• danitra

Finns det någon som arbetar som kock på "högre nivå" och trivs?

Jag är på väg att bestämma mig för att utbilda mig till kock. Tyvärr får jag inte mycket stöttning utan blir bara påmind om hur jobbigt det är.

Finns det någon som arbetar på lite bättre restauranger som kock och som trivs?

• Svar på tråden Finns det någon som arbetar som kock på "högre nivå" och trivs?
  • Zondra

jag jobbar inte på någon finare resturang, utan jobbade som kock/kallskänka på ett hotell i 11 år och har nu vikarierat på diverse lunchresturanger. Anledningen till att jag slutade på hotellet var pga. arbetstiderna. Tyckte det började bli jobbigt att jobba sena kvällar och helger efter jag fick barn. Visst är det ett roligt jobb, men det ÄR jobbigt! Stressigt, tungt, och en ganska tuff atmosfär. Hårda ord flyger i luften vid stresstillfällen mm. Man vänjer sig i längden dock.Det var jobbigare i början, när man var yngre.
    Med ett bra team i köket, så är det hur skoj som helst. Om det är det du vill, så testa. Som i alla brancher så beror det ofta på var man hamnar. Ett kök med de "äldre skolade" kockarna så får man ofta börja på botten, skala lök, städa kylar o fläktkåpor, etc etc för att sakta klättra uppåt, medans om man hamnar med ett gäng yngre killar/tjejer kastas rakt ut i verkligheten med en gång Vet inte vad som är bäst?
    Lycka till med vad än du bestämmer dig för. Kom bara i håg att kocklivet inte är lika glamoröst i verkligenheten som på tv
    Kram!

• danitra

Zondra: Tack för ditt svar!

Jag ska läsa en tre år lång utbildning på universitet så jag vill verkligen känna mig säker innan jag ger mig in i det. Men jag har jobbat som servitris i flera år och även hoppat in i köket så jag vet att det inte är som i matlagningsprogrammen utan svettigt, skitigt, stressigt och tungt!

• Zondra

haha ok..men då vet du ju precis hur det är :D
    Trodde att du kanske funderade på en gymnasial hotell o resturang utbildning.