he he, här är hotten
roligt att nån tipsar om mig å inte är less på mina resesnack
Klokt att skydda sig för myggen, främst med tanke på Denguefeber som finns i stortsett i alla ställen där tropisk klimat finns! så även på T&T tyvärr.
Nått annat att oroa sig på T&T finns egentligen inte, utan bara de vanliga råden om att inte bada på ödsliga platser (på ena sidan av ön Tobago finns undervattenströmmar å där badar ingen), iakta lite försiktighet efter mörker osv...
Det finns inga andra farliga djur, sjukdommar eller nått, vattnet är relativt rent å går att dricka men blivit lite sämre sista åren så man bör köpa på flaska. dock är det ju bättre kvalite än på många andra håll i världen vilket medför bra hygien, väldigt liten risk för magsjuka osv
I trinidad skall man dock vara mer försiktig där är brottsligheten, våldet, droger osv mycket högre än på Tobago.
Men åk gärna tex över dagen dit å shoppa loss
finns stora shopping center ca 10 min relativt nära flygplatsen (flyget tar ca 20 min mellan öar å kostar ca 300,- tor vuxen!)
Det går även snabb katamara från scarborough direkt till port of spain, kostade nog ca 100,- tor.
Tillbaka till Tobago som ni iallafall skulle till först å främst, så åk gärna på en glasbottnad båt tur till nomanisland, den stannar till för snorkling, å sedan party på ön.
Hyr gärna en taxi för heladagen å be den visa ön kostar ca 900,-kr (blir ju inte mycket per skalle på alla er delat) dessutom har ni då bra valfrihet att stanna lite som det passar med barnen osv..
eller hyr bil så klart! när man hyr bil får man med en mobiltelefon å kylväska med, färdiga isar köper man i affären.
alla åker på picknick , har egen fika med sig ti stranden osv.. det finns inte många fika ställen eller restauranger i utkantena av regsnkogen he he...
Nu är inte Tobago de paradiset det varit men fortfarande är det mitt paradis å bara bekvämare när det finns tom ett litet shoppingcenter
pizza hut, pizza boys mm!!!
Trots allt så finns det inte många affärer men penny seivers å morshed är de du skall handla på, öns största å billigaste, där hittar du allt du behöver.
internet cafe hittar du i tvättstugorna, så du kan surrffa medans du väntar på din tvätt..
jag kunde ju skriva hela dagen om Trinidad å Tobago
men är det nå mer specifikt du undrar så fråga på i stället.
lämnar lite länkar som jag tycker är bra.
öns största rese-utflyktsarrangör, samma resor kan du boka på många ställen men du kan ju läsa om de här..
www.yes-tourism.com/tours.htm
ang boendet så beror det ju på hur ni vill bo.. min favvo är
crownpointbeachhotel.com/
hellst då cabanas, suveränt läge nära till allt, stranden nedanför, extremt barnvänligt, å till bra pris! dessutom bra med lägenhet när man har barn?
www.kariwak.com/ är suverän, men längre ti stranden..
många barnfamiljer verkar bo på allinclusive, är ok, men inte mer tycker jag dessutom långt till allt utom golfbanan..
Grafton Beach Resort
i mitt tycke bästa/finaste hotellet, fast för dyrt för mig.. ligger brevid crown pointbeach hotell, som jag oftast bor på.
Coco Reef Resort Spa
det finns en svensk-finsk kvinna vid namnet Teija som bor där nere sedan ca 15 år, är gift med en tobansk man å har barn osv (om du vill fråga om barnsaker, få tips, hjälp osv medans du är där) boka boende genom henne till bra priser så kontakta henne genom
HARD PLAY Fishing Charters
13, The Evergreen, Auchenskeoch, Buccoo, Tobago
Tel: 868 639 7108 Fax: 868 639 7788
Cell phone: 868 682-FISH 868-682-3474
E-mail: hardplay@tstt.net.tt
Sito: www.hardplay.net
det är hennes mans företag, det går bra att maila på svenska.
Hon ordnar även guidade turer mm...
finns fler svenskar oxå på ön tex Göran som driver dykföretaget, men han är dyr å inte lika bra som Teija