Vad gäller vid betald/obetald semester?
Min sambo är anställd sedan årsskiftet på ett litet privat företag. Han har lagt in om 4 veckors semester i sommar och fått det beviljat av chefen i våras. Givetvis vet han ju om att han bara har "tjänat in" 13 dagar hittills, men utgått från att det är ok att "låna" semesterdagar från resten av året. Detta förfarande har jag förstått är kutym på nästan alla arbetsplatser, på min och mina vänners är det så. Dvs man tar ut 20 dagar under sommaren och har på så sätt förbrukat semeter för kommande höstmånader.
Nu, två veckor innan semesterstart, frågade min sambo chefen i förbigående om det var "klart" med att han har 4 veckor. Då tittar hon på honom och svarar att det är inte säkert att företaget har råd (?!) med det utan att hon får återkomma. Två veckor innan?! Om det INTE var ok att göra som sambon tänkte, varför beviljade hon då semestern utan att påpeka att en stor del av den sökta måste vara obetald? Kan tänka mig att det inte är olagligt iofs, men lite konstigt känns det alls. Nu går ju många av våra semesterplaner i stöpet fast biljetter är bokade osv. Det hadlar ju trots allt endast om 7 dagar, men det påverkar ju ändå mycket.
Någon som har erfarenheter att dela med sig av?