• smuttan

Vad ska vi göra med pesto?

Har ni några bra tips på vad vi kan göra med pesto??

• Svar på tråden Vad ska vi göra med pesto?
  • mysis78

blanda i nykokt pasta, och gör pastasallad med goda grönsaker. servera till exempel rökt skinka, lax eller skaldjur till. äter detta flera ggr / vecka. mums:)

• TinaElisabeth

Jag brukar bryna på kycklingfilé i bitar i en stekpanna. Koka upp grädde, pesto, vitlök, salt och peppar i en katrull (red såsen om du vill)och lägga i kycklingbitarna och servera med nykokt pasta och grönsallad! Supersmarrigt!

• Mrs A

Lägg laxfiléer på citronskivor o bre sen pesto över laxen + lite riven parmesan o salt o peppar Sen in i ugnen.

Snabbt, enkelt o gott!

• smuttan

TInaElisabeth

Ditt recept låter såååååå gott. Ska jag verkligen prova innan veckan är slut. :)

Mera recept pleeeeease!

• TinaElisabeth
    smuttan skrev 2008-07-28 17:48:50 följande:
    TInaElisabethDitt recept låter såååååå gott. Ska jag verkligen prova innan veckan är slut. :)Mera recept pleeeeease!
    Det är inte bara gott, det är enkelt oxå! Använder man riktig grädde (som jag inte gör annars så ofta) så bkir det dessutom lite lyxigt tycker jag.
  • smuttan

pesto pesto pesto looooovers!! =)

• Heavenlyfaith

Jag bryner lätt vårlök och fänkål, saltar o pepprar med citronpeppar.
    Häller på grädde "i mitt fall soyagrädde", till sätter pesto o soltorkade tomater.
    Lägg i bitar av laxfile' i såsen o låt puttra 15 minuter ca.
    På slutet grovhackar jag basilika o har över.
    Muuuums!
    Till det blir det fullkornspasta eller fullkornsris

• Ann Lee

Jag brukar blanda i pesto i gräddfil eller lätt creme fraiche och använda som salladsdressing.

• steqve

jag gillar att ha pesto på/i kyckling som jag gör i ugn. typ fylla kyckling med mozarella och körsbärstomater och sedan lägga pesto på utsidan

• Heavenlyfaith

Äsch... jag kan inte leva med detta... glömde skriva att jag har i grön currypasta! Mycket viktigt

• Bellskrell

Vi brukar laga en supergod förrätt eller snacks.
    Man behöver Salladsblad, fetaost man kan skiva, halloumiost man kan skiva, tomat, pesto och olivolja. Lägg salladsbladen som botten på en tallrik. Skiva ostarna och tomaterna. Varva sedan med tomat, feta, tomat halloumi osv. Blanda sedan lite olivolja med pesto och häll ovanpå alltihopa. Super-smaskens och ser festligt ut

• Champagne

Skär ner 5 olika sorters melon i småbitar. Servera med pesto och fetaost. Perfekt som tillbehör till grillat, eller som lunch.

Moderator, pure lust
  • Heavenlyfaith

La Grande Dame skrev 2008-07-30 12:02:38 följande:

Skär ner 5 olika sorters melon i småbitar. Servera med pesto och fetaost. Perfekt som tillbehör till grillat, eller som lunch.
    Melon o pesto???
  • Champagne
    Heavenlyfaith skrev 2008-07-30 12:07:44 följande:
    La Grande Dame skrev 2008-07-30 12:02:38 följande: Melon o pesto???
    Jag vet, det låter jättekonstigt. Men det är urgott!! Äter det flera gånger i veckan .

Om man vill kan man ha lite lufttorkad skinka till också
    Moderator, pure lust
  • Elli77

Vårt bästa recept (bra för det funkar när man har många människor över och är lätt att förbereda).

Smabbstek kycklingfilé eller fläskfilé i bitar (så de får färg).
    Lägg ut små klickar pesto över köttet i en långpanna eller form och in för gratinering på 225 grader.

Till detta har vi pasta gnocche (hur det nu stavas) som vi blandar med en sås av:
    3 dl creme fraiche (helst fet)
    Ett par matskedar vilt och kantarellfond
    Persilja

Så löjligt gott. Och så sallad till (fast vi slarvar tyvärr rätt ofta)

Svar på tråden Vad ska vi göra med pesto?