• ratwoman

    några frågor om bouppteckning behöver svar SNABBT

    Min pappa dog nu inatt och jag har spenderat hela dagen med att försöka att reda alla hans papper.

    Min mamma har varit med mig för att hjälpa mig...

    Lång historia kort. De har varit skilda i nästan 30 år och hon har pratat skit om honom så länge jag kan minnas men nu helt plötsligt när han inte lever längre så är det sååå synd att han är död.
    Och när jag hittade papperna som handlade om hans pengar så kom hon "helt plötsligt på" att de hade skrivit ett testamende när de var gifta som i det hela sa att den som överlevde den andre skulle ärva allt. kan säga att jag såg hur hennes ögon tindrade...

    Hon är också en sådan person som ÄLSKAR att vältra sig i sorg,ledsamheter och sjukdommar så nu känns det som om hon vill dra ut på detta här med min fars begravning och bouppteckning etc..

    Hur lång tid kan det ta att göra en bouppteckning, finns det någon maxtid..
    Och stämmer det verkligen som hon säger att hon kommer att ärva allt efter min far eftersom de har skrivit det testamentet.
    Kan jag börja packa ner alla hans saker som han har i sin lgh eller är det som min mamma säger att allt som han har ner till minsta lilla kaffekopp ska värderas inför bouppteckningen.

  • Svar på tråden några frågor om bouppteckning behöver svar SNABBT
  • Cornellia

    Om dom är skilda så kan han inte testamentera bort allt till henne, barnen har laglig rätt på vissa delar.

  • Lucky Little Me

    En boupptäkning kan tyvär ta väldigt lång tid om det finns sådana här ouppklarade saker. min mor är precis likadan (tyvär) och min far dog för ca 2½år sen och boupptäkningen är ännu inte klar.

    Tyvär kan jag inte hjälpa dej i dina frågor då vi syskon anlitat en som ska hjälpa, man blir helt snurrig.

    Men jag skänker dej massor med styrke kramar.

  • ratwoman

    Men hon ärver honom...
    Jag vill inte att hon gör detta, för jag tycker att hon är en hycklare av stora mått.


    BymBym skrev 2008-07-28 22:31:44 följande:
    Eftersom de inte är gifta ärver hon inte allt. Barnen har rätt till sin del
  • ratwoman

    Jag lider med dig..
    Men var dina föräldrar gifta när din far dog?
    Lucky Little Me skrev 2008-07-28 22:29:37 följande:


    En boupptäkning kan tyvär ta väldigt lång tid om det finns sådana här ouppklarade saker. min mor är precis likadan (tyvär) och min far dog för ca 2½år sen och boupptäkningen är ännu inte klar.Tyvär kan jag inte hjälpa dej i dina frågor då vi syskon anlitat en som ska hjälpa, man blir helt snurrig.Men jag skänker dej massor med styrke kramar.
  • ratwoman

    Jag vet inte ens om detta sk testamente existerar. Jag har ALDRIG hört talas om det förens idag. Men hon påstår att det ligger hos länsstyrelsen eller hos någon myndighet som har hand om sådana saker.


    BymBym skrev 2008-07-28 22:36:09 följande:
    Kolla vad som egentligen står i testamentet... Kanske har han ett nytt
  • Lucky Little Me

    TS: nej de skilde sig då jag var 3 sen så dejtade dom till och från iaf (mamma utnyttjade honom för hans pengar) sen så ca ett år innan han dog så förlova dom sig igen.
    Pappa älskade henne medans hon bara var en ren bitch :S
    Men sånt är livet.

    Hoppas allt löser sig för er

  • ratwoman

    på vilket sätt har hon försvårat bouppteckningen om jag får fråga (du behöver inte svara om du inte vill)

    Jag hoppas att det löser sig för dig snart också

    Lucky Little Me skrev 2008-07-28 22:41:47 följande:


    TS: nej de skilde sig då jag var 3 sen så dejtade dom till och från iaf (mamma utnyttjade honom för hans pengar) sen så ca ett år innan han dog så förlova dom sig igen.Pappa älskade henne medans hon bara var en ren bitch :SMen sånt är livet.Hoppas allt löser sig för er
  • Abrakadabra

    Beklagar att din pappa har dött

    Man brukar ofta inte registrera testamenten, men om det nu finns ett testamente och du tvivlar på dess äkthet så är det förstås bra att det finns registrerat på en officiell plats där hon inte har tillgång till att ändra.

