• Kusin Vitamin

Vad gäller vid betald/obetald semester?

Min sambo är anställd sedan årsskiftet på ett litet privat företag. Han har lagt in om 4 veckors semester i sommar och fått det beviljat av chefen i våras. Givetvis vet han ju om att han bara har "tjänat in" 13 dagar hittills, men utgått från att det är ok att "låna" semesterdagar från resten av året. Detta förfarande har jag förstått är kutym på nästan alla arbetsplatser, på min och mina vänners är det så. Dvs man tar ut 20 dagar under sommaren och har på så sätt förbrukat semeter för kommande höstmånader.

Nu, två veckor innan semesterstart, frågade min sambo chefen i förbigående om det var "klart" med att han har 4 veckor. Då tittar hon på honom och svarar att det är inte säkert att företaget har råd (?!) med det utan att hon får återkomma. Två veckor innan?! Om det INTE var ok att göra som sambon tänkte, varför beviljade hon då semestern utan att påpeka att en stor del av den sökta måste vara obetald? Kan tänka mig att det inte är olagligt iofs, men lite konstigt känns det alls. Nu går ju många av våra semesterplaner i stöpet fast biljetter är bokade osv. Det hadlar ju trots allt endast om 7 dagar, men det påverkar ju ändå mycket.

Någon som har erfarenheter att dela med sig av?

• Svar på tråden Vad gäller vid betald/obetald semester?
  • Poena

Kommer med ett litet svar och ytterligare frågor

På mitt jobb är det ok för mig att ta ut obetald semester och låna från "kommande semesterdagar så att säga". Nu kommer jag inte ta ut mer än 2, max 3 veckor men det är ok, så länge det finns annan personal som täcker in och så.. Men som sagt, man har inte rätt till någon semester i den meningen, det handlar nog mer om hur schyssta företaget är.. Riktigt dålig stil i af att komma med det på så kort varsel!!

Så över till min fråga Min sambo kommer nu att sluta på ett jobb för att börja på ett nytt. På det gamla har han en del intjänade semesterdagar, vad händer med dem om man inte tar ut dem? Får man ut det i lön eller?

• Jennie Brunflo

Semster ska beviljas skriftligt.
    Är semestern beviljad skriftligt så kan chefen inte bara "ta-tillbaka" den utan vidare.
    Det är ok att "låna" semesterdagar från resten av året, detta gäller särskilt om du är tillsvidareanställd då du med ganska stor säkerhet kommer jobba in de lånade dagarna.

Beviljas obetald semester så ska det framgå av "avtalet" med/från chefen...annars är det betald semester som gäller.

Det finns inte en chans att det är ok (lagligt) att ändra från betald till obetald semester, särskilt inte utan diskussion och särskilt inte med så kort varsel.

Poena:
    Har man innestående semesterdagar när man slutar en anställning får man dessa i form av pengar.
    Man kan ta dessa semesterpengar när man vill på året. Dvs man kan ta ut semesterdagar i form av pengar istället för ledighet om man vill.

• Kusin Vitamin

Tack för svaren. Ja, sambon är tillsivdareanställd nu efter att hans provanställning gick ut i förra månadsskiftet.

Han får nog ta och ringa facket på måndag och höra vad de har att säja. Angående att den är skriftligt beviljad (semestern alltså) så är den det. Ingen "semeteransökan" är inlämnad men under ett semestermöte på våren har alla anställda (bara ca 5 st) lagt sina semestrar och chefen godkänt dem. Så det finns skriftligt, ingen har påtalat att det skulle röra sig om obetald semester.

Suck, man blir så trött, alltid är det något!

• Belana

Arbetsplatser kan avtala bort förskottssemester (som det heter när man "lånar" i förväg). Det finns t ex inte på mitt jobb. Det står i anställningskontraktet om man har det eller inte. Står det inte att han har förskottsemester, så hoppas jag för din sambos skull att han är med i facket och att det finns ett kollektivavtal på arbetsplatsen. Annars blir det lite tufft för honom. Men de dagar han arbetat in kan ingen knysta om. Att det finns en semesterplan garanterar honom att vara ledig, men har inget att göra med om han får betalda semesterdagar eller inte, det är det anställningskontraktet som avgör. Det kan hända att han då helt enkelt får ta obetalda semesterdagar på det han inte arbetat in om han vill vara ledig. Hoppas på facket på måndag!

Svar på tråden Vad gäller vid betald/obetald semester?