• Haraaz

Hur många kalorier förbrukar "normal" amning under en dag?

Någon som vet?

• Svar på tråden Hur många kalorier förbrukar "normal" amning under en dag?
  • julmusten

Min lactation consultant sa inte hur manga extra kalorier det forbrukades, men att jag kunde ata en extra grilled cheese smorgas, (och da aven att jag borde gora det. Det ar inte bra att banta nar man ammar).

En grilled cheese macka ar tva skivor brod, och nagra skivor ost och sa lite smor da. Kanske en 500 kalorier eller nat sant.

• Haraaz

Men betyder det att man kan äta en sån macka utan att gå upp i vikt då, eller? Jag har hört att man bör äta 2600-2700 kalorier per dag när man ammar, vilket är typ 600 kalorier mer än "normalt" (det motsvarar ungefär en sån macka du beskrev tror jag). Men de säger ju att om man äter mer än det (för när man ammar blir man ju väldigt hungrig), så går man upp i vikt. Men är alltså en extra macka det man kan äta utan att riskera att gå upp?

Jag undrar iallafall hur mycket energi amningen tar av kroppen, har försökt googla men hittar inga svar.

• julmusten

Ja, jag tror att det ar sapas mycket extra man kan ata utan att ga upp. Och det ar ju egentligen inte jattemycket sa det ar lite smartare att ata nyttigare grejer sa att man far i sig mer mat eller nat i den stilen.

Jag tror inte att det ar sarskilt bra att tanka pa hur mycket eller lite man "far" ata nar man ammar i och for sig. Ar man hungrig sa at. Blir man fet sa far man val banta nar man slutat amma.

• Haraaz

Jag undrade bara eftersom att man kan äta ca 2700 kcal per dag och ändå gå ner i vikt av amningen, då måste den ju ta väldigt mycket energi, mer än man kan jämföra med vanliga vardagssysslor?

• julmusten

Jo, men aven om det bara ar en extra macka per dag sa ar det nog ratt sa mycket. Nar jag tranade mycket, sa kunde jag branna runt 200 kalorier pa en halvtimma, om jag tranade hart. Vardagssysslor ar ju inte lika energikravande.

Men jag vet inte sakert, som sagt, min lactation consultant ville inte ge mig kalorinummer, for da blir folk lite fast i tankandet om hur mycket man kan ga upp och ner och sant, och man skall mest bara ata och ma bra nar man ammar typ!!

• Tecken

Jag har hört 300 = en smörgås. Men jag har ingen källa att uppvisa, så jag vet inte säkert.

• bananglass

Vad jag hört handlar det om cirka 500 kcal per dag vid helamning och det motsvarar ungefär två smörgåsar och ett glas mjölk.

• TheMilky

Din förbränning ökar generellt 10%. Det är vad jag hört.

• Julmust

Jag har funderat lite på det där och tänkt att man borde kunna äta så mycket som man ger barnet i ersättning annars. Säkert kostar det en del att tillverka mjölken, men å andra sidan är väl bröstmjölken lättare för barnet att smälta så mer energi borde gå till spillo i ersättningen. vad tror ni om det resonemanget? I vilket fall så upplever då jag att man måste äta olika mycket beroende på hur gammalt barnet är.

• TreSmåHjärtan
    Julmust skrev 2008-07-29 17:04:10 följande:
    Jag har funderat lite på det där och tänkt att man borde kunna äta så mycket som man ger barnet i ersättning annars. Säkert kostar det en del att tillverka mjölken, men å andra sidan är väl bröstmjölken lättare för barnet att smälta så mer energi borde gå till spillo i ersättningen. vad tror ni om det resonemanget? I vilket fall så upplever då jag att man måste äta olika mycket beroende på hur gammalt barnet är.
    Ja, precis. Barnet äter ju inte lika mycket när det är nyfött som när det är 6 månader. Och har man ett barn som väger 3 kg när den föds äter den bebisen såklart mindre än kompisens bebis som t ex väger 5 kg vid födseln... Så man kan nog inte riktigt säga exakt hur mycket kalorier det går åt till amningen. Men jag tror att det e nånstans mellan 500-800 kcal/dag... Jag har iaf kunnat äta vad jag vill under amningen och ändå gå ner alla grav.kilon... 
  • Glass

oj, allt kom inte med

Senare undersökningar pekar mot att dessa siffror är för höga och att 300-400 extrakalorier per dag räcker för helammande kvinnor de första tre månaderna.

Jag har ingen sidfot...
  • Glass

skit, min dator är helt knäpp!

Samma källa som innan alltså, jag kom åt någon knapp eller något så den skickad av sig sj

Jag har ingen sidfot...
Svar på tråden Hur många kalorier förbrukar "normal" amning under en dag?