    Tyvärr så gäller testamentet fortfarande OM det inte är så att din pappa har skrivit ett nytt vid en senare tidpunkt, det ska i så fall gälla istället för det förra. Det kan förstås också vara så att det finns med en klausul i testamentet om att det bara ska gälla om de fortfarande levde tillsammans vid den ena partens död o.s.v.

    Din mamma har rätt i att allt ska tas upp i bouppteckningen, syftet med det är förstås att inga rättmätiga arvingar ska snuvas på sitt arv.

    En bouppteckning ska upprättas inom en viss tid efter dödsfallet, men ibland kan det ändå dra ut på tiden, inte minst om det finns konflikter.

    Om ni inte är sams, och om ni inte är säkra på hur en bouppteckning går till så bör ni anlita hjälp. Men en del jobb kan ni göra själva ändå, t.ex. ringa runt till alla försäkringsbolag för att se om han hade några förskringar där, kontakta hans gamla jobb och se om det finns någon avtals-livförsäkring där. Kontakta banken och se till att räkningar som ska betalas blir betalda och att autogiron etc. som inte ka tugga vidare stoppas. Kontakta alla företag etc. (t.ex. telefon- och internetleverantör) och meddela att abonnemangen ska avslutas.
    Alla räkningar som ska betalas dras från dödsboet, såväl tillgångar som skulder ska tas upp i bouppteckningen.

  • Lucky Little Me

    TS: Det blev massa krångel då de förlovat sig och var påväg att flytta ihop igen, va massa juridiskt som skulle lösas då man inte visste om man skulle räkna dom som sambos eller inte, men mamma hävdar liktsom din att det skall finnas ett testamente/äktenskapsförord och massa annat där det tydligen ska stå att hon ärver honom.

    Sen är det en del andra saker också som jag väljer att inte nämna i öppet forum.

  • Abrakadabra

    Förresten så finns det vissa formella krav som ska vara uppfyllda för att ett testamente ska gälla, det ska t.ex. vara bevittnat av två personer (som inte behöver få ta del av innehållet, men som ska vta att det är ett testamente de bevittnar). Allt sådant är säkert i sin ordning om de även har varit så ordentliga att de har registrerat det.

  • JAG är BÄST

    TS, om det finne ett exiterande papper så ska det bevittnas av 2 personer,. Din mamma måste veta vem som skrev under som vittnen. Annars så är det inte giltigt.

    Är det dessutom registerar på länstyrelsen, så är det bara att kolla upp det imorron. Ring dit och kolla.

  • Mattias R

    För det första måste ni hitta ORIGINALET av testamentet. Kopia gäller inte.
    Dessutom brukar man sätta ett schablonvärde på lösöret (möbler osv) på några tusenlappar. Man skriver alltså inte upp varenda liten sak i bouppteckningen.

    Dessutom kan det vara bra för dig att veta att det är du som är närmsta anhörig om dina föräldrar är skilda. Alltså har din mamma ingenting att säga till om ang. begravningen. Om du inte vill ha hennes hjälp och stöd vill säga!

  • hib58

    Hej. Ta hjälpmed bouppteckning Idetta fallet en bra jurist. Till att börja med i din pappas hem . Kan du inte ta hjälp av någon annan. Sen har du har alltid rätt till din laglott. Sen tror jag det är så att om man inte utsett en testamentexikutoroch angett det i testamentet så kan de övriga dödsbodedelägarna( dvs, du själv om jag förstått det rätt) välja att inte ta hänsyn till testamentet. Kolla med en jurist om det stämmer. PM:ar lite av vad du kan göra själv.Kram

  • Anghammarad

    En bouppteckning skall normalt göras inom tre månader efter dödfallet.

    För att testamentet skall vara giltigt måste det självfallet hittas och vara giligt. Det är också mycket troligt att det har ett förbehåll av typen att det bara är giltigt så länge din mor och far var gifta eller sammanboende, det brukar man skriva.

    Jag beklagar sorgen.

  • Horn

    skall göra bouppteckning för avliden änka. Framlidne make hade inga släktingar. De har inga barn endast änkan har 3 syskon varav 1 är avliden (änkan till avliden bror har EJ gift om sig, de har 4 barn). Dessa 3 syskon är således arvsberättigade men den avlidna änkan hade en Go man.
    Frågan är skall denne Gode man kallas till bu? Gode mannens uppdrag slutfördes dödsdagen och allt överlämnades då till överförmyndaren skall denne kallas?

Svar på tråden några frågor om bouppteckning behöver svar SNABBT