• Anonym

Kan man vänja sig vid tanken på att leva ensam resten av livet?

Jag har just insett att min nuvarande relation är över. Ändå var jag så säker på att det var rätt i början. Det kändes som om jag äntligen hade hittat hem men nu är jag ensam igen som jag alltid har varit.
    De vackra orden börjar kännas uttjatade och banala. Jag vet bara vad förälskelse är, inte kärlek.
    Jag har aldrig känt mig älskad av någon, inte ens av mina föräldrar, och det är säkert därför det gör så ont. Insikten om att det kanske alltid kommer att vara så här slår mig med full kraft varje gång. Relationer till män är så bräckliga och kan aldrig kompensera sorgen över att aldrig ha fått känna kärlek av dem som borde ha älskat mig villkorslöst, i alla fall enligt myten.
    Jag är 36 och den enda kärlek jag har upplevt är den till mitt barn. Jag kan inte beskriva vad den känslan betyder för mig. Om h*n älskar mig vet jag inte och jag har ingen rätt att förvänta mig det men min kärlek är självklar och orubblig.
    Fast kärlek från en man tror jag faktiskt inte att jag kommer att få uppleva. Det är inte självömkan eller separationsdepp. Det är SVÅRT att träffa någon som man passar ihop med.
    Jag har inte svårt att träffa män, tvärtom. De blir ofta himlastormande förälskade men antingen förmår inte de eller jag att nå ända fram.
    Tidigare sökte jag mig till män som behandlade mig illa, det var alltifrån otrohet till misshandel. Nu gör jag inte det längre men kan ändå inte få det att fungera.
    Jag vet inte hur man gör när man älskar, jag är för skadad. Det kanske verkar som om jag ger upp men kanske gör jag mig själv en tjänst om jag slutar hoppas.
    När jag tänker på vad jag har utsatt mig för bara för att få lite av den kärlek den lilla flickan i mig aldrig fick blir jag så jäkla ledsen.
    Vad tror ni? Kan man bara bestämma sig för att det är något man får leva utan och kanske inte göra en så stor grej av det? Jag har mitt barn och mina vänner och de där stunderna av ensamhet går över.
    Är det någon som tänker som jag eller kanske redan lever så?

• Svar på tråden Kan man vänja sig vid tanken på att leva ensam resten av livet?
  • Anonym (skadad)

Jag ar ocksa helt skadad. Som tur ar har jag aldrig valt relationer dar jag behandlats daligt utan jag har haft bra killar men just det dar om att inte kunna alska tillbaka, att inte kunna visa karlek och omtanke, att inte hitta hem kanner jag sa val igen mig i. Nu star min man sen 10 ar i valet och kvalet tydligen om han vill fortsatta vara gift med mig, bla for att jag ar sa kall mot honom. Och det jag ar mest radd att forlora ar inte honom utan att bli ensam och fa borja om igen efter 30. Jag ar sa skadad att jag inte ens har vagat skaffa barn. Jag har ocksa tankt tanken att leva ensam om vi skiljer oss och strunta i allt vad man och vanner heter. Man blir ju bara besviken i slutandan anda.

• Wonder of wonders

TS

Tror inte ditt problem är "hur leva utan kärlek". Ditt problem är att KÄNNA skillnaden på olika sorts kärlek, att ta itu med ditt förflutna och att se på din nuvarande relation utifrån en annan perspektiv. Din sambo/man kan inte stå för allt du har gått igenom hela ditt liv, det är orättvist mot honom. Kanske allt är som det ska mellan er men du förväntar dig alltid mer? För flickan inom dig i så många år skriker efter att få kärleken hon saknade DÅ!

Jag tror att vi människor gärna förväntar oss mer än det vi kan få, och blir besvikna när vi aldrig når dit.

Innan du bestämmer dig för något (att leva utan kärlek från en man) så tror jag att det är bäst omt du söker hjälp att ta itu med ditt förflutna. Så att du kan släppa det helt och hållet utan att låta det påverka din framtid?

DÅ kan du tydligare se om det du tänker på är rätt, eller om du istället borde njuta av hur ditt liv ser ut nu...

Lycka till!

• Anonym

Känner igen mej i det du skriver. För mej var det så att när jag äntligen lärde mej leva ensam å accepterade att jag kanske förblir ensam, först då blev jag redo för att ha en relation. Verkar som om du kräver lite väl mycket av din partner. Liksom att du är skadad och sen ska någon göra dej lycklig, fylla tomrummet. Kanske därför du söker dej till dåliga typer. Knappast kommer du alltid att leva ensam, men kanske ett tag. Det är inte så illa. Man lär sej mycket å sen man vet vem man själv är har man en ärligare grund för framtida relationer.

• Anonym

Ska du leva genom ditt barn resten av livet? Bara undrar. Annars är mitt tips att leta efter en äldre trevlig man.

Det finns många som väljer männ som behandlar dom illa. Jag träffade en sån tjej som hade otrolig självinsikt på den fronten. Hon var bara 22. Jag erbjöd henne migsjälv. Jag är söt & trevlig. Men mig ville hon inte ha eftersom jag inte skulle behandla henne illa. Vrickat va? Konstigt nog kunde hon inte ändra sig.

Men nu var det ett tag sedan, Själv håller jag mig till yngre & trevliga tjejer.

• Anonym
    Svar på #4
    Hur gammal är du Anonym nr. 4?
  • anneliesb

Tror oxå du måste läka själv å vara en frisk själ innan du kan ge å ta emot kärlek, kör på terapi.

• Anonym (lisa)

Man måste ju inte bestämma sig för all framtid, men man kan utgå ifrån att det ska vara så under en lång tid framåt och lära sig trivas med det. Kanske även föredra det. Livet blir väldigt mycket enklare när man får utgå ifrån sig själv, slippa leva med kärleksbekymmer, konflikter, en man som inte delar ens intressen osv. Jag håller med om at det är svårt att träffa någon man passar ihop med, och jag tycker alltihop känns lite ointressant när man vet hur ohållbar en relation kan vara. Sen kan man ju inte utesluta att man NÅN gång träffar en människa där allt bara känns bra med.

Svar på tråden Kan man vänja sig vid tanken på att leva ensam resten av livet?