• seppo

får man mjölkstockning om man badar nu i sommar (bebis kommer 30/7)

ja, just det undrar jag, kan man bada i vanlig svensk insjö utan att riskera mjölkstockning? Bebis kommer 30/7 och jag har ju inte tänkt slänga mig i plurran direkt men om värmen fortsätter så vill man ju kunna svalka sig utan att riskera mjölkstockning...

• Svar på tråden får man mjölkstockning om man badar nu i sommar (bebis kommer 30/7)
  • Myzteria26

Va? Kan man få mjölkstockning av att bada?

• lia76

man kan få mjölkstocknign när brösten blir lite kylda.
    Och man kan få det innan man fått barnet också, tyvärr.
    men bada på du.
    Skulle du få mjölkstockning så går det att få bort.
    Men risken att få det är inte så stor.

Vecka 35
  • seppo

egentligen vet jag inte men drag och kyla ska ju vara högriskfaktorer vg. mjölkstockning...

• Myzteria26

Aha då har man lärt sig nåt nytt igen =) Men om du får det får du väl massera tuttisarna i solen sen då som dom blir varma igen hehe

• VIP

Vissa har ju tendens att få mjölkstockning av allt så det beror ju på hur känsliga dina bröst är. Antagligen är det ingen fara men eftersom du kommer att ha avslag några veckor kanske du ändå inte kan bada i sommar.
    Mjölkstockning kan ju oftast undvikas med värme runt brösten, att de töms på olika sätt, inte kläms ihop med för små kläder etc.
    Det var mina tips

• Hallonpaj

Nej, man får inte mjölkstockning av att bada, och kyla är faktiskt inte heller en vanlig orsak till mjölkstockning!

Mjölkstockning kan man få bland annat om barnet har ett dåligt tag om bröstet, om man haft något som klämt mot mjölkgångarna tex en bh eller bikinitop (!) i fel storlek. En bh som har för stort under mått och liten kupa (vanligt) glider lätt upp och trycket mot undersidan av bröstet och kan orsaka mjölkstockning tex.

Eller om det går lång tid mellan två amningar. Stress kan också orsaka mjölkstockning.

Mam ska inte vara rädd för att bada eller leva normalt när man ammar!

• lia76

Anledningen till att man får mjölkstockning är att man av någon anledning inte kunnat tömma bröstet helt vid ett eller flera amningstillfällen. Orsaker kan vara:

en BH som sitter åt och klämmer till mjölkgångar.

att man med ett finger håller undan bröstet från näsan på barnet för fria andningsvägar under amning.

att man blir kall om brösten eller att brösten utsätts för drag.

att barnet inte suger med rätt grepp om vårta och vårtgård

att man försöker begränsa amningarna i tid eller längd. Kanske har man inte riktigt haft tid att "amma färdigt" på grund av en lite extra stressig dag.
    Vecka 35
  • Hallonpaj

amningshjalpen.se/radgivning/mjolkstockning.htm

Nja iofs, men en sanning med modifikation:

Vad beror mjölkstockning på?

*Främsta orsaken är att man försöker begränsa amningarna i tid eller längd och/eller att barnet har fel tag och position vid bröstet. Man kanske har haft det lite extra stressigt och inte "ammat färdigt". Det kan också komma när man försöker sluta amma.

*Om utdrivningsreflexen inte fungerar riktigt leder det till att bröstet inte töms lika bra och mjölken blir kvar.

*Amningsnapp kan göra att bröstet inte töms lika effektivt.

*Allt tryck mot bröstet kan påverka t.ex. en illasittande BH, ett finger på bröstet för att hålla barnets näsa fri, att du legat "knöligt" på natten, hårdhänt partner eller att du sovit på mage.

*Drag och kyla får oftast hela skulden för mjölkstockning men det finns inga vetenskapliga belägg för det. Trots det kan man inte helt avskriva den orsaken eftersom mammor ofta beskriver att kyla är orsaken. Köld ger obehag vilket ökar adrenalinet vilket i sin tur hämmar oxytocinet som är det hormon som sätter igång utdrivningsreflexen.

Svar på tråden får man mjölkstockning om man badar nu i sommar (bebis kommer 30/7)