• Excellence

Fungerar VISAkort i alla länder??

Har några frågor; Jag o min sambo är ganska res-ovana, och ska snart resa till Italien (Venedig) och det är bara jag som har visakort. Kan jag vara säker på att det går att handla på visakortet där?
    Jag var i England för några år sen, och där bara skakade de på huvudet när jag ville betala med kortet, därför är jag rädd att det kanske inte funkar nu heller?

/Tacksam för svar

• Svar på tråden Fungerar VISAkort i alla länder??
  • meic

visa kort funkar i england... måste varit nått missförstånd?

jorå det ska funka i italien!

är det ett helt vanligt visa kort du har då?

• lia76

Visa är väl utbrett och fungerar i 160 länder och accepterat på de flesta hotell, restauranger och affärer. Över 24 miljoner inköptsställen är kopplade till Visa, varav över 75 000 i Sverige. Många banker har speciella erbjudanden kopplat till ditt visa kort, det kan röra sig om reseförsäkring, billigare bensin etc.

Korten fungerar i alla Svenska uttagsautomater samt utomlands i de uttagsautomater som är kopplade till VISA. Dessa är märkta med en VISA-dekal.

Visa Erbjuder olika typer av kort: kreditkort, betalkort, bankkort och som förbetalt kort .
    Visakorten i uttagsautomater. Visaautomater i hela världen.

I bankomater ska de fungera men inte säkert de fungerar att dra inne på butiker.

Vecka 35
  • Tecken

Ja, det fungerar - däremot så är det inte alltid läsningen av chippet fungerar (det har jag råkat ut för...). Men det ska alltid fungera att dra magnetsremsan.

• Elli47

VISA är det kort som fungerar bäst! Jag har rest mycket och använt VISA ända sen början på 90-talet. Visst fungerar det i England också... måste ha varit någon speciell orsak till att ni inte fick använda ert?

• Micke

TS: Det var inte ett VISA-electron du hade då? Då kräver det onlineterminaler och det var det ju inte alla butiker som hade för ett par år sen.

• Tecken
    Micke skrev 2008-07-29 12:44:58 följande:
    TS: Det var inte ett VISA-electron du hade då? Då kräver det onlineterminaler och det var det ju inte alla butiker som hade för ett par år sen.
    Och då är ju frågan om en affär utomlands kan koppla upp mot en svensk bank?
  • Micke
    Tecken skrev 2008-07-29 13:00:35 följande:
    Och då är ju frågan om en affär utomlands kan koppla upp mot en svensk bank?
    Ingen aning, har aldrig ägt ett visa-electron utan bara haft vanliga visa/mastercard.
  • Linda1976

Danmark är ett u-land när det gäller Visakort, även om det blivit bättre. De har nåt eget mysko betalkort, och bara för några år sen så gick Visakort knappt nånstans.

Det finns ingen mening med livet, det handlar om att hitta ett sätt att stå ut // Magnus Betnér
  • Micke
    Linda1976 skrev 2008-07-29 13:02:54 följande:
    Danmark är ett u-land när det gäller Visakort, även om det blivit bättre. De har nåt eget mysko betalkort, och bara för några år sen så gick Visakort knappt nånstans.
    dom har sitt Dankort ja. Tror till och med svenska regeringen anmält danmark till eu-kommisionen pga detta kort.
  • noorah

visa borde fungera i de flesta länder då jag använde mitt visa i syrien som ju faktist är lite efter med såna saker..

• Pettsson82

Det kan väl vara bra att växla pengar till fickpengar, ett par tusen var och sedan använda kortet först om det visar sig att ni behöver ha mer att röra er med...

I både Danmark och Holland kan det vara klurigt att betala direkt med visakort, men att ta ut pengar i automater brukar inte vara något problem... Så man ska inte räkna med att det fungerar överallt!

• SE10

Japan är inte heller nån höjdare vad gäller visa eller andra betalkort, bortsett från större varuhus tar nästan ingen kort framför allt inte restauranger. Dessutom är det rätt glest med bankomater som tar alla kort. Så det gäller ta ut minst ett par hundratusen eller så att ha på fickan när man tar ut pengar. Yen alltså.

• Suzycreamcheese

Jag har aldrig haft problem när jag rest i Europa med kort. Allt löser ju sig (håller med om att Danmark är dåliga på att ta kort på t ex restauranger men bankomater finns det å andra sidan gott om). Italien är så vitt jag minns ett land där det flöt hyfsat smidigt. Undantaget kanske mindre butiker, restauranger, kiosker och så, men det finns ju alltid bankomater. Tänk dock på att det är en avgift på att ta ut kontanter med kort utomlands, så man får plocka en del åt gången. Handla direkt med kortet så fort det finns möjlighet, så slipper du onödiga avgifter och att cashen sinar.

• Micke
    Suzycreamcheese skrev 2008-07-31 10:55:56 följande:
    Tänk dock på att det är en avgift på att ta ut kontanter med kort utomlands, så man får plocka en del åt gången.
    Dock inte inom EU.
  • Micke
    Micke skrev 2008-07-31 12:43:19 följande:
    Dock inte inom EU.
    Om man tar ut euro.
Svar på tråden Fungerar VISAkort i alla länder??