Är det farligt att dricka MYCKET mjölk när man är gravid?
Nej jag är inte gravid, men undrar en sak..
OM jag i framtiden blir det, är de farligt medf att dricka mycket mjölk då?
som det är nu så dricker jag 5 liter mjölk om dagen! (!!!)
Nej jag är inte gravid, men undrar en sak..
OM jag i framtiden blir det, är de farligt medf att dricka mycket mjölk då?
som det är nu så dricker jag 5 liter mjölk om dagen! (!!!)
nej det är jättebra att dricka mycket mjölk
jag dricker jättemycket!
det är toppen att dricka mjölk, kalcium är jätteviktigt.. Drick på du!
Nja, Ta det lite lugnt med mjölken, med tanke på laktosen (mjölksockret), men det beror ju på hur ens socker ligger! Självklart e kalken och allt annat i mjölk viktigt dock!
5 lite om dagen? Det var mycket!
Det ända jag tänker på är att 40 kalorier *10 dl * 5 liter = 2000 kalorier om dagen enbart i mjölk..
Det är dagsbehovet för en dag.. *ooops*
Men annars så borde det ju inte vara farligt, jag älskar också mjölk med men har för mig att rekomendationerna ligger på 3 liter om dagen, inkl mat, men mjölk kanske inte urlakar salterna på samma sätt!?
jaja, kalk får du i dig iallafall
3 liter mjölk? VA? varför skulle man rekommenderas dricka 3 liter mjölk om dan när man rekommenderas få i sig 2 liter VÄTSKA i dryck och mat?
ser man till näringen i mjölk räcker det med max 5dl (två glas) för att få i sig max rdi(=rekommenderat dagligt intag) av det som finns i mjölk.
att dricka litervis med mjölk är inte skadligt i sig, däremot kan man dricka sig fet så. jag drack själv 1-2liter om dan i flera år. mellanmjölk, 45kcla/dl. och ja, räknade med dietisten sen att det gör ungefär 12kg i sig på ett år! nice!?
det är inte skadligt att dricka mjölk alltså under graviditet, det finns forskning som tyder på att vadkramper som är så vanligt under graviditet kan undvikas med ett större kalciumintag. men som sagt, lite måttlighet är nog bäst för hälsan... jag har dragit ner ordentligt, dricker fortfarande gärna en liter om dan men nu köper jag inte hem det så jag har det dagligen, bara 1-2 dar i veckan..
"men har för mig att rekomendationerna ligger på 3 liter om dagen, inkl mat, men mjölk kanske inte urlakar salterna på samma sätt!?"
-Med rätt(lätt)tolkning är det ganska så uppenbart att jag menade vatten!!?