• Puss och Kram

Ni som nyligen varit på bröllop, som brudpar eller gäst kvittar Se hit!!!

Jag håller på att göra ett körshema för en kompis bröllop eftersom jag fått uppdraget att vara toastmaster. Men jag behöver lite hjälp.

HUr lång tid får man räkna med i kyrkan.

Hur lång tid för alla ta sig till festplatsen ( ca 3km)

Är 20 min mingel med brudparet innan middag för långt.

HUr såg era bröllop

Jag vill inte att det ska kännas långdraget, men inte heller stressigt. Måste lämna över lite hålltider till cateringfirman snart. KOm gärna med synpunkter!

• Svar på tråden Ni som nyligen varit på bröllop, som brudpar eller gäst kvittar Se hit!!!
  • loppanshus

när jag senast var på bröllop (stort bröllop):

* ca. 45 min i kyrkan

* ca. 1 timma utanför kyrkan (ta alla kort m.m.) & sen ca.30 min ta sig en bit dit vi skulle äta/festa (kanske 3-5 km).

* 30 min "mingel" innan alla satt sig, kommit in & sen var det lite tid till (kanske 20min)som gick innan brudparet kom & sen började maten komma in!
    tal & sånt hölls efter maten sen var det presentöppning & tårta & lite tal emellan.
    sen var det dans hela natten lång!!!

på ett ungefär =).

men både det stora & det lite mindre bröllopet jag var på såg ungefär likadant ut...skillde lite mindre "mingel" tid från att man kom till festlokalen till att maten kom på det mindre bröllopet bara!

kram kram...

• Puss och Kram

Tack för superbra info!

• Miss Cee

HUr lång tid får man räkna med i kyrkan.?
    En kyrkvigsel innehåller som standard 2 psalmer. Har man inga solosånger så säg att vigseln tar ca 30 minuter. Är det solosånger också så räkna med 40-45 min. Sen kan du lägga på en 15-20 min för alla ska kasta ris och fota och gratta utanför kyrkan.

Hur lång tid för alla ta sig till festplatsen ( ca 3km)
    10-15 minuter (folk ska gå till bilen som står parkerad, köra i 5 min, parkera om bilen, träffa nån på vägen som de ska prata med etc.)

Är 20 min mingel med brudparet innan middag för långt?
    Nej, för kort. Folk kommer att träffa människor de inte sett på länge, ska hänga av sig kläder och gå på toa innan de sätter sig till bords, hitta paketbord etc. Och sen jävla massa kort ska tas här också ;) Iaf en halvtimme tycket jag. Vi hade en timme och då fick de bubbel och snittar under tiden. Det gick nästan för fort iaf.

HUr såg era bröllop ut?
    Jag lägger in vår tidplan...
    Räkna med att allt tar längre tid än man tror, varje "rätt" tar 1h att äta.

Bröllopsdagen

15:30 Brudparet möter fotografen
    16:00 Bilen kommer till fotograferingen
    16:30 Brudparet åker mot kyrkan
    17:00 Vigseln börjar
    17:45 Vigseln slutar (mottagning utanför i ca 15 minuter) Brudparet går runt och kommer ut igen.
    18:00 ca alla åker till lokalen
    18:30 Återsamling i lokalen, brudparet kommer
    18:30 Skål för brudparet (toastmaster hälsar välkommen och drar kvällens upplägg)

18.40 Mingel: Brudparet öppnar paket. Gästerna minglar (finns snittar och dricka vid baren inomhus), går tipspromenad, skriver i gästboken och letar reda på sin sittplats innan middagen. Gästerna har en timme på sig att anmäla ett tal till
    Toastmaster. Gissar att det även bli lite fotografering innan bilen åker.

19:00 Bilen åker
    19:30 Middagens serveras. Toastmaster meddelar att det är dags för mat och att alla får sätta sig

20:15-20:30 Ta mat andra omgången
    Beräkna en mindre paus mellan andra matomgången och tårta så köket hinner.Vi tar en 5 minuters bensträckare innan vi fortsätter med tal etc i väntan på tårta.
    21:30 Tårta
    22:00 Borden närmast scenen bryts. Brudvals. Dans och party fortsätter kvällen igenom.

11:00 Kaffe och kakor dukas upp i bufferummet (festen avbryts ej) den som vill får fika och sitta var de vill och får plats.

01:30 Vickning (korv och bröd) serveras.
    02:00-02:30 Brudparet åker. Festen slut. (Vi åkte vid 02:50...)

Svar på tråden Ni som nyligen varit på bröllop, som brudpar eller gäst kvittar Se hit!!!