• Priinzessa

nån som är kunnig när det gäller MYOM

nån som har erfarenhet när det gäller myom??
    symptom osv.
    är ju olika från person till person, men alltid inressant att veta ändå.

jag har alltid haft riklig mens, från första gången jag fick mens. min mamma har också det.
    men tror ni att det kan försvåra mina chanser att bli gravid?
    jag och min kille har försökt över 6 månader nu, utan resultat.. =(

• Svar på tråden nån som är kunnig när det gäller MYOM
  • önskad

Hej Hej!
    Jag har ett jättestort myom som upptäcktes i gravvecka 7 tror jag det var. Jag sökte till gyn för att jag hade en liten blödning och magen växte i rekordfart! Väl inne hos gyn kände hon på min livmoder och trodde jag var i vecka 25 men ultraljudet visade en muskelknuta i storleken 11*18 cm !! detta var min andra graviditet och jag hade aldrig hört talas om myom tidigare. Gyn berättade att detta var jättevanligt hos kvinnor över 35 år (jag är 28 år) men hon hade aldrig sett ett sånt stort myom och tyckte det var ett under att jag lyckats bli gravid (vi hade försökt i ca 7 månader )! problematiken med myom är att det först och främst är svårt att bli med barn! under graviditeten kan myomen växa pga östrogenet i kroppen som avtar i vecka 18-19 missfallsrisken är hög under hela graviditeten eftersom myomet retar livmodern till sammandragningar och myomet kan gå i nekros- vävnadsdöd och det gör j-ligt ont(talar av erfarenhet)
    jag håller tummarna för er!
    kram kram

• önskad

förresten det beror lite på hur myomet växer. Växer de inåt är det mer komplicerat! hur sitter ditt?

• isisisis

Det beror alldeles på var de sitter och hur stora de är.
    Jag har 3 stycken själv,men de sitter inte farligt till.

Be din gyn om att förklara för dig så du får veta hur det är just med DINA myom.

Svar på tråden nån som är kunnig när det gäller MYOM