• Max o My

Hur bli av med Igelkottar?

Vi har en igelkott som tycks tycka att den ska bo på vår uteplats. Den bajsar överallt och har sitt lilla krypin under trappen. Tycker det är lite otäckt med barnen om den skulle känna sig hotat och bita samt att det är så irriterande att få röja undan bajs hela tiden.
    Finns det något man kan göra för att den inte ska vilja komma in på vår uteplats?

• Svar på tråden Hur bli av med Igelkottar?
  • Biene

Igelkotten springer nog iväg när den hör dina barn. De är väldigt skygga djur. De är dessutom fridlysta, åtminstone i delar av Sverige.

• maritmedm

Ta på ett par rejäla arbetshandskar och lyft bort igelkotten till nåt skogsbryn eller så... kanske kan funka, kolla bara så ni inte lämnar nå ungar eller så kvar.

• ALJO

Du kan köra hit den, jag har alltid önskat mig en igelkott i trädgården ;)

• mimmi 1

Men har den sitt bo i anslutning till uteplatsen, så kommer den tillbaka, garanterat... nästan hur långt du bär den...
    kanske ska ta den i en låda och köra bort den riktigt långt??
    ev. ungar behöver ni nog inte oroa er för, dom föds ju så jättetidigt på våren, så dom klarar sej själva den här tiden...

• mimmi 1

ja.. kör den till ALJO *Ler*

• lyckliga sagofén

eller kör den till oss

• VIXIE

Vi har flera  stycken i trädgården,tycker de är söta.Visst blir det lite bajs  här och var men det försvinner ju .Har väldigt svårt att tro att de skulle bita ett barn,har aldrig hört att en igelkott skulle bita någontig,det är ju därför de rullar ihop sig till en boll när de blir rädda i stället för att gå till attack.Dessutom äter de sniglar o,maskar och insekter. Våra "kottar" brukar få kattmat med ägg och vatten av våra barn,de smaskar så sött när de äter.Igelkotten alltså!SkrattandeTycker det är faschinerande att de lyckats finnas kvar så länge som de gjort,de fanns ju redan på dinosauriernas tid.

Bättre lite skit i hörnerna än ett rent helvete...
  • CMH

Igelkottar kan visst bitas, man kan ju inte tro det för dom e ju så söta :)
    Vi satt flera stycken på min brors altan för några år sedan, helt plötsligt skrek syrrans kille till och då hade en igelkott (som bodde under altanen) bitit honom i stortån hehe..
    Så det är ju inte så kul om ett barn blir bitet..

Egon 080109
  • mimmi 1

visst kan dom bitas!!! min systerdotter blev "attakerad" när hon var liten.. skulle klappa den, och den högg fast i jackärmen.. jäntan ryckte upp armen, och igelkotten släppte inte taget utan hängde kvar.. det blev en skräckupplevelse, som sitter i än idag, fast hon är vuxen.. igelkottar är bland det värsta hon vet!!! så nog ska man vara på sin vakt alltid!!
    ( tänk.. bort med alla taggar, och den ser ut som en stor råtta!!!)

• Max o My

Tack alla för era svar! Tror vi har löst problemet. Vi har tillfälligt tagit bort den lilla trapp ut som igelkotten bodde under så nu hoppas vi den hittat någon annanstans att bo. Vi ska även bygga om trappen så det inte går att komma in under den igen.

• meimei

Vi vill också ha några igelkottar på tomten.....de är ju sååååå söta!

• dessiboll

mimmi 1 skrev 2008-07-31 23:41:59 följande:

visst kan dom bitas!!! min systerdotter blev "attakerad" när hon var liten.. skulle klappa den, och den högg fast i jackärmen.. jäntan ryckte upp armen, och igelkotten släppte inte taget utan hängde kvar.. det blev en skräckupplevelse, som sitter i än idag, fast hon är vuxen.. igelkottar är bland det värsta hon vet!!! så nog ska man vara på sin vakt alltid!!( tänk.. bort med alla taggar, och den ser ut som en stor råtta!!!)
    Men råttor är ju hur söta som helst jue!
  • icka76

Skulle gärna vilja ha en liten "kotte" på tomten som kan jaga bort vår huggorm Hugo, som vi gärna ser flyttar därifrån. Kan inte göra mycket åt honom heller då han oxå är fridlyst.

• lokisse

och käkar alla sniglar i jordgubslandet...
    när jag var liten hade vi en igelkott som älskade pankaka den hette ping och var den snabbaste igelkotten man skadat. den brukade rusa in i köket när mamma gjorde pankakor och altandörren stod öppen sedan grymtade den tils den fick en smakbit

icka76 skrev 2008-08-15 12:54:46 följande:
    Skulle gärna vilja ha en liten "kotte" på tomten som kan jaga bort vår huggorm Hugo, som vi gärna ser flyttar därifrån. Kan inte göra mycket åt honom heller då han oxå är fridlyst.
  • MILF

Tyvärr hjälper nog en igelkott föga mot Hugo. :-/

icka76 skrev 2008-08-15 12:54:46 följande:
Svar på tråden Hur bli av med Igelkottar?