• mittenavapril

Blåbär ---> håd i magen?

Jag älskar blåbär och äter massor. Min dotter som är 3 månader (äter mest ersättning men ammars en del) är hård i magen, det har honvarit sen hn var 2 veckor. Jag har testat allt; Lemolac, semper magdroppar, inifom, messmör (anv allt detta tillsammans) men hon är fortfarande hård .
    Någon som vet om båbär går över i bröstmjölken? och gör henne hård?

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-07-28 22:17
    Jag frågar OM blåbär KAN ge hård mage? Jag behöver INTE ha råd om hur man tillfälligt löser den hårda magen. Jag är ute efter bakgrundsfaktorn.

• Svar på tråden Blåbär ---> håd i magen?
  • Trasan0606

Ingen aning men jag personligen tror att det går över. Så mycket annat man äter går ju över och kan ge utslag osv så varför kan då inte blåbär stoppa hennes mage. Pröva och gör uppehåll i nån vecka och se om det blir bättre.

• Me o Mike

Ja blåbär är ju "hårdande"! Så det låter troligt att det skulle kunna vara det.. Eller så är det ersättningen som gör henne trögare..

• kicka84

har du inte provat med katrinplommonpuré, annars kanske det skulle göra susen...

vet inte om blåbär går över till bröstmjölken, men mycket annat gör ju det, så det är ju inte omöjligt.

har du tagit upp det med bvc eller liknande? kanske finns det hjälp att få där.

• mittenavapril

BVC sade att helst skall man inte ge "mat" till ett barn under 4 månader. Och man bör helst inte börja med kantrinplommon eller päron puré. Nu är det så att hon bajsar 2-3 ggr i veckan, men är ganska hård. Hon hade mycket gaser förut, men det har försvunnit så tarmen håller nog på att växa till sig, men hårdheten sitter i.

kicka84 skrev 2008-07-28 21:52:07 följande:
    har du inte provat med katrinplommonpuré, annars kanske det skulle göra susen...vet inte om blåbär går över till bröstmjölken, men mycket annat gör ju det, så det är ju inte omöjligt.har du tagit upp det med bvc eller liknande? kanske finns det hjälp att få där.
  • Emppsan

testat laktulos? de får jag ge till min son.

• mittenavapril

Givit henne Bifidus. Men jag undrar bara om någon vet om blåbär kan göra henne hård. Att lösa den hårda magen håller jag på med, men jag undrar o bakomliggande faktor, inte åtgärd.

• niiile

Ge lite olja i ersättningen, raps- eller olivolja.. någon tsk. Har lösande och smörjande effekt.

• mittenavapril

Som sagt; Jagbehöbver inte tips på HUR få bort den hårda magen genom tillfällig bajsning.Utan jag frågar om någon vet om bäret jag äter kan ge hård mage.

• Trasan0606
    mittenavapril skrev 2008-07-28 22:12:16 följande:
    Givit henne Bifidus. Men jag undrar bara om någon vet om blåbär kan göra henne hård. Att lösa den hårda magen håller jag på med, men jag undrar o bakomliggande faktor, inte åtgärd.
    Vet som sagt inte men jag hade prövat att inte äta blåbär på en vecka och blir det ingen skillnad så hade jag tagit igen mängden blåbär jag missat vid ett och samma tillfälle! Mums!!!!
  • Zofye

Färska blåbär är laxerande
    Kokta blåbär är stoppande

• Misja
    Zofye skrev 2008-07-28 22:21:32 följande:
    Färska blåbär är laxerandeKokta blåbär är stoppande
    Håller med! Färska är lösande och tillredda blåbär är stoppande.
  • mittenavapril

Det kanske stämmer i teorin, men inte i praktiken, jag äter färska bär och är då hård i magen av det så..... det är därför jag undrar här.

Zofye skrev 2008-07-28 22:21:32 följande:
    Färska blåbär är laxerandeKokta blåbär är stoppande
  • Zofye

Men då har jag en enkel lösning till dig: Sluta äta blåbär!
    Då borde både du och din dotter bli bättre i magen
    Du behöver ju inte sluta äta blåber för alltid, men sluta för en period och se om det blir bättre.

mittenavapril skrev 2008-07-29 09:59:23 följande:
    Det kanske stämmer i teorin, men inte i praktiken, jag äter färska bär och är då hård i magen av det så..... det är därför jag undrar här.
  • Themis

Vad jag vet blir man hård i magen av färska blåbär men jag har förstått att det kan skilja från person till person.

Men sluta ät det då TS, så märker du väl om det hjälper?

• mittenavapril

Jag har testat det och det hjälper inte. Hon är hårs i magen ändå. Jag undrade mest då vuxna blir hårda i magen, och om det gör över i bröstmjölken.... visserligen så ammar jag väldigt lite, så troligen beror hennes hårdhet på ersättningen hon får,. men jag vuille kolla om någon här inne märkt hårdmage av blåbär.....

Themis skrev 2008-07-29 10:06:01 följande:
    Vad jag vet blir man hård i magen av färska blåbär men jag har förstått att det kan skilja från person till person.Men sluta ät det då TS, så märker du väl om det hjälper?
Svar på tråden Blåbär ---> håd i magen?