• Svar på tråden kokt ris, hur länge håller sig det i kylen???
  • Night Angel

1 vecka står det i min stora ica kokbok..

DET FINNS INGEN VÄG TILL LYCKAN.DEN FINNS I DITT INRE!
  • optimisten

oj det visste inte jag. Har jobbat i kök och där varnades jag för att just ha ris i kyl mer än högst två dagar..

• iacata

Du ska inte ha kokt ris längre än två dagar i kylen. Det bildas ngt(kommer inte riktigt ihåg svamp/mögel).

Nya rön så att säga.

• optimisten
    iacata skrev 2008-07-30 23:27:14 följande:
    Du ska inte ha kokt ris längre än två dagar i kylen. Det bildas ngt(kommer inte riktigt ihåg svamp/mögel).Nya rön så att säga.
    Ja precis! Jag har lärt mig att det lätt bildas bakterier i kokt ris och är ofta en orsak till att folk blir sjuka. En annan sak som inte heller är bra är att värma spenat en andra gång men det vet nog de flesta.
  • Trynträ

Oj, jag har ätit kokt ris som varit i kylen längre och aldrig blivit sjuk. Det gäller väl att inte ha det framme i värmen för länge antar jag. Annars går det ju alltid att frysa ris om man är rädd för bakterier. Sen ska man ju skölja ris innan man kokar det också.

optimisten skrev 2008-07-30 23:29:03 följande:
    Ja precis! Jag har lärt mig att det lätt bildas bakterier i kokt ris och är ofta en orsak till att folk blir sjuka. En annan sak som inte heller är bra är att värma spenat en andra gång men det vet nog de flesta.
  • iacata
    Trynträ skrev 2008-07-31 10:01:29 följande:
    Oj, jag har ätit kokt ris som varit i kylen längre och aldrig blivit sjuk. Det gäller väl att inte ha det framme i värmen för länge antar jag. Annars går det ju alltid att frysa ris om man är rädd för bakterier. Sen ska man ju skölja ris innan man kokar det också.
    Men det är inte att rekommendera att äta ris som varit längre i kylen mer än två dagar, sedan spelar det ingen roll om du varit noga med att ställa in riset snabbt i kylen efter middagen/lunchen.

Ps jag har inte heller blivit sjuk av ris, även om jag haft det längre i kylen tidigare. xD
  • Trynträ

Ok, då är det upp till en själv då vilka risker man vill ta. Själv tänker jag fortsätta vara dum och äta ris som legat längre i kylskåp. Jag tror att lite skit rensar magen. Det bildas säkert en massa bakterier på korv, skinka och liknande också som inte är så bra. Har t.ex hört att man inte ska ha kvar varmkorven i korvpaketet utan byta påse om man ska spara korven några dagar.

iacata skrev 2008-07-31 11:34:02 följande:
    Men det är inte att rekommendera att äta ris som varit längre i kylen mer än två dagar, sedan spelar det ingen roll om du varit noga med att ställa in riset snabbt i kylen efter middagen/lunchen.Ps jag har inte heller blivit sjuk av ris, även om jag haft det längre i kylen tidigare. xD
Svar på tråden kokt ris, hur länge håller sig det i kylen???