• MiniMi

Potatisen blev till tapetklister..Föslag nån??

Hej alla mammor o pappor.
    En liten fråga ... har Nu börjat ge lite potatis till sonen som är snart 5 månader.
    Men... läste att färskpotatis kan ge diarre o illamående eftersom den innehöll s-nånting?!
    Har testat att mixa en potatis o samidigt blanda med lite ersättning.. vilket resulterade i tapetklister...Finns juh inte en chans att Jr ska kunna svälja den där sörjan, o får han lite på tungan eller läppen så fastnad de garanterat*fniss*
    Mosade oxå en potatis men gaffel o sked... vilket såg liite roligare ut(smakligare)
    Man vet juh att färskopotatis kan va svårt att "jobba" med... som att tex gör potatismos!

HUR gör NI?? kanske ska köpa vanlig potatis ist...

Folk undra oxå om vi börjat med gröt(NÄR vi ska börja med gröt), men jag tror att det är bättre att låta honom smaka på maten först,fortsätta ge ersättning ett tag till o sen när han känner sig trygg med maten, kanske ge gröt till kvällen.. Låter de som en plan??

Hur gamla har era barn varit då ni börjar ge gluten(bröd/rån)??????

kram på er

• Svar på tråden Potatisen blev till tapetklister..Föslag nån??
  • poik07

Varför mosar du inte optatisen med lite smör.. (Nu när det inte finns vanlig kok potatis)
    Vi började med bröd mm. vid 6 mån.
    Visst kan du ge det på kvällen, själv ger vi gröt på morgonen. Började vid ca. 4 mån.

• MaijaO

Hoppa potatisen och börja med något annat som är mer lämpligt för säsongen, typ morot, palsernacka, kålrot, ärtor eller liknande. Du kan börja ge smakisar av gröt också, det är ingen fara. Det kommer antagligen ta ett tag innan du kan ersätta någon måltid med gröt ändå. Mina har fått smörgåsrån från det att de aktivt börjat undersöka saker med munnen genom att gripa och medvetet smaka på saker.

Minns att barn i alla tider och alla kulturer har lärt sig att äta, vant sig vid mat och det utan att strikt ha börjat med först potatis och sedan något annat i en bestämd ordning. Prova dig fram och se vad han gillar och se det som en spännande upptäcktsfärd när ni prövar olika saker. Slappna av!

• danitra

Prova att ge bitar istället.

• Trasan0606

Tapetklister har jag också gjort... Inte särskilt smarrigt. Blir lätt så när man mixar potatis eller har fel sort. Har själv inte prövat på färskpotatis men på annan ickemjölig potatis och det blev inte bra...

Mjölig potatis som du mosar med gaffel och blandar med ersättning är kanon - går även att frysa. Jag mosade och blandade med smör och när jag tinade upp den spädde jag ut med bröstmjölk.

När jag började med smakisar så fick han faktiskt mild havregröt. Efter 5 dar fick han en hel portion gröt och ca 2 veckor senare så introducerade jag potatis smakis och sen har övriga smakisar flutit på. Han var 4 månader när vi började med gröten.

Tycker absolut att ni ska köra på det som ni känner blir bra. Vår skrutt hade stirrat på oss varje gång vi åt i ca två veckors tid så han var mer än redo att äta.

Gällande gluten så började vi med mild havregröt som innehåller lite gluten och i förra veckan så började jag ge honom smörgåsrån, han är nu 7,5 månader...

• Carro Å

Om du ska blanda i mjölk el ersättning i moset så måste du värma den för att det inte ska bli klister. Det är många som gör samma misstag. Sen är det bra att använda en mjölig potatis Lycka till nästa gång !!

• Abessiniern

Man ska dessutom vara noga så att det inte kommer med kokvatten (alltså vattnet man kokat potatisen i) när man mosar potatisen, då blir det väldigt klistrigt. Självklart häller man ju av vattnet, men ofta blir ju lite vatten kvar på botten i kastrullen. Om potatisen ligger kvar där och svalnar och drar åt sig det stärkelserika vattnet igen så blir det klister. Bäst är att ta upp potatisen direkt efter att man hällt av den.

• MiniMi

Tack för era svar...

Antar att stärkelsen i färskpotatis gör att de blir klibbigt...

Ska testa morot idag..finns väl inget som säger att man MÅSTE börja med potatis.. men de är så juh så svenskt..potatis:o)

DANITRA...bitar av vad? Potatis??

Det löser sig alltid:o) Han har o ta av lillplutten.
    Men tänkte att de kan va kul o höra hur ni andra gjort...

• Tinkerbelle

Jag menar inte att vara präktig nu men jag tror inte att du ska börja med att ge ditt barn bitar. Det är ju först senare, runt 8 månader?, som man bör börja med det enligt råden. Nu ska du ju börja vänja vid nya smaker, konstistense osv. Det  är ju inte ens säkert att din lille förstår direkt hur det går till att föra maten bakåt och svälja. Bitar kan hamna fel nu i början! (Plus att han inte kan tugga )
    Köp färdiga puréer på burk om du vill börja med potatis. Annars går det jättebra att mixa tex morot, ärtor eller palsternacka (ta gärna i lite äkta osaltat smör). Det går inte att göra mos eller puré på färskpotatis pga stärkelsen.

(¯`°?.¸ ღ♥ Vår Älskade Tyra och Liten i magen ♥ღ ¸.?°´¯)
  • MiniMi

hallioj.. jag är juh ej född igår...o har stor erfarenhet av andras barn så att säga.
    SJÄLVKLART tänker jag inte ge Jr bitar... Den som skrev det kanske ville jävlas.. vad vet jag...
    Jag skippat potatisen framöver o köper på burk ist... o nu ska ja koka ärtor så de finns klart till imorgon:o)o jaa jag tar bort skalet*fniss*

Självklart fattar han ej HUR han ska göra med maten.. han drägglar o tungan åker ut o in:o)

tack för svar

• MiniMi

oj... skrev juh ej klart ;;;;Självklart fattar han ej HUR han ska göra med maten.. han drägglar o tungan åker ut o in:o)

han fattar inte än HUR han ska få ner maten.. men undersöker maten med både mun o händer, det gör han:o) O gapar då skeden kommer med mat på.

• danitra

Vi gav bara bitar till sonen när han började äta mat, gick jättebra!

• Jiiipppiii

Jag gav bara hemgjorde pureer och då blev det ju lite småbitar i men det var inget problem. Jag blandade potatisen med majs eller palsternacka. Bara potatis blir inte så gott och inte så mycket smak... Majs behöver mixas en del men det där märker du. Vi började med gröt först och efter ca 2 veckor la vi till andra smakisar. Nu äter lillan allt (verkligen allt - idag ville hon äta upp en tops..)

• MiniMi

ahhaaa... när Jr föddes o jag efter 4 dagar lade ner amningen va de lite kaos kring allt va de innebär med ersättning. DÅ tänkte jag.. FAN va najs när han kan börja käka mat... så mkt lättare.. HAHA.. NU kan ja fixa ersättning i sömnen..

Är DUKTIG på att laga mat... men blir lite osäker ang HANS mat.Vill juh ej att Lillen ska få diarre o allt va de kunde innebära att käka färskpotatis...

Men som de ä nu blir de smakisar, skippar potatisen, o kör på ärtor o de andra nu.... oså ersättning 4 ggr/dag. JAPP så blir det:o)

Svar på tråden Potatisen blev till tapetklister..Föslag nån??