• Cassiss

Konsten att bli av med getingar!

Vi ska ha dop på söndag. Har lite problem med att det svärmar ganska mycket getingar på vår altan - ej inglasad.

Finns det någon bra metod - något att sätta ut kanske - så man slipper dessa små plågoandar?

Blev själv stucken i torsdags och fick antibiotika och cortisonsalva för att foten svullnade upp till sina dubbla storlek typ! Skrikandes

No one dies a virgin... Life will fuck us all
  • Svar på tråden Konsten att bli av med getingar!
  • Champagne

Gör en getingfälla Eller ännu hellre lokalisera boet och ring anticimex.

Getingfälla:
    Ta en 1,5 liters PETflaska. Skär av toppen, häll i söt saft, alkoläsk eller annat som drar till sig getingar), stoppa tillbaka toppen fast upp och ner. Getingarna kryper ner, men kan inte ta sig upp och drunkar

Moderator, pure lust
  • Myzteria26

En sån ska jag skaffa o ha på min balkong dagligen. Hatar getingar och hoppar gärna ut från balkongen om det ska vara så (tufft läge nu när man bor på 4:e våningen haha) är fullkomligt livrädd för dom :S

• Champagne

Jag har fångat mååånga getingar  i såna fällor. Visst finns det vackra glasfällor att hänga upp, men vill hellre ha nåt jag kan kasta sen .

Moderator, pure lust
  • mimmi 1

La Grande Dame skrev 2008-07-28 18:25:41 följande:

Jag har fångat mååånga getingar  i såna fällor. Visst finns det vackra glasfällor att hänga upp, men vill hellre ha nåt jag kan kasta sen .
    har du den bara stående? eller hänger du upp den på nåt sätt?
    getingar kryper väl helst in underifrån, som dom gör i sitt bo??
    men ett bra tips med petflaskan...
  • Myzteria26

Nä getingar tar sig in på alla håll och kanter upp ner sidan osv
    Har du aldrig sett dom krypa ner i ett glas tex? hihi
    mimmi 1 skrev 2008-07-28 22:39:59 följande:

La Grande Dame skrev 2008-07-28 18:25:41 följande:
    har du den bara stående? eller hänger du upp den på nåt sätt?getingar kryper väl helst in underifrån, som dom gör i sitt bo??men ett bra tips med petflaskan...
  • goldcoast

Gör en geting fälla eller gärna flera.

SE TIPS OVAN

Häll i jordgubbsaft sötad såklart.

Lite honung sen Äppelcidervinäger.

Vinägern luktar det gillar getingarna.

Häng upp flera st runt altanen och ut i trädgården.

Ställ gärna ut fat med köttsaft eller köttfärs en bra bit ut i trädgården.
    Dom gillar kött och rå fisk.

Använd inga söta parfymer eller så.

• goldcoast
    mirakelasta skrev 2008-07-29 15:30:40 följande:
    ...Med andra ord ordna en liten alternativfest hahaha
    Typ så..

Bättre att dom får ngt eget att mumsa på.

Låt inte barnen gå barfota när det är så mycket getingar.
  • Trinity78

Har ni mycket klöverblommor i gräsmattan så kan det vara det som drar till sig getingarna.

Allt, allt, allt kommer till den som vågar vara rädd
  • Ussen

Vi ringde anticimex som kom efter någon dag och plockade ner hela boet (som satt under taket). Snabbt, smidigt och enkelt! Vi har en försäkring via Anticimex (ca 800 kr per år) som täcker sånt här. Vi har plockat bort två getingbon och fått myrdosor av dem - man kan även få hjälp med möss.

• ALJO

Leta reda på boet och spruta med radar. Gärna på natten för att slippa bli stucken.

• oxytocin

Vi har ställt en liten burk med lacknafta nära boet, dit getingarna dras och drunknar. Har även en getingfälla med vinäger och socker.

• oxytocin
    Heleri skrev 2008-07-28 18:19:55 följande:
    De gillar öl väldigt mycket också!
    Öl är ju väldigt sött... maltos...
  • MammaOsa

Ett annat tips om man har mycket getingar som kryper in i vindslukor o andra trängre utrymmen så kan man lägga ut myrr för de drar med sig det in i boet då o där dör de sedan

VIKTIGT lägg bara på sådanna ställen där barn inte kan komma åt

Et tips från vår granne de hade problem med getingar för några år sedan o provade allt. Antecimex var där men inget hjälpte tills de pratade med en äldre gammal bonde som gav tipset myrr de använde de förr vilket funkade de har inte alls så mycket getingar längre

• oxytocin
    MammaOsa skrev 2008-08-04 22:52:16 följande:
    Ett annat tips om man har mycket getingar som kryper in i vindslukor o andra trängre utrymmen så kan man lägga ut myrr för de drar med sig det in i boet då o där dör de sedanVIKTIGT lägg bara på sådanna ställen där barn inte kan komma åtEt tips från vår granne de hade problem med getingar för några år sedan o provade allt. Antecimex var där men inget hjälpte tills de pratade med en äldre gammal bonde som gav tipset myrr de använde de förr vilket funkade de har inte alls så mycket getingar längre
    Tack för tipset! Det ska vi prova. Vi har ett getingbo under en takpanna nämligen.
  • babydollen

Men när man gör getingfällor med saft o så, drar det inte till sig extra mkt getingar då?? Hatar de små liven, e såå rädd för att bli stucken!"

• oxytocin
    babydollen skrev 2008-08-05 08:04:40 följande:
    Men när man gör getingfällor med saft o så, drar det inte till sig extra mkt getingar då?? Hatar de små liven, e såå rädd för att bli stucken!"
    Ja, de dras ju till söt doft. Fast jag tänker att hellre till en getingfälla en bit bort än till fikat på altanen.
Svar på tråden Konsten att bli av med getingar!