barn och även har katter. Hjälp, jag har verkligen ingen aning. Funkar det med blått? Beige gillar jag också men blir det för mycket beige då om väggarna är beiga?

Någon som har koll?

• Svar på tråden vilken färg ska vi ha på soffan?
  • Champagne

Du kan ju ha en beige soffa, släng på lite kuddar i fina färger. Blå soffa kan också fungera. Ha alltifrån vita, beige och bruna kuddar i. Det kan bli fint! Det finns ju fina gardintyger med blått och beige i, så det kan bli jättebra!

• emmizenma

Vi har beige/sand färg på 3 av väggarna och mörk/choklad brun på en vägg.
    Vi har gröna tyg soffor. En mörkare färg.
    Tycker det är jätte fint, lite färg med ändå stilrent och neytralt. Har tyvärr inga bilder annars hade jag lag ut de...

Så mitt förslag är köp en grön soffa.

Vilken vägg ska vara fond vägg? För är det den mörka som soffan ska stå mot så passar det med beige eller vit oxå...

Hoppas ni hittar nått ni gillar

• giz

skulle slitit på den blå soffan under barnets första år pynta upp den med kuddar i samma färg som väggarna........ köpa gardiner som går i samma blå som soffan och begie.

alternativt köpa ett överdrag i begit till soffan.......

sen när bebis blivet större skulle jag nog köpa en begie soffa

• Zazla

Sunflower: Men blir det inte konstigt om man har två olika toner av beige? Det måste ju vara omöjligt att få samma nyans av soffan som väggen. Jag kan tänka mig en beige soffa om den står mot den mörkare väggen. Och förresten så är vår soffa ganska mörkblå (almeblå tror jag att den heter) Har så svårt att se framför mig hur det kommer att se ut...

Grått då? Går det? Men samtidigt så kanske det blir lite trista färger då...

• giz

zaz: ta färgprovet å lägg till den blå (finns säkert på ngt färgprov) så kommer du se att färgen kommer funka

• Zazla

emmizenma: Åh, har du något foto? Jag har en bild i huvudet men jag kan inte riktigt förklara för min sambo Grönt kanske skulle passa... Jag får lite skogkänsla

giz: Ja det är ju ett alternativ. Men som sagt, jag skulle helst vilja köpa en ny soffa. Kuddarna är skitsnygga när man nyss har puffat upp dem men så fort man sätter sig så lägger de sig som en liten obehaglig knöl i svanken Men blått ihop med beige...jag är fortfarande tveksam. Jag hade behövt se det framför mig.....

• Zazla

giz: Ja det låter ju lättare än att släpa soffan till målaraffären Fast jag kanske skulle kunna ta med mig en av kuddarna

• giz

gör så här då: lägg undan money till en ny soffa, och ser det för jäkligt ut så hiva ut den fort som....... och köp en ny

jag skulle hellre ha blått än grönt till brunt och begiet......

• Zazla

Ja men den blå soffan har vi kvar ändå. Den får fylla ut barnrummet och se snygg ut där istället

Jag hoppas att du har rätt giz, det hade ju varit kul med lite färg... Det känns nästan lite deprimerande om allt ska vara beigt och brunt... Fast det är ju snyggt.... Ååååh vilka lyxproblem man ligger inne med

• giz

jag tänker genast hav å strand med brun fondvägg, begiea väggar och en blå soffa.....

• Zazla

giz: Ja det var ju väldigt poetiskt väldans inspirerad jag blev nu Så kan jag spika upp lite torkad tång på väggarna också, haha. Ja men det kanske inte är helt dumt ändå... Det kanske får bli en blå hörnsoffa då

• Kajsan

Vit soffa sägs vara det bästa när man har barn, särskilt om det är avtagbart tyg.
    Köp nytt till er Tomelilla i vitt,det går ju att ta av och tvätta eller ta fläckspray på om det skulle hända nåt.
    Mörkare avtagbara tyger rekommenderar de ju ändå inte att tvätta eftersom de lätt blir så blekta.

• väntar o längtar

Behåll den blå soffan och sy kuddar i samma beige och bruna toner som stämmer överens med väggarna. Lägg till lite blå prylar i övrigt.

Svar på tråden vilken färg ska vi ha på soffan?