• danitra

Finns det någon som arbetar som kock på "högre nivå" och trivs?

Jag är på väg att bestämma mig för att utbilda mig till kock. Tyvärr får jag inte mycket stöttning utan blir bara påmind om hur jobbigt det är.

Finns det någon som arbetar på lite bättre restauranger som kock och som trivs?

• Svar på tråden Finns det någon som arbetar som kock på "högre nivå" och trivs?
  • Zondra

jag jobbar inte på någon finare resturang, utan jobbade som kock/kallskänka på ett hotell i 11 år och har nu vikarierat på diverse lunchresturanger. Anledningen till att jag slutade på hotellet var pga. arbetstiderna. Tyckte det började bli jobbigt att jobba sena kvällar och helger efter jag fick barn. Visst är det ett roligt jobb, men det ÄR jobbigt! Stressigt, tungt, och en ganska tuff atmosfär. Hårda ord flyger i luften vid stresstillfällen mm. Man vänjer sig i längden dock.Det var jobbigare i början, när man var yngre.
    Med ett bra team i köket, så är det hur skoj som helst. Om det är det du vill, så testa. Som i alla brancher så beror det ofta på var man hamnar. Ett kök med de "äldre skolade" kockarna så får man ofta börja på botten, skala lök, städa kylar o fläktkåpor, etc etc för att sakta klättra uppåt, medans om man hamnar med ett gäng yngre killar/tjejer kastas rakt ut i verkligheten med en gång Vet inte vad som är bäst?
    Lycka till med vad än du bestämmer dig för. Kom bara i håg att kocklivet inte är lika glamoröst i verkligenheten som på tv
    Kram!

• danitra

Zondra: Tack för ditt svar!

Jag ska läsa en tre år lång utbildning på universitet så jag vill verkligen känna mig säker innan jag ger mig in i det. Men jag har jobbat som servitris i flera år och även hoppat in i köket så jag vet att det inte är som i matlagningsprogrammen utan svettigt, skitigt, stressigt och tungt!

• Zondra

haha ok..men då vet du ju precis hur det är :D
    Trodde att du kanske funderade på en gymnasial hotell o resturang utbildning.
    Aja, men då ska du bara känna efter om det är något som du skulle tycka va kul. Skit i vad andra säger. Det ÄR roligt att jobba i kök. Du är ju väldigt medveten om det som är jobbigt.Så du kan ju fokusera på det som faktiskt är intressant och skoj.Med erfarenhet i branshen har du ju dessutom större chans att klara utbildningen galant och få ett riktigt bra jobb efteråt. Vilken skola ska du till? Grythyttan?
    You go girl

• danitra
    Zondra skrev 2008-07-28 22:13:55 följande:
    haha ok..men då vet du ju precis hur det är :DTrodde att du kanske funderade på en gymnasial hotell o resturang utbildning.Aja, men då ska du bara känna efter om det är något som du skulle tycka va kul. Skit i vad andra säger. Det ÄR roligt att jobba i kök. Du är ju väldigt medveten om det som är jobbigt.Så du kan ju fokusera på det som faktiskt är intressant och skoj.Med erfarenhet i branshen har du ju dessutom större chans att klara utbildningen galant och få ett riktigt bra jobb efteråt. Vilken skola ska du till? Grythyttan?You go girl
    Åh, vilket härligt inlägg!

Mat har länge varit min passion och även service så kockyrket känns egentligen ganska givet. Men jag är rädd att jag förtränger hur jobbigt det kan vara. Jag är trots allt småbarnsmamma och äkta maka...

Ja, kulinariska kockutbildningen i Grythyttan.
  • Zondra

Att det är tungt och slitigt, det är det ju och det vet du ju..så det fixar du, men det klart, det här med arbetstiderna ska man ju helt klart ta i beaktning. Snacka med din karl och hör hur han skulle fixa att vara utan dig många kvällar och helger. Oftast jobbar man ju både dag och kvällstid, så det är ju inte ALLA helger och kvällar som går...
    Sen är det ju storhelgerna, och röda dagar osv..oftast jobbar man ju då alla andra är lediga. Fast du kan ju få ett bra, fast jobb, och då kan du ju bara ta ut lite semesterdagar/komp o sätta in vikarier när du vill vara ledig, eller hur?
    Från det ena till det andra: En kompis till mig utbildade sig på Grythyttan, and she loved it!

Lycka till!

• danitra

Jo, precis. Maken stöttar mig helt klart och det där med arbetstiderna är ju bara att acceptera.

Vad läste hon till?

• Zondra

Hon läste till kock.
    Personligen tycker jag inte att det finns någonting som hindrar dig :)
    Om hela familjen är med på noterna, så är det ju bara att köra!

• danitra
    Zondra skrev 2008-07-28 22:34:16 följande:
    Hon läste till kock.Personligen tycker jag inte att det finns någonting som hindrar dig :)Om hela familjen är med på noterna, så är det ju bara att köra!
    Visst är det?

Nu ska jag inte börja förren om ett år så jag har tid att ångra mig. Men jag behöver bearbeta det redan nu så att jag känner att jag gör ett riktigt genomtänkt beslut.

Var jobbar hon nu?
  • Zondra

Tyvärr har vi inte så mycket kontakt längre men sist jag hörde från henne jobbade hon i resturangen på Elite Plaza i Gbg.

• danitra
    Zondra skrev 2008-07-28 22:49:45 följande:
    Tyvärr har vi inte så mycket kontakt längre men sist jag hörde från henne jobbade hon i resturangen på Elite Plaza i Gbg.
    OK, det är väl rätt nice ändå!
  • Zondra

Ja, hon trivdes då i alla fall )

• Smurfanna

Visst är det kul att jobba som kock. Jag hade eget ett tag, cafe och restaurang när min dotter var ett år , det var jobbigt!! Aldrig mer! Men att jobba som kock när det är stora beställningar, julbord, etc. Det är skitkul!
    Men jag är trött på yrket och tänker skola om mej till Restauranglärare och då är man ju i yrket, men ändå inte.. Så det finns ju ändå andra möjligheter om man tröttnar på Restaurang - kock.
    Så visst .- Go for it!

• PetraD

ultra om du har det i närheten har de tvåårig utbildning

danitra skrev 2008-07-28 22:03:18 följande:
    Zondra: Tack för ditt svar!Jag ska läsa en tre år lång utbildning på universitet så jag vill verkligen känna mig säker innan jag ger mig in i det. Men jag har jobbat som servitris i flera år och även hoppat in i köket så jag vet att det inte är som i matlagningsprogrammen utan svettigt, skitigt, stressigt och tungt!
  • tattarunge

Är inte utbildad, alls. Men har på nåt sätt lyckats trassla in mig i yrket och varit kvar i 9 år!! Sen jag var 15 altså.

Precis som zondra skriver är det tungt, tungt, tungt och kul. Helvetiska tider, men på nåt sätt väldigt tillfredställande. Jag jobbar 300 timmar i månaden just nu, men det gör liksom inte så mycket, jag är chef, sköter beställningar, meny osv, och har faktiskt kul.

Tröttnade dock ett tag och jobbade i en butik i hela 3 månader, det var en underbar paus, men skönt ändå att vara tillbaka på hemmaplan så att säga =)

Lycka till i framtiden!

Och ja, har jobbat på finare restaurang i reykjavik, där jag är bosatt just nu, och helt ärligt, med riskt för att låta "outbildad". När man har en meny att jobba med blir vilken mat som helst rutin. Det är ju inte särskilt svårt att laga mat och det kvittar i stort sätt vilken klass av restaurang jag har jobbat på, det är i mina ögon faktiskt i stort sätt samma sak. Carpaccio och hummer, sniglar och wahtever blir också rutin =)

• danitra
    PetraDeliu skrev 2008-07-31 03:32:38 följande:
    ultra om du har det i närheten har de tvåårig utbildning
    Nja, inte just Ultra men ett annat utbildningsföretag. Men jag vill ha en utbildning på högskolenivå.
  • danitra

Smurfanna, tattarunge: Tack för era svar!

• PetraD

får man fråga varför inte Ultra??

danitra skrev 2008-07-31 11:07:59 följande:
    Nja, inte just Ultra men ett annat utbildningsföretag. Men jag vill ha en utbildning på högskolenivå.
Svar på tråden Finns det någon som arbetar som kock på "högre nivå" och trivs?