• Lilla Fjun

Hjälp, vad ska jag göra med min 5 veckors bebis?

Vår bebis är ledsen mest hela tiden när han är vaken. Det går inte att lägga ner honom i varken vagn, spjälsäng, på golvet eller i babysitter. Han blir helt hysteriskt ledsen och gallskriker. Försöker fera gånger om dagen att lägga ner honom men efter ett par minuter gråter han igen. Ibland men inte lika ofta är han ledsen i famnen. De flesta barn somnar ju när man går ut med vagnen. Vår lille kille börjar gråta istället. Vad gör man? Några tips?
    En del av förklaringen är att han har gaser och magknip men det kan han ju inte ha 24 timmar om dygnet. Han somnar ofta i våra famnar men så fort vi lägger ner honom vaknar han inom någon minut och är ledsen. På nätterna sover han bra om han får ligga bredvid mig. Snälla hjälp oss. Han är världens gulligaste bebis men är så tråkigt att han är ledsen mest hela tiden.

• Svar på tråden Hjälp, vad ska jag göra med min 5 veckors bebis?
  • Aros

Så var min äldsta son, han hade ont i magen (pga allergi visade det sig sedan) plus stort närhetsbehov. Funkar ju inte att hålla i famnen hela tiden så räddningen var bärsjal/sele. Så det är mitt råd till dig. Då kan man fixa hemma, vara ute osv och han får den närhet han behöver. Bra för magen är också Sempers magdroppar. Har ni inte dem redan så köp dem! Hjälper lite iallafall.

• Millas

Min dotter gick inte heller att lägga ifrån de första veckorna. Vi försökte om och om igen, men hon märkte det på en gång och började skrika, så det var bara att ha henne i famnen heeela tiden och hon sov jättetätt intill mig om nätterna. Första gången hon sov själv i sin säng så sov hon i 3 minuter och det var jag jätteglad för! Det var ju ändå ett första steg. :) Det är bara att hålla ut och fortsätta försöka. Han behöver närhet eftersom han är van vid att ligga gosigt i din mage. Har du provat att lägga stora kuddar eller nåt vid sidorna av honom så att han känner att det är lite trångt? Det brukar funka bättre... Lycka till!

Måste bara tillägga att nu sover min dotter sen många månader tillbaka i sin egen säng, hela nätterna. :)

(¯`°?.¸ ♥ Melanie 2007.12.09 ♥ ¸.?°´¯)
  • Sommarbarn 2007

Hej du, det låter som om din bebis är helt normal. De första månaderna vill de bara vara med dig, hela tiden och ingen annan. skaffa dig en baybjörn eller motsvarande och var beredd på att umgås med ditt barn i ett par månader till. det där med somna i vagnen har jag aldrig varit med om förrän de blir lite större typ 4-5 månader. Däremot kan det gå att lägga ner dem när de somnat. Lycka till!

• skogsmor

MInson är oxå 5 veckor ochvill helst vara i famnen, men nu då det är så varmt så kan jag inte ha han i sjalen, men jag och sambontestade förra veckan att lägga honom på magen, Han somnar ju när han ligger på mage på någon av våra magar.  Och hur arg eller ledsen han än är så blir han lugn och somnar om vi lägger honom på mage. Så nu gör vi det på dagarna när vi har koll på honom, skönt för honom i värmen att ligga i bara blöjan på en sval filt (innomhus) med en sval fuktig tvättlapp (av frotte)  på ryggen. Vet att BVC rekomenderar att de inte skall ligga på magen och därförfår han bara ligga på magen när vi har koll på honom.

~*¤*~ Valdemar 19/6-08 ~*¤*~
  • Lisa E

Så har vi också haft det och jag tyckte det var jättejobbig, men det blev bättre. Från 3 månader kunde vi börja lägga ifrån oss honom men fram tills dess sov han bara på oss och var alltid med oss i babybjörn. Vagnen är inte alla barn som gillar men det kan också vända helt plötsligt. Prova med att lägga ner något som luktar du, en tröja så känner han igen lukten eller snuttefilt om ni har det.

• Eisa

Sådär var Neo ett tag och gissa vad: Han var hungrig som ett svin. Han blev inte mätt på tuttfödan.

• Lisa 68

Det låter som han är inne i ett utvecklingssprång. Då behöver dem otroligt med närhet, det går över efter 1-2 v. Skaffa en bärsele eller sjal o ha honom nära er. Läs gärna boken växa o utvecklas, tror jag den heter. Många bra tips o mycket fakta om vad som händer dem små liven. En ny fas inträffar vid 8 v. Vi är där nu och bär o ger honom mycket uppmärksamhet. Mellan faser är det lugnt o man ser tydligt vad dem har lärt sig för nytt. De blir liksom rädda när allting ändras/utvecklas. Behöver mamma o pappa mycket.

• Lilla Fjun
    Aros skrev 2008-07-28 16:23:31 följande:
    Så var min äldsta son, han hade ont i magen (pga allergi visade det sig sedan) plus stort närhetsbehov. Funkar ju inte att hålla i famnen hela tiden så räddningen var bärsjal/sele. Så det är mitt råd till dig. Då kan man fixa hemma, vara ute osv och han får den närhet han behöver. Bra för magen är också Sempers magdroppar. Har ni inte dem redan så köp dem! Hjälper lite iallafall.
    Han får sempers magdroppar sedan ett par veckor tillbaka. Lite bättre kanske...
  • Lilla Fjun
    Millas skrev 2008-07-28 16:28:07 följande:
    Min dotter gick inte heller att lägga ifrån de första veckorna. Vi försökte om och om igen, men hon märkte det på en gång och började skrika, så det var bara att ha henne i famnen heeela tiden och hon sov jättetätt intill mig om nätterna. Första gången hon sov själv i sin säng så sov hon i 3 minuter och det var jag jätteglad för! Det var ju ändå ett första steg. :) Det är bara att hålla ut och fortsätta försöka. Han behöver närhet eftersom han är van vid att ligga gosigt i din mage. Har du provat att lägga stora kuddar eller nåt vid sidorna av honom så att han känner att det är lite trångt? Det brukar funka bättre... Lycka till!Måste bara tillägga att nu sover min dotter sen många månader tillbaka i sin egen säng, hela nätterna. :)
    Vi har kuddar högt och lågt
  • Lilla Fjun
    skogsmor skrev 2008-07-28 16:38:39 följande:
    MInson är oxå 5 veckor ochvill helst vara i famnen, men nu då det är så varmt så kan jag inte ha han i sjalen, men jag och sambontestade förra veckan att lägga honom på magen, Han somnar ju när han ligger på mage på någon av våra magar.  Och hur arg eller ledsen han än är så blir han lugn och somnar om vi lägger honom på mage. Så nu gör vi det på dagarna när vi har koll på honom, skönt för honom i värmen att ligga i bara blöjan på en sval filt (innomhus) med en sval fuktig tvättlapp (av frotte)  på ryggen. Vet att BVC rekomenderar att de inte skall ligga på magen och därförfår han bara ligga på magen när vi har koll på honom.
    Tyvärr ledsen även i magläge ...
Svar på tråden Hjälp, vad ska jag göra med min 5 veckors bebis?