• pepperoni

Orolig

Hej! Har en 15-åring som vill vara själv i 2 veckor när hennes mamma åker på semester. Hon får inte följa med mamman men har mig (pappa som är hemma) som hon kan bo hos.
    Mamman tycker det är OK att hon får bo själv i 2 veckor medan jag som pappa tycker hon kan vara hos mig den största delen av den tiden. Är jag larvig och dum?

• Svar på tråden Orolig
  • radicale

njae.. det beror väl på.
    jag fick iaf vara hemma ensam i den åldern. i två veckor. det fungerade alldeles utmärkt. men sedan har jag också alltid tyckt att hemmafester och sådant är roligt- HOS ANDRA, och alltså inte arrangerat något sådant i mitt föräldrahem. Tog det bara lugnt och njöt av att kunna sitta vid datorn ostörd och sova så länge jag ville om mornarna :D

men jag tycker inte att du är larvig och dum, däremot en omtänksam pappa. Men jag förstår om hon hellre är ensam hemma. Kan du inte gå förbi henne där, hälsa på och se hur hon har det? och be henne komma över några dagar iaf, kanske äta middag hos dig och så? någon slags kompromiss?

• NoXigen

Ne inte larvig eller dum, överbeskyddande kanske (vilket jag tycker man kan vara ) Har inga tonåringar än men kommer resonera likadant då.
    Bor ni nära så du kan svänga förbi o kolla upp henne?

Inte spionera asså utan bara kolla så allt e ok

• jutti

nja...jag har själv en 15-åring so är jätte duktig, ansvarsfull, pålitlig.
    Dom vill ju känna sig oberoende i den här åldern...kompromissa lite, låt hon vara själv, men ni kan ju höras av dagligen...en lite check liksom.....några sms om dagen samt det viktigaste....super koll på tiderna så hon inte ränner ute i tid o otid, en regel..klockslag hon MÅSTE vara inne.

Jag skulle personligen lita på min unge, men jag skulle behöva någon som checkade av att hon verkligen har det bra...

• Bevabus

Om ni anser att hon är mogen och ansvarsfull nog att vara hemma ensam så kan hon ju få vara det. Hon har ju alltid dig att komma till ifall nåt skulle gå fel.

• hymafr

Om du inte tror att hon kommer att ställa till vilda FF-fester så tycker jag att du kan låta henne vara ensam hemma - DOCK med vissa villkor som tex att ni äter middag tillsammans varje dag, eller något liknande.
    15-åringar VILL att föräldrarna har koll, men samtidigt vill de ha frihet under ansvar.

• Biggan42

Inte larvig eller dum!
    Kanske en kompromiss, om ni inte bor allt för långt ifrån borde det gå att lösa genom att ses var och var annan dag och "kolla av". Har själv en 14 och en 16 åring och skulle ej lämna utan uppsyn i 14 dagar. Dock är det lungt i lägret än så länge men i allafall.....

• pepperoni

Tack för alla synpunkter, det har varit till stor hjälp. Kompromissen är gjord, hoppas det funkar, har pappor svårare att släppa taget om döttrarna kanske...

• Biggan42

Pappar och döttrar, mammor och söner. Jag tror det ör så.

• Bevabus

Hur blev kompromissen?

pepperoni skrev 2008-07-30 01:44:01 följande:
    Tack för alla synpunkter, det har varit till stor hjälp. Kompromissen är gjord, hoppas det funkar, har pappor svårare att släppa taget om döttrarna kanske...
  • pepperoni
    Svar på #9
    Den gick ut på att hon är hos mig 1 vecka och har daglig telefonkontakt den andra veckan, Ok för mig och tydligen för henne också eftersom det var hennes förslag på kompromiss.
  • Biggan42

Bra att förslaget som du accepterade kom från henne, brukar ha psykologisk inverkan! Låter vettigt

Svar på tråden Orolig