semester varje fredag-kan chefen säga nej?
Funderar på att gå upp från 80% tjänst till 100%, men ta ut min semester på fredagarna året ut,då jag inte haft ngn semester i år... kan chefen säga nej till det?
Funderar på att gå upp från 80% tjänst till 100%, men ta ut min semester på fredagarna året ut,då jag inte haft ngn semester i år... kan chefen säga nej till det?
Vet faktiskt inte vad som gäller... Hum. Intressant att höra om någon vet.
en arbetsgivare har rätt att neka till semester om det inte passar dem.. dock har du ju rät till 25 dgr per år vid heltid med chefen har rätt att neka ledighet under vissa perioder som kaske inte passar företaget...
ja semester kan de alltid neka en om det inte passar verksamheten.
Föräldraledighet däremot kan de inte neka om man begär 2mån innan, men däremot när det är flera perioder/år, vilket det ju blir med en dag/v...
Så här blir det ju att hoppas på arbetsgivaren gissar jag.
Ja just det så är det ju.
Men nu inser jag TS att det har ju en stor betydelse om du själv valt att gå ner till 80% eller om tjänsten är 80% från början. Är du anställd för att jobba 80% så skulle jag tveka på att han går med på att du gör så får då blir du ju dyrare...
Men TS det är ju bara att fråga chefen.
Cia o krabaten skrev 2008-07-29 09:56:18 följande:
Mmm, det är röriga regler det där...
Blev osäker på vad som gäller men det finns en regel om antal perioder/år med FL...
Och att gå ner i tid så måste inte AG gå med på just fredagar utan som det passar verksamheten...
näe men det är skillnad att gå ner i tjänst och att ta ut semesterdagar.. dessutom skrev TS att hon skulle gå UPP från 80 ill 100%...
ja jag innehar en 100% tjänst,men fick barn -06 och efter det valde jag att bara jobba 80%,var då ledig fredagar....
nu när jag förlorat andra barnet,så har jag inte tagit ut semestern.... och om jag går upp till heltid igen,så kan jag ju vara hemma fredagarna,men ändå utnyttja semestern på ett bra sätt.
man borde ´kanske få det svart på vitt av arbetsgivaren om han nu går med på det,så han inte ändrar sig....
men det är ju inget som "kostar" arbetsgivaren eftersom det är semesterdagar jag tar ut?
Beklagar förlusten
Tror du helt enkelt får prata med chefen och höra vad han/hon säger.
Verkligen tråkigt att höra om ditt andra barn...
Nej det kostar inte arbetsgivaren om du har en 100% tjänst och det har du ju i botten.
prata med din arbetsgivare och hoppas att hon/han går med på det.
man har som arbetstagare rätt till 4 veckors sammanhängande semester under sommarmånaderna om man ska göra avsteg från det så måste man ha en gemensam överrenskommelse.
och ja, arbetsgivaren kan avslå semester om det inte passar för verksamheten, det man har rätt till är de 4 veckor sammanhångande under sommaren.
Beklagar verkligen att du förlorat ett barn TS.
Jag jobbar med arbetsrätt och kan försöka hjälpa dig lite kanske. Lite upprepning blir det kanske men se det som ett försök att sammanställa:
Föräldraledighet
Begärs 2 månader innan ledigheten ska påbörjas för att arbetsgivaren inte ska kunna neka ledigt. Om du söker för varje fredag under en definierad period är det bättre att söka 20% under hela perioden och komma överens med arbetsgivaren om hur arbetstiden förläggs.
Semester
Du har rätt till en viss mängd sammanhängande betald semester under sommaren, beroende av hur många semesterdagar du har rätt till under innevarande år vilket kan variera beroende på om du varit tjänstledig eller om du har en lägre sysselsättning. Föräldraledighet är dock semestergrundande, åtminstone om du plockar ut föräldraledigt motsvarande ledighet även när barnet fyllt 1,5 år.
Du ska ha minst 20 semesterdagar per år om du arbetat heltid och inte varit tjänstledig vilket innebär att om du inte haft någon semester måste du och din arbetsgivare tillsammans komma överens om när du får ta ut den innan årets slut. Det är positivt för dig i det här sammanhanget för arbetsgivaren bör vara positiv till att du får ut dina dagar. En semesterlöneskuld är inget man vill överföra heller från ett budgetår till ett annat.
Ja, kanske virrade jag bara till det men jag hoppas förstås på tvärtom.
Fast tanken med semester är att det ska ge en sammanhängande ledighet. Att ta ut en dag per vecka under en tid ger ju inte den här perioden av ledighet som är tanken med semestern. Alla arbetsgivare är inte positiva till att ge arbetstagare den ledighet du söker.