• tidskriftssamlaren

Id-märkning/chipmärkning, vaccination...kostnad o vad är bäst?

Vad har ni betalat för att göra detta? Och vad är grejen med chipmärkning...? Vår ena katt var chipmärkt redan när vi hämtade den. Nu blev vi avrådd från att chipmärka från en veterinär vi ringde (som dessutom var dubbelt så dyr), hon sa att man ska "tatuera" istället. Jag antar det menas att trycka ett nummer i örat. Det kan jag förstå. Men jag har ingen aning om vad man förväntas betala för en sån här historia, så om ni kan ge mig några svar kan jag se vad som är och verkar rimligt...tusen tack.

• Svar på tråden Id-märkning/chipmärkning, vaccination...kostnad o vad är bäst?
  • ploppviola

Att tatuera in är mycke bättre har jag hört inte minst kostnadsmässigt..Vet dock inga priser på att tatuera in de.Men du kan väl ringa en veterinär o höra..
    Jag skulle inte vilja ha ett chip i örat iafFlört

Du är värdefull
  • niiile

350:- kostar tydligen chipmärkning på en praktik vid Södra station/Stockholm.

Fördelar med tatuering:Vem som helst kan se den och billigare.
    Nackdelar med tatuering: Den blir med åren suddig/otydlig, katten måste sövas och det är inte spec. fint.

Fördelar med Chip: Enkelt och snabbt, en injektion i nacken.
    Nackdelar med Chip: Vem som helst kan inte se den, den kan vandra i kroppen och är lite dyrare (?).

• ludenben

vaddå vandra i kroppen?? kan det va skadligt??

niiile skrev 2008-07-28 16:52:25 följande:
    350:- kostar tydligen chipmärkning på en praktik vid Södra station/Stockholm.Fördelar med tatuering:Vem som helst kan se den och billigare. Nackdelar med tatuering: Den blir med åren suddig/otydlig, katten måste sövas och det är inte spec. fint. Fördelar med Chip: Enkelt och snabbt, en injektion i nacken.Nackdelar med Chip: Vem som helst kan inte se den, den kan vandra i kroppen och är lite dyrare (?).
  • niiile

Syftet är väl att den skall kapslas in, i nacken på djuret. Detta sker automatiskt, då vävnaden läker rut chippet. Men vid några tillfällen; Har man funnit det en bit ifrån där det förväntades att hittas. Farligt och farligt.. ja, det kan jag inte svara på.

Jag ska märka min katt med chip. Detta dels pga. skönhetsmässigt, men framförallt pga. att det innebär risker då man söver katten som tex. vid tatuering. Jag överväger risken att den vandrar, mot sövningen. De säger att de utformat chipen, till det bättre nu..

• ludenben

ok, min är chipmärkt, den var det när jag köpte honom... den chippades för ca 3,5 år sen eller nåt. Hoppas det inte är nån fara.

• niiile

Nej, man får tänka att i de flesta(!!!)fall går allt precis som det ska :)Har inget hänt på 3,5 år; så lär inget hända heller. Den när vara väl inkapslad!

• Rottis77

Chip är det säkraste sättet att identifiera katten på, behövs dock en avläsare, men det finns hos polis, vet mm. Tatueringen syns ju, men blir oftast sämre med åren och därmed svårare att läsa av. Det vanligaste är att man idmärker katten i samband med kastreringen, och då är ju tatueringen billigast. Där jag jobba kostar det isamband med kastreringen 170:- för tatueringen och 250:- för chipet. Vill man idmärka innan och vill ha tatuering måste katten sövas och kostar då 540:- och ett chip (behöver inte sövas för chip) 420:-.

• tidskriftssamlaren

Tack alla och främst Rottis77, tack för uppgifter om pris och annan upplysning, precis vad ¨jag vill veta. En tilläggsfråga till dig som har lite koll på priserna. Vi kommer att vänta med id-märkning tills det är dags att kastrera den, men vaccinera ska vi göra nu i dagarna. Vad kostar en vaccinering? Ca 500 kr...mer/mindre?

• Rottis77
    tidskriftssamlaren skrev 2008-07-28 22:44:27 följande:
    Tack alla och främst Rottis77, tack för uppgifter om pris och annan upplysning, precis vad ¨jag vill veta. En tilläggsfråga till dig som har lite koll på priserna. Vi kommer att vänta med id-märkning tills det är dags att kastrera den, men vaccinera ska vi göra nu i dagarna. Vad kostar en vaccinering? Ca 500 kr...mer/mindre?
    Priser på vaccinering varierar väldigt mycket från klinik till klinik och det finns ju en hel del olika vaccin. Vi tar 390:- för en spruta mot kattpest och kattsnuva, och sen bör man ta en spruta till om 3-4 veckor om det va den första i livet för att få ett bra grundskydd och sen ytterligare en till efter år, sen beror intervallerna på hur katten lever då. Vaccinerar man i samband med nåt annat tar vi då 260:- för vaccinet.
  • CarolinW

Det bästa är att tatuera, för skulle er katt rymma så ser man tatueringen, är katten chipmärkt måste man ta den till polisen (tror jag det är) och hur många gör det? Jag är inte helt hundra men tror jag betala mellan 700-1000 kr men då fick min katt både spruta, tatuering och kastrering.

Svar på tråden Id-märkning/chipmärkning, vaccination...kostnad o vad är bäst?