• BlueYee

Alvedon i förebyggande syfte????

Min 10-månaders kille är förkyld o hostar. AHn fick alvedon vid 16.30....
    Nu är han feberfri. Men kan man ge alvedon i förebyggande syfte, om nu febern skulle komma tillbaka under natten??
    Eller väntar man o ger när/ om han vaknar o känns varm????

• Svar på tråden Alvedon i förebyggande syfte????
  • Nie

Vänta med att ge Alvedon. Det är inte bra att ge i onödan. Han kommer inte att ta nån skada, men det är dumt att medicinera när det inte behövs.

• BlueYee
    Nie skrev 2008-07-28 20:01:54 följande:
    Vänta med att ge Alvedon. Det är inte bra att ge i onödan. Han kommer inte att ta nån skada, men det är dumt att medicinera när det inte behövs.
    Lite min tanke oxå, men det var min sambo som tyckye det.....
  • bacca

Alvedonen har ju bara effekt ett antal timmar. Har barnet ingen feber under de timmarna så är det ju att belasta levern i onödan. Inte farligt men fullkomligt onödigt! Varken Alvedon eller annan febernedsättande har preventiv effekt.

• Thezz mamma till två

Jag skulle ha gett en alvedon.

ღ Matteus & Tilde - Ni är lyckan i mitt liv! ღ
  • bambigirl

Om han har feber så ska han få alvedon efter klockan, är inte bra för kroppen att låta febern gå upp och ner hela tiden.

• bacca

Åhå.. läste slarvigt visst. Fattade det som att han inte haft feber överhuvudtaget vilket han visst hade. Jag tar tillbaka och tycker att du skall ge febernedsättande inför natten! Läs på bipacksedeln och följ anvisningarna (tidsintervall)

• Tjohalia

Mina brukar få alvedon om dom är mycket påverkade av det dagtid och alltid inför natten (om dom har feber alltså) eftersom febern brukar ha en tendens att dels förstöra sömnen och dels bli högre nattetid. Att dom har feber är ju egentligen bra, det är ju en del av immunförsvaret och gör dem friska fortare, men blir dom för påverkade och som sagt var inför natten så får dom alvedon.

• Babusjka

Ge alvedon. Det är ingen fara. Hellre en lugn natt än att febern kommer tillbaka. Dom blir inte frisk fortare om de sover dåligt...

Svar på tråden Alvedon i förebyggande syfte????