Knäckig paj med havregryn
Någon som har ett bra recept på paj där täcket blir knäckigt och innehåller havregryn. Gissar att det är smält smör, havregryn, mjöl och socker!?
Någon som har ett bra recept på paj där täcket blir knäckigt och innehåller havregryn. Gissar att det är smält smör, havregryn, mjöl och socker!?
Ja det stämmer de som du har skrivit som ska vara i pajen.Vi brukar göra den pajen men vi tar bara på må få och de brukar bli bra.Men om du har rabarber i formen så strö på strösocker.Och man kan ta lite potatismjöl också på.Prova bara dig fram.
Jag brukar göra det lite på frihand... har inte hittat något bra recept tyvärr. Däremot kan jag tipsa om lite variationer på ingredienserna: råsocker (istället för vanligt strösocker), fiberhavregryn (ungefär hälften, resten vanliga), kokosflingor och/eller solrosfrön i "smeten" blir jättegott!!
Smält 150 g smör
häll i 0,5 dl sirap och 1 dl grädde, vispa ihop och dra av kastrullen
Blanda detta:
2 dl mjöl
2,5 dl havregryn
1 tsk bakpulver
2 dl socker
Blanda detta med det i kastrullen, men kastrullen ska ej stå på plattan då.
Bred geggan över bären/frukten (som du sockrar lite först), grädda i 25-30 min i 175 grader, tills ytan är lite knäckig.
Njut med vaniljvisp eller glass.
Knäckigare än den pajen går inte att få... den blir som knäckig kola, otroligt mumsig!!
Bebis juli 08 skrev 2008-07-28 13:18:55 följande:
Jag brukar ta 1/3 havregryn, 1/3 vetemjöl och 1/3 socker. Rör ihop det till lagom konsistens med flytande margarin. Brer ut detta över äpplena, bären eller vad jag nu har. Sen ringlar jag sirap över alltsammans innan jag ställer in pajen i ugnen. Blir knäckigt och gott